Deel dit artikel
-

Mobiel internet groeide 30 procent in 2007

Het gebruik van mobiel internet groeide vorig jaar met 30 procent. Het zal echter tot 2010 duren voordat internetten via de mobiele telefoon gemeengoed wordt. Dat blijkt uit een terugblik op 2007 door branchevereniging Open Mobiel Internet en uit 2 onderzoeken van het Ministerie van Ecomonische Zaken.

"Het jaar 2007 was de doorbraak van open internet. Walled gardens, de besloten portalen van de mobiele aanbieders zijn op sterven na dood." Dat zegt Paul Brackel van Open Mobiel Interet, terugkijkend naar de ontwikkeling van mobiel internet in 2007.

Afgelopen donderdag keek Open Mobiel Internet  (OMI), een onderdeel van ECP NL, met zijn leden terug op het afgelopen jaar. Voorzitter Brackel: "Het aantal sessies steeg vorig jaar met 30 procent en het aantal pageviews verdubbelde". Hij baseert zich daarbij op de ervaringen van de leden, onder wie de mobiele operators en de grotere uitgevers.

Afgelopen jaar brachten de meeste mobiele telecomaanbieders abonnementen op de markt waarmee consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt konden surfen en mailen. Zo’n abonnement kost ongeveer tien euro per maand en kan gebruikt worden in combinatie met toestellen die Umts ondersteunen.

Prepaid en oude toestellen werken remmend

Volgens Brackel zal de doorbraak van mobiel internet nog enkele jaren op zich laten wachten. Uit onderzoek dat GfK vorige week presenteerde aan OMI blijkt dat tussen de 10 en 15 procent van de toestellen mobiel breedbandinternet aan kan. "Volgens GfK wisselen Nederlanders gemiddeld iedere 3 jaar van toestel. De acceptatie van mobiel internet gaat derhalve gestaag. Daar komt bij dat 50 procent van de Nederlanders een prepaid-account heeft, dus ook geen flat fee internetabonnement." Ook dat vertraagt de algemene acceptatie.

De populairste onderwerpen op mobiele websites zijn Nieuws, Weer, Verkeer en Sport. Erik Rovers van Ilse Media: "Dat merken we goed op de mobiele versie van Nu.nl. Die hebben we onlangs nog aangepast om aan die specifieke vraag naar die thema’s te voldoen."

Te weinig volume voor advertenties

In augustus 2007 genereerde de mobiele versie van Nu.nl maandelijks 1,8 miljoen pageviews. "Exacte cijfers zijn lastig te meten, omdat je lang niet altijd cookies kan plaatsen. Maar mijn conservatieve inschatting is dat het aantal bezoekers toen 150.000 was en nu op 200.000 ligt." In december 2007 genereerde de PDA-versie van Nu.nl 2,5 miljoen pageviews. Rovers: "In een jaar tijd zijn de getallen verdubbeld."

Hoewel verscheidene exploitanten ermee experimenteren, wordt er nog weinig geld verdiend met advertenties op mobiele websites. Rovers: "We hebben één experiment gedaan, met Jeep. De komende maanden willen we er wat actiever voor gaan werven om ervaringen op te doen."

Maurice Pothof, tot voor kort lid van het management team van Google Nederland en nu mede-eigenaar van Netsociety.nl, zegt over mobiel adverteren: "Het is lastig om mobiel internet met advertenties rendabel te krijgen. Er is nog te weinig volume qua gebruikers om het bedrijfsmodel sluitend te krijgen."

‘Amper behoefte aan mobiele televisie’

Paul Brackel van het OMI schat in dat rond het jaar 2010 een kwart van de Nederlanders een toestel heeft dat geschikt is voor mobiel internet. Nu is dat ongeveer de helft daarvan. Dat blijkt uit ook onderzoeken die het Ministerie van Economische Zaken afgelopen maanden uit liet voeren.

Het ministerie meldt in een persbericht: "Maar 10 procent van de Nederlanders zegt eens per maand of vaker met een mobiel toestel te internetten. Een kwart van de ondervraagden is ook negatief over de traagheid en de kosten. In 2010 kan de helft van de jongeren internetten op een mobiel toestel."

Eén van de onderzoeken werd uitgevoerd door de Yankee Group. Daarin staat dat 11 procent van de Europese ondervraagde, behalve Nederlanders ook Engelsen, Duitsers, Fransen, Spanjaarden en Italianen, minstens één keer per maand zijn mobiele internetverbinding gebruikt. Slechts 4 procent doet dat dagelijks.

In Nederland gebruikt 10 procent van de ondervraagden zijn mobiel internet minimaal één keer per maand en doet 3 procent dat dagelijks.

Mobiel televisie kijken staat amper op het verlanglijstje van Nederlandse consumenten. Volgens een onderzoek van Motivaction acht 12 procent van de ondervraagden het waarschijnlijk dat ze 06-televisie zullen kopen als het ‘schappelijk geprijsd’ is.

Volgens de Yankee Group zal in de komende 2 jaar tussen de 20 en 25 procent van de Nederlanders de vraag naar mobiel internet en e-mail de marktvraag bepalen.

"Dit kunnen we niet gebruiken"

Het versnipperde technologische landschap op het mobiele front is een van de belangrijkste remmende factoren bij de ontwikkeling van mobiel internet.

Uit onderzoek van het GfK blijkt dat 80 procent van de verkochte toestellen 180 verschillende apparaten zijn. Negentig procent van de toestellen heeft een eigen, besloten besturingssysteem. Dat maakt het lastig voor ontwikkelaars om gericht voor een groot publiek data-toepassingen te bouwen. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona verzette Vodafone-baas Arun Sarin zich weer hardop tegen deze versnippering. "Er zijn 30 tot 40 besturingssystemen voor mobiele telefoons. Dat is te veel, dat kunnen we niet gebruiken."

Brackel: "Mobiel internet moet nu relevant worden gemaakt voor de gebruiker en op de plaats waar hij zich bevindt. Bijvoorbeeld: op ieder gegeven moment wil je in de trein kunnen zien op je telefoon hoe lang het nog duurt voordat je op je eindbestemming aankomt."

Google ontwijkt discussies over telefoonstandaarden door de meeste applicaties niet downloadbaar te maken, maar geschikt voor de mobiele browser.

Het ontwikkelen van locatiegebaseerde diensten blijkt voor programmeurs een dure aangelegenheid. Niet enkel vanwege de personele kosten. Telecomoperators rekenen pér locatieverzoek aan hun servers (Cell ID) een vast bedrag. Iemand met 150 vrienden op zijn MSN-vriendenlijst zou met één locatieverzoek 150 bedragjes in rekening brengen.

Vergelijkend onderzoek vast en mobiel internet

Het Open Mobiel Internet-initiatief komt in de loop van het voorjaar met een vergelijkend onderzoek naar de aanwezigheid van grote bedrijven op zowel het vaste als het mobiele web. Het OMI probeert inzichtelijk te maken hoe goed of slecht de onderzochte grote bedrijven presteren op mobiel georiënteerde webdiensten. De organisatie hoopt hiermee interesse te wekken voor doorontwikkeling op het mobiele platform.

"Daarnaast komen we met gedragsregels rondom mobiel adverteren en betalen", aldus de voorzitter.

Operators zien omzet toenemen

Uit recent gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat mobiele telecomaanbieders de omzet uit mobiel breedband van kwartaal op kwartaal zien groeien.

Bij Vodafone was tot november 2007 6,1 procent van de omzet afkomstig uit mobiel dataverkeer (exlusief sms). In een jaar tijd groeide de data-omzet met 36 procent tot 1,4 miljard euro. T-Mobile zag in een jaar tijd de omzet uit mobiel dataverkeer met 28 procent groeien.

Staatssecretaris Frank Heemskerk: "Om in de toenemende mobiele vraag te voorzien worden eind dit jaar ook een groot aantal frequenties voor mobiele communicatietoepassingen (frequentieband 2,6 GHz) geveild". Oorspronkelijk zou deze veiling begin 2007 plaatsvinden. Onlangs werd bekend dat de veiling is uitgesteld. In de betreffende frequentieband kunnen Wimax-diensten worden ontwikkeld. Aangenomen wordt dat Wimax een concurrent wordt voor Umts.

Deel dit bericht

4 Reacties

Strategy on Demand

Zeer recent is er een vergelijkbaar rapport verschenen over het gebruik van mobiel internet wereldwijd (zie Netsize.com). Hierin wordt een groei van 5% van mobiel internet genoemd. Dit betekent onder andere dat het mobiel internet in Nederland relatief voorloopt op andere landen. In dat onderzoek wordt ook zeer diep ingegaan op verschillende (verwachte) gebruiken van mobiel internet. Mobiele TV, games en muziek worden besproken. Wat betekent dit voor organisaties? Onder andere interne en externe bedrijfsvoering kan hieraan aangepast worden (denk aan; algeheel nieuwe communicatiemethoden binnen organisaties en mobiele webshops). Wij van Strategy on Demand hebben hier een artikel over geschreven op onze weblog. Hierbij gaan we in op aanpassing van de eBusiness strategie aan deze nieuwe vorm van internet.

Strategy on Demand

toevoeging vorig bericht, de weblog bevindt zich hier: http://www.strategyondemand.org/

j de waard

No worries. Mobiele telefonie nam destijds ook zo'n 7 jaar in beslag voordat het en masse geadopteerd werd. Het duurde nog langer alvorens er meer mobieltjes dan mensen in omloop waren. Toepassingen over dit medium hebben slechts tijd, laag-drempelige tarieven en veel high-end-diensten nodig.

Paul Aelen

Wellicht is deze whitepaper over Mobile Seaech een aardige toevoeging? http://www.checkit.nl/newsitem_517.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond