Deel dit artikel
-

Zoom.in komt met mobiel videonieuws

Het Nederlandse videopersbureau Zoom.in lanceert dit voorjaar een mobiele versie. De beta-test start deze maand. Nieuwsvideo’s zijn via een programmaatje op de meeste telefoons te bekijken.

Volgens directeur Jan Riemens van Zoom.in start de beta-test met ‘Zoom.in Mobile’ deze maand met tweehonderd mensen. In maart of april komt het mobiele videonieuws voor iedereen beschikbaar.

Het Amsterdamse Zoom.in verkoopt nieuwsvideo’s aan tientallen portals in tien verschillende landen. Per maand worden de nieuwsitems 22 miljoen keer bekeken, aldus Riemens. De mobiele toepassing, die werkt op de meeste nieuwe telefoons, wordt gemaakt door de Amsterdamse mobiele softwaremaker Makayama. Afhankelijk van het type telefoon komen de video’s streamend binnen of moeten ze eerst helemaal worden gedownload (screenshot).

Het programmaatje moet zelf op de telefoon worden geïnstalleerd. Volgens Riemens is dat niet zo’n grote drempel meer tegenwoordig. "Steeds meer mensen zijn ook gewend om games op hun mobieltje te zetten."

Reclame

De applicatie blijft gratis doordat Zoom.in voor sommige clips een pre-roll commercial toont, net als op het web. "Adverteerders zijn erg geïnteresseerd in reclame op mobiele telefoons", denkt Riemens.

Hij verwacht dat mensen vooral in de ochtendspits en lunchpauze de filmpjes op hun mobiel zullen bekijken. "Het is een ideale ‘wachtverzachter’ bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. Zoals mensen hun gratis krantje lezen, kunnen ze ook even op hun mobieltje een nieuwsvideo van de dag bekijken."

Het moet ook mogelijk worden filmpjes door te sturen naar vrienden via een sms-link, aldus Riemens. Hij denkt dat de nieuwsvideo’s zoals zijn persbureau die nu al maakt zich ook goed lenen voor op de mobiele telefoon. "Het zijn al vrij korte filmpjes. We hoeven er niets aan te veranderen."

Liever snacks dan live

Vincent Verweij van Makayama denkt dat ‘on demand’-video’s op mobieltjes beter gaat werken dan het kijken naar live tv, zoals via DVB-H waar KPN later dit jaar mee start. "Filmpjes op mobiel zijn meer een soort snacks. Overdag zie je op de live tv-kanalen alleen teleshopping, dat is niet interessant."

Ook het NOS Journaal werkt aan een mobiele applicatie waarop onder meer de laatste journaaluitzending te zien moet zijn. Dat programma komt later dit jaar beschikbaar. Daarnaast heeft de NOS meer mobiele plannen. "We willen een volwaardige nieuwssite gaan bouwen voor mobiel en gaan voor de Olympische Spelen een applicatie ontwikkelen waarmee de spelen ook op de mobiele telefoon te volgen zijn. We denken dat we met nieuws en sport op mobiel goede kansen hebben", aldus Roeland Stekelenburg, chef nieuwe media bij de NOS, op de NOS-weblog.

Deel dit bericht

5 Reacties

Richard van den Boogaard

Juist de combinatie tussen on-demand en broadcast infrastructuren worden de toekomst. "On demand" betekent: meer kosten (voor gebruiker en/of aanbieder) en infrastructuren die er niet op berekend zijn. Wireless internet wordt op dit moment niet voor niets gecapped op 64 kbit/s. Rara wat er gebeurt als straks de halve trein tegelijk streaming videonieuws gaat bekijken van Zoom.in!? Verbinding plat. Broadcast infrastructuren zoals DVB-H hebben daar geen last van omdat het niet uitmaakt of er nu een of een miljoen kijkers zijn. Iedereen hetzelfde. Dus de fusie tussen deze twee maakt het interessant. Content die homogeen van aard is (hetzelfde nieuws, weerbericht etc.) kan tijdelijk in een carroussel worden aangeboden via een DVB-H infra. Parallel daaraan worden een verbinding tot stand gebracht met UMTS, die het hybride device wakker schud op in opname-modus te gaan: lokaal geheugen kost geen drol (voor Eur 35,- heb je een 2GB MicroSD). En de gebruiker kan vervolgens op elk moment de content consumeren, los van enige beperking door infrastructuur dan ook (want lokaal opgeslagen).

Ward

Zoom.In aan spartelt op het droge… Sinds geruime tijd dalen de "kijkcijfers" van Zoom.In zienderogend. Uitgevers zijn tot de constatatie gekomen dat ze geen intermediair zoals ZoomIn nodig hebben voor het aanbieden van webfilmpjes. Het mooiste voorbeeld is het verlies op de Vlaamse markt waar Zoom.In met minder dan de helft van de kijkcijfers achterblijft door eigen initiatieven van uitgevers. Corelio (Uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad) alsook de Persgroep met Het Laatste Nieuws hebben de filmpjes van ZoomIn naar de achtergrond verdrongen. Ook De Telegraaf werkt op de achtergrond aan een eigen initiatief. Benieuwd hoelang Riemens dit liedje nog kan blijven uitzingen …

tvsnacks

Vincent Verweij heeft helemaal gelijk. Video op mobiel zijn snacks. TVsnacks….Vriendelijke groet van TVsnacks.

wiseguy

@Ward, volgens mij is het nooit haabaar voor bv de telegraaf om een video reactie beginnen. Het ANP blijft toch wel de marktleider in NL op dit gebied naar mijn mening

bas

@WardUit een persmededeling van Zoom.in in Belgie: 'In Belgie werden er afgelopen jaar 32.154.338 video?s bekeken. Dat is een groei van meer dan 240% ten opzichte van 2006.'Natuurlijk blijft dit nog pak minder dan in NL. Er zijn immers maar 6 miljoen Vlamingen tegenover 16 miljoen Nederlanders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond