Deel dit artikel
-

‘Mobiel internet standaard uit in buitenland’

Telecombedrijven moeten mobiel internet in het buitenland standaard uitschakelen. Zo moeten ze torenhoge rekeningen voorkomen, vindt de Consumentenbond.

Tot nu toe riep de bond de telecombedrijven vooral op om meer duidelijkheid te geven over de tarieven voor mobiel internet in het buitenland. Maar de Consumentenbond is nog niet tevreden met recente prijsverlagingen voor buitenlands internetverkeer.

Daarom gooit directeur Lars Hooning van de Consumentenbond er een schepje bovenop: hij eist dat mobiel internet standaard uitgeschakeld moet worden bij het passeren van de landsgrensen. "Zodat je een extra handeling moet verrichten als je het toch wilt. Consumenten die de belachelijk hoge tarieven echt willen betalen, kunnen dan een weloverwogen keuze maken", schrijft Hooning dit weekend in zijn column in De Telegraaf.

‘Zakken gevuld’

Eurocommissaris Viviane Reding sommeerde telecombedrijven eerder voor 1 juli de mobiele internettarieven te verlagen. Als de telecombranche te weinig actie onderneemt, kan Brussel de prijzen zelf aan banden leggen. Diverse bedrijven, waaronder KPN, T-Mobile en Vodafone, maakten de afgelopen weken tariefsverlagingen bekend. Maar dataroaming blijft nog altijd erg duur, tot zo’n 1 euro per MB (http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2345633).

Hooning: "Wat denkt u als een leverancier van u plotseling zijn tarieven met meer dan zestig procent verlaagt? Hoe zit dat? Waarom heb ik al die tijd veel te veel betaald? Heeft hij zijn zakken gevuld? Dat was in elk geval mijn gedachte toen ik hoorde dat enkele telecombedrijven de kosten voor mobiel internet in het buitenland – ‘roaming’ – drastisch hebben verlaagd."

Tariefplafonds

Zelfs ná de verlaging vindt de directeur de prijzen nog altijd veel te hoog. "De bedrijven moeten dus nóg een slag maken. Als ze dat niet doen, zullen wij er in Brussel op aandringen om inderdaad tariefplafonds op te leggen. Zolang dat niet is gebeurd, moeten de telecombedrijven het mobiel internet in het buitenland standaard uitzetten."

Uit een onderzoek van de Consumentenbond in het voorjaar van 2007 bleek dat bijna een kwart van de bevolking op vakantie in het buitenland foto’s naar huis wil sturen of gebruik wil maken van mobiel internet. De bond raadde klanten met een exorbitante datarekening aan bij hun telecomaanbieder te vragen naar de coulanceregeling. Soms schelden telecombedrijven dan een deel van de schuld kwijt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob Hendriks

Eens, want er blijkt bij geen enkele provider een simpele handeling te bestaan om het tijdelijk te kunnen uitschakelen (met behoud van in- en uitbelmogelijkheid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond