Deel dit artikel
-

Nieuwe LBi ceo: financiële resultaten teleurstellend

LBi rapporteerde zijn financiële resultaten. Luke Taylor, de nieuwe CEO van het bedrijf, noemt de resultaten teleurstellend.

Taylor neemt het roer over in een voor de onderneming moeilijke periode. "Het resultaat over het vierde kwartaal is teleurstellend en achtergebleven bij de verwachtingen. Voor het vierde kwartaal 2007 rapporteren we een bedrijfsresultaat van 0,6 miljoen euro en een omzet van 36,6 miljoen euro."

Het bedrijfsresultaat is dusdanig achtergebleven bij de verwachtingen dat Taylor wil uitleggen waar de specifieke issues liggen. "Ik ben verheugd het leiderschap over te nemen van een bedrijf dat in de afgelopen vier jaar het tempo en de richting heeft aangegeven binnen de markt voor Europese digitale diensten. LBi heeft een unieke signatuur en dienstenpakket. Daardoor is het goed gepositioneerd om uit te groeien tot een wereldwijd leidende speler in de marketing dienstensector. Zoals we al aangaven in onze recente bijstelling van de verwachtingen op 19 december 2007 is het lagere resultaat over het vierde kwartaal met name te wijten aan de verliezen die in de Nederlandse activiteiten zijn gerapporteerd en de daaruit voortvloeiende noodzaak de kostenbasis te herstructureren. Dit verlies is verder vergroot door eenmalige kosten die specifiek betrekking hebben op de integratie van Escador in LBi Lost Boys. Deze effecten hebben samen geleid tot een negatief bedrijfsresultaat van 1,1 miljoen euro. Inclusief de herstructureringskosten van 0,7 miljoen euro is dit 1,9 miljoen euro minder dan eerder werd verwacht. "

De herstructurering in Nederland is inmiddels afgerond. "We hebben er dan ook vertrouwen in dat we in 2008 en daarna verbeterde winstgevendheid kunnen laten zien. Igor Milder is onlangs aangesteld als Managing Director in Nederland. In directe samenwerking met Theo Cordesius zal hij het verbeterplan doorvoeren. Ik ben met name tevreden met het feit dat de inspanningen om het bedrijf een nieuwe impuls te geven recentelijk drie belangrijke nieuwe klanten hebben opgeleverd: Thomas Cook, ING IT en de Nationale Postcode Loterij."

Een aantal andere factoren hebben ook invloed gehad op het resultaat van het vierde kwartaal. "In de Verenigde Staten hadden we te maken met een 0,5-0,7 miljoen euro lager dan verwacht resultaat. Dit was het gevolg van eenmalige noodzakelijke investeringen voor het opbouwen van een ‘people platform’, waardoor we onze klanten op meer geïntegreerde wijze kunnen bedienen vanuit onze verschillende bedrijfsonderdelen. In het Verenigd Koninkrijk hadden we te maken met de gevolgen van een langdurige en sterke waardevermindering van het Britse pond ten opzichte van de euro. Ook was er in het Verenigd Koninkrijk sprake van eenmalige herstructureringskosten van 0,25 miljoen euro. Deze kosten hebben specifiek betrekking op het vertrek van een aantal senior managers ter voorbereiding op de consolidatie van alle bedrijfsonderdelen in het Verenigd Koninkrijk binnen één kantoor. Als gevolg van deze twee gebeurtenissen kwam het resultaat in het Verenigd Koninkrijk 0,7 miljoen euro lager uit dan verwacht. In Denemarken hadden we te maken met projectvertragingen bij een grote klant. Deze vertragingen hadden een negatief effect op het resultaat in Scandinavië van EUR 0,3 miljoen. De ontwikkeling in Italië was ook teleurstellend in het vierde kwartaal. Hier kwam het resultaat EUR 0,3 miljoen lager uit dan verwacht.

Tenslotte is op groepsniveau nog een post van EUR 0,5 miljoen opgenomen voor aanvullende eenmalige kosten. Dit was ook vermeld in ons bericht over het derde kwartaal. Deze post heeft met name betrekking op gecontinueerde investeringen in kennismanagement en de ontwikkeling van het digital dashboard.
Na deze teleurstellende resultaten zijn we inmiddels met hernieuwde energie begonnen het bedrijf verder klaar te stomen voor de toekomst en de winstgevendheid te verbeteren.

We streven ernaar eind februari onze visie en strategische roadmap te presenteren. Op dit moment voer ik gesprekken met alle business unit managers. Hierbij worden onze groeimogelijkheden zorgvuldig in kaart gebracht. We definiëren de basis waarop we een wereldwijd, geïntegreerd aanbod verzorgen voor onze klanten en we identificeren de kansen die bestaan voor het maximaal inzetten en benutten van marktspecifieke kennis, expertise centers en de lokale tariefstructuren. Deze besprekingen hebben me er van bewust gemaakt dat we beschikken over de capaciteit en het vermogen om zowel in Noord Amerika als in Europa een leidende speler te worden in digitale marketingdiensten en onze klanten te voorzien van uitstekende dienstverlening.

Ik kijk ernaar uit onze visie, strategische roadmap en korte termijn actieplan in februari in meer detail te presenteren."

Deel dit bericht

3 Reacties

Rick

Tot zover deze pers-mededeling. Er staan welgeteld 4 zinnetjes in die niet rechstreeks uit de mond van Taylor komen. En alleen persvoorlichters spreken over "LBi" zonder even aan "Lost Boys" te refereren. 

Jan

Precies wat een onzin artikel.. immers na de winstwaarschuwing. zijn de financi?le resultaten zoals de markt verwachten. Geen verassing. Geen koers sprong.

seo

Mhhm…een search club overnemen met een pagerank van 4 belooft niet veel goeds 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond