Deel dit artikel
-

Tv troef in KPN’s toekomst

KPN begint de uitrol van zijn landelijk dekkend glasvezelnetwerk richting de huiskamer. IPTV moet consumenten ertoe aanzetten hun kabelbedrijf te verlaten. In 2010 moet tv een substantiële bijdrage aan de omzet leveren.

Tot en met 2010 investeert KPN jaarlijks tegen de 1 miljard euro in de aanleg van zijn All-IP netwerk. Dit jaar begint de vervanging van koperen kabels naar stoepranden en voordeuren. Uiteindelijk moet over 3 jaar KPN’s volledige netwerk verglaasd zijn. Alle diensten worden dan via het IP-protocol geleverd.

Dat blijkt uit de toelichting op de financiële cijfers over heel 2007 die KPN vanochtend presenteerde.

De nettowinst steeg met 67 procent tot 1,4 miljard euro. Die stijging wordt veroorzaakt door een eenmalige belastingmeevaller in Duitsland van 1,2 miljard euro. De jaaromzet steeg met 4,8 procent tot 12,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging van 2,2 naar 2,5 miljard euro.

Meer dan de helft (52,5 procent) van de omzet is afkomstig uit mobiele telefonie in binnen- en buitenland. Drie miljard euro omzet haalt KPN in Nederland uit mobiele diensten, 3,5 in het buitenland.

Eerder deze maand maakte KPN bekend dat het in Spanje op het netwerk van Orange zijn goedkope belmerk Simyo gaat introduceren. In de jaarcijfers staat: "We onderzoeken ook de mogelijkheid om Simyo op de markt te brengen in Frankrijk, Engeland, Italië en Polen."

Inkomsten uit mobiel dataverkeer is waar KPN de groei voor de toekomst van verwacht. Afgelopen jaar bracht het in Nederland relatief goedkope databundels op de markt om mobiel te mailen en surfen. Het jaarbericht: "Hoewel omzet daaruit nog klein zijn in verhouding tot de omzet uit spraak, verwachten we dat mobiele data een significante bijdrage aan de omzet zal leveren in 2010. In toevoeging daarop lanceren we in Nederland mobiele televisie, op basis van DVB-H, halverwege het jaar 2008."

Overwogen wordt de maximum snelheid voor mobiele dataverbindingen te verhogen van – nu – 3,6 megabit per seconde naar 7,2 Mb/s.

"KPN gaat zijn DVB-T-product Digitenne verder uitbouwen. Het streven is om voor 2010 circa 10 procent van de Nederlandse TV-markt te bereiken, waarbij het grootste deel van de Digitenne klanten hun kabel-TV opzeggen." KPN heeft nu een half miljoen tv-klanten. Digitenne moet de opstap vormen voor IPTV, interactieve televisie, wat vanaf 2010 een significante bijdrage moet gaan leveren aan het triple play-product.

Eind december 2007 hadden 847.000 huishoudens een VoIP-abonnement bij KPN. Vergeleken met vorig jaar bellen 64 procent meer huishoudens nu via internet.

Het bedrijf verwacht vanaf 2010 een omzet van boven de 15 miljard euro te boeken. Dat is twintig procent hoger dan afgelopen jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond