Deel dit artikel
-

Reportage en campagne Defensie op GeenStijl

Weblog GeenStijl plaatst deze week volop video’s van sterreporter Rutger Rutger Castricum tijdens een oefening van de Landmacht in Noorwegen. Defensie nam hem mee, betaalt onkosten en een aanpalende reclamecampagne. Lezers zien de commerciële banden.

Rutger Castricum, die nationale bekendheid verwierf met de fietsenhokreportage maakt voor GeenStijl.tv momenteel een serie filmpjes over de koudweer training van de Luchtmobiele Brigade in Noorwegen. Ter voorbereiding op deze uitdaging volgde hij al theorielessen in Schaarsbergen. Er is een vraag aan verbonden of Castricum uiteindelijk al dan niet geschikt is voor dit zware werk.

Defensie neemt Castricum ‘embedded’ mee. Welk bedrag is hiermee gemoeid? De woordvoerder van Defensie in Den Haag: “De kosten voor het vervoer en verblijf van twee medewerkers van GeenStijl.tv tijdens een gedeelte van de koudweertraining. Dit bedrag is niet vast te stellen omdat gebruik wordt gemaakt van reeds beschikbare voorzieningen.

Advertentiedeal

Er zit ook een advertentiedeal aanvast. Defensie voert een forse campagne op de websites van News Media, de uitgever van GeenStijl. “De afdeling werving van de Koninklijke landmacht heeft hierover via een reclamebureau met News Media een contract gesloten.”

Bij een directe betaling van een reportage moet de overheid het gespendeerde bedrag bekendmaken. Maar in deze vorm is dat niet nodig. De hoogte van het bedrag valt volgens Defensie onder ‘commercieel-vertrouwelijke gegevens’. Dat is juist. “Dit is overigens niet nieuw. Defensie adverteert vaker via News Media. Er is wel extra advertentieruimte ingekocht in deze periode.”

Defensie is op zoek naar personeel en meent dat ze stoere knapen kan vinden onder het leger dat de sites van News Media bezoekt. Het Stir-bereik van GeenStijl en Dumpert stond op 8,6 miljoen bezoeken in december met het zwaartepunt onder de jongensleeftijd die Defensie op het oog heeft.

Redactionele aandacht

De woordvoerder: “Defensie wil primair de aandacht vestigen op het werken en leven bij de landmacht. De videoverslagen uit Noorwegen dragen bij aan het vergroten van de brand experience bij de doelgroep. Daarnaast is het doel via de advertenties op de websites van News Media bezoekers te genereren voor de website Werkenbijdelandmacht.nl.”

In het contract zijn geen inhoudelijke eisen vastgelegd, zegt Defensie. Het GeenStijl-team volgt het oefenprogramma zoals Defensie dat voor de Luchtmobiele Brigade heeft georganiseerd. “Daarbij worden binnen de grenzen van het redelijke filmopnamen gemaakt. GeenStijl.tv stelt de beelden zelf samen. De (eventuele) redactionele aandacht op geenstijl.nl valt eveneens buiten de samenwerking.”

Met die ‘eventuele aandacht’ zit het op GeenStijl.nl wel snor. Of in eigen termen: ‘Defensie zit vuistdiep in GeenStijl’. Dat wordt er niet steeds bij vermeld, maar uit de reacties van het legioen blijkt dat de deal afdoende duidelijk is. Maakt GeenStijl het wel bekend? Directeur Dominique Weesie van News Media: “Ja, dat maken wij heel duidelijk bekend. Door middel van banners.”

Vrij

En volgens Weesie is dat het. “Journalistiek zijn wij volledig vrij, anders waren we nooit afgereisd. Het leek ons leuk om Rutger, voorafgaande aan zijn wintersporttripje een echte wintertraining te laten ondergaan. En dan kom je automatisch bij Defensie uit. Dat zij daar wat omheen banneren lijkt me niet meer dan logisch.”

Weesie zegt de gesponsorde videoreportages, zoals het maar ‘uitstekende televisie’ oplevert, vaker te willen toepassen: “Er is nog wel wat ruimte vrij voor het wintersportreisje en voor het EK-Voetbal en Olympische Spelen waar wij bij zullen zijn.” Een kleine vier jaar geleden opende GeenStijl de grote poort voor adverteerders naar haar publiek met een enquête.

Moest Defensie deze deal niet openbaar maken? Daar verschilden woord en daad over bij het departement. Zondagmiddag verscheen op Nieuwsbank een persbericht van het ministerie: “Rutger Castricum van GeenStijl.tv onderzoekt of hij geschikt/ongeschikt is voor de landmacht.”

Dat bericht verscheen ook kort op de website. Dat was niet de bedoeling volgens de woordvoerder: “Het was alleen voor ons intranet bestemd.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Sjaak

Niets mis mee. Je moest eens weten hoe vuistdiep de overheid zit in de publieke EN commerciele omroepen. Er gaan heel wat miljoenen belastinggeld naar flutprogramma's en dat wordt veel verdekter gedaan. De overheid is de grootste financier van TV in Nederland. Je kunt het ook propaganda noemen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond