Deel dit artikel
-

KPN Narrowcasting voor de Ondernemingskamer

Een minderheidsaandeelhouder van KPN Narrowcasting is zo teleurgesteld in het resultaat van het bedrijf dat hij KPN voor de Ondernemingskamer sleept om een onderzoek af te dwingen.

Afgelopen donderdag diende voor de Ondernemingskamer aan de Prinsengracht een zaak aangespannen door Tripple N. BV gericht tegen KPN Narrowcasting BV.

De eis luidt ‘het instellen van een onderzoek naar het beleid en de gang van zaken’ bij de KPN-dochter. We merkten de zitting te laat op om die bij te kunnen wonen.

‘Slechter dan verwacht’

De woordvoerder van KPN: "Het is bij KPN Narrowcasting wat minder gegaan dan alle aandeelhouders hadden gehoopt. Eén van de minderheidsaandeelhouders gaat daar niet mee akkoord en wendt zich tot de Ondernemingskamer om inzage te krijgen in de gang van zaken."

Twee jaar geleden kocht KPN drie bedrijven in narrowcasting. Dat waren eYe-Display in Zoetermeere, NN Solutions in Rosmalen en Qbix. het trio had apart of samen een fraai arsenaal klanten: Heineken, Kijkshop, de NS, Postkantoren, Unilever, Telgraaf, Albert Heijn, V&D, Shell en Walt Disney.

Bij de bekendmaking, begin februari 2006, leek het of KPN de bedrijven in zijn geheel overnam. Dat was niet het geval. Volgens de woordvoerder van KPN heeft het telecombedrijf zelf 73 procent van de aandelen. De rest van de aandelen is in handen van ex-eigenaren van de overgenomen bedrijven.

En dat schept een probleem: ze zijn wel aandeelhouder, maar hebben als gevolg van de meerderheid van KPN niets te vertellen. Bijvoorbeeld niet over het inkopen van KPN Narrowcasting bij andere onderdelen van KPN. Bij iedere inkoop van KPN Narrowcasting bij een 100 procent onderdeel van KPN betalen de kleine aandeelhouders in feite mee. De kleine aandeelhouders ontberen ook zeggenschap over de koers en strategie.

Advocaat laat telefoon rinkelen

Of dit exact de problemen zijn, wil de tegenpartij niet zeggen. Tripple N. doet er het zwijgen toe en advocaat Harro Schulz van Vestius Advocaten negeerde ruim tien telefoontjes en e-mail. Kennelijk ligt de zaak gevoelig.

Opvallend is dat KPN toegeeft dat het met KPN Narrowcasting niet goed is gegaan. De kleine hype die narrowcasting enkele jaren geleden teweeg bracht is in de markt tot nu toe kennelijk niet waar gemaakt wat KPN betreft. Alleen bekend werd twee maanden geleden dat KPN geen narrowcasting zou leveren aan de NS.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond