Deel dit artikel
-

UPC wint 10 procent digitale tv-klanten in 2007

Kabelbedrijf UPC ziet de vraag naar digitale televisie stabiliseren. Over het jaar 2007 steeg het aantal digitale tv-aansluitingen met 10 procent tot 550.300. KPN heeft bijna evenveel klanten voor zijn tv-producten.

Vanochtend publiceerde Liberty Global, het Amerikaanse moederbedrijf van UPC, de financiële cijfers over het afgelopen jaar (download .PDF). Daaruit blijkt dat het Nederlandse kabelbedrijf de omzet in 2007 heeft zien groeien met 15 procent tot 1,06 miljard. De verkopen in het laatste kwartaal kwamen uit op 285 miljoen euro, een plus van 16 procent.

Het kabelconcern boekte over heel 2007 een nettoverlies van 423 miljoen dollar, tegenover een winst van 706 miljoen over 2006. Hoe zwart of rood de cijfers netto onder de streep bij het Nederlandse filiaal zijn, wordt niet gerapporteerd.

Liberty Global is behalve in Nederland ook actief in Oostenrijk, Zwisterland, België en Ierland. Daarnaast heeft het filialen in Oost-Europa, Chili en Japan.

De omzet per klant per maand in Nederland ligt gemiddeld op 40,15 euro.

UPC heeft een klantrelatie met 2,2 miljoen huishoudens in verzorgingsgebieden met in totaal 2,7 miljoen huishoudens. Die klanten nemen radio en televisie, internet of telefonie af. Of een combinatie daarvan. Honderdduizend klanten kunnen géén interactieve diensten afnemen.

Het kabelbedrijf zag het aantal digitale tv-klanten in 2007 met 10 procent groeien van 501.800 naar 550.300 in twaalf maanden tijd. Vooralsnog kijkt het merendeel van de UPC-klanten via de analoge lijn: 1,6 miljoen huishoudens.

Op digitaal terrein hebben UPC en KPN bijna evenveel klanten. UPC had er eind 2007 550.300, KPN meldde twee weken later dat het de grens van 500.000 had overschreden.

De extra diensten rondom digitale televisie leveren UPC nieuwe omzet op. Het gaat daarbij om diensten als uitgebreidere tv-pakketten en video on demand. Uit het jaarverslag: "In Nederland leveren de digitale videodiensten een incrementele Arpu van 8 euro op, een verdubbeling."

Het kabelbedrijf bedient daarnaast 640.300 huishoudens met internetaansluitingen. Telefonie nemen 489.100 huishoudens af.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas

Jammer dat er niets bekend is hoeveel van die 550.300 echt actieve gebruikers zijn? Ik heb mijn box bijv. niet aangesloten (heb maar 1 scart ingang op mijn tv en ben te lui om de hele tijd te switchen 😉

Martijn

Volgens het jaarverslag zijn ca. 10% van de boxen niet aangesloten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond