Deel dit artikel
-

Zes klachten over beltonen gegrond verklaard

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de zes klachten gegrond verklaard die de Consumentenautoriteit eind vorig jaar heeft ingediend tegen aanbieders van beltonen. De klachten hebben betrekking op internetreclames voor ‘gratis’ beltonen, terwijl het in werkelijkheid om een betaald abonnement bleek gaan.

De Reclame Code Commissie heeft op grond van de Nederlandse Reclamecode en de Kinder- en Jeugd Reclamecode geoordeeld dat alle uitingen als misleidend moeten worden aangemerkt

De vermelding ‘gratis’ stond bijvoorbeeld prominent in grote letters in de banner, terwijl informatie over het abonnement was weggestopt in kleine, grijze lettertjes, waarvoor men bovendien eerst verder naar beneden moet scrollen.

De Consumentenautoriteit wil dit jaar bereiken dat aanbieders van SMS-diensten zich onthouden van misleidende reclames die ertoe leiden dat consumenten – en in het bijzonder kinderen – ongewild een overeenkomst voor SMS-diensten aangaan. "Als wij dit nogmaals aantreffen, aarzelen we niet de RCC in te schakelen," waarschuwt Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit.

Daarnaast onderzoek de organisatie hoe het staat met de naleving van de regels voor internetverkoop door aanbieders van SMS-diensten. Overtredingen op dat vlak kunnen we beboeten. Ook volgt de Consumentenautoriteit, samen met de OPTA, nauwgezet de vorderingen in de aanpassing van de gedragscode voor SMS diensten.

Een van de (niet nader genoemde) aanbieders heeft inmiddels beroep aangetekend tegen de uitspraak. Voor twee andere uitspraken loopt de beroepstermijn nog.

Deel dit bericht

4 Reacties

Michiel Wijgmans

Ah gelukkig wordt er wat aan gedaan, ik had het al op mijn Flickr gepost…  http://www.flickr.com/photos/21068172@N08/2141727328/

Kai Stevens

Eindelijk komen er signalen van bovenliggende instanties dat deze oplichterij niet kan. Wat tegelijk ook niet kan is dat ze hier nu pas mee komen terwijl deze oplichters de afgelopen vijf jaar rijkelijk hun zakken hebben gevuld door vooral jongeren en kinderen te verleiden om zich in te schrijven. Werkelijk schandalig en echt zeer verbazingwekkend dat ze dit zo lang hebben kunnen doen. Google maar eens erop en je vind duizenden posts van mensen die stuk voor stuk door ze zijn opgelicht. Dat ze al dat geld maar snel terugbetalen! Hoop dat het hiermee dan ook afgelopen is met deze oplichterij.

Frank Stip

als er slechts 6 klachten gegrond zijn verklaard dan valt het natuurlijk allemaal enorm mee. Er komen bij de RCC beduidend meer klachten binnen. Het overgrote deel wordt dus afgewezen maar dat wordt niet vermeldt. Een beetje een eenzijdige vorm van informatieverstrekking dus en niet geloofwaardig. Je moet aantallen tegen elkaar af kunnen zetten om een oordeel te kunnen vellen en dat gebeurd nu niet….. Zou daar een reden voor zijn. Want laten we eerlijk zijn, wat zijn nou 6 klachten? Een gemiddelde Albert Heijn of C&A vestiging heeft per dag al meer klachten

Kai Stevens

Behalve als er uit die zes klachten een vervolg actie ondernomen word (het van de buis halen van de verleidelijke reclames). In dat geval betekenen die zes klachten volgens mij veel meer. Ook al zijn er uit duizenden klachten maar zes gegrond verklaard, als deze ertoe leiden dat (een deel van) deze dienst niet meer door kan gaan of moet wijzigigen dan is hetzelfde doel bereikt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond