Deel dit artikel
-

Online prijsvechter met NVM-makelaars

Beetjehulp.nl is de naam van een ‘online makelaarsdienst’ in een nieuw concept dat een stap verder gaat dan dat van Makelaarsland en om die reden 300 euro duurder is. De NVM staat niet afwijzend tegenover de prijsvechter, die binnen drie jaar marktleider wil worden in de Nederlandse makelaardij.

Op onder meer RTL maakt Beetjehulp.nl zich bekend als een internetmakelaar voor mensen die ‘zelf hun huis willen verkopen en daarbij nog een beetje hulp willen gebruiken.

Die hulp bestaat uit een flink pakket diensten: waardebepaling door een lokale NVM-makelaar, advies over de vraagprijs, de nodige, plaatsing op Funda, Beetjehulp.nl en het NVM-uitwisselingssysteem, ‘Te koop’ bord/poster plus ‘buurtmailing’, maar ook aanwezigheid van de makelaar bij elke vervolgbezichtiging alsmede de onderhandelingen. Dus bij de eerste bezichtiging blijft de makelaar weg.

Daarmee doet Beetjehulp.nl vrijwel alles wat een ‘gewone makelaar’ ook doet, behalve het opnemen en inbrengen van de data. Dat gebeurt online waarmee de verkoper ook direct een ‘persoonlijk dossier’ aanmaakt. Bovendien wordt de prijs, bijna 1.300 euro, voor de helft direct automatisch afgeschreven en wordt de andere helft verrekend met de verkoop.

Eigenwijze makelaars

Gezien het prominent gebruik van het NVM- en het Funda-logo lijkt het een dienst van de NVM. Dat is niet zo. In de kleine lettertjes staat dat dit een initiatief is van http://www.roterogroep.nl/ Rotero Groep. Deze omschrijft zichzelf als een club met een ‘eigenwijze kijk op makelaardij’. Dat resulteerde eerder in franchiseformules voor de makelaardij zoals Garantiemakelaarsen en Makelaars Netwerk (aankoop service Vereniging Eigen Huis)

Rotero Groep heeft goed gekeken naar de eerste prijsvechter onder NVM-label, Makelaarsland. Dat is te zien bij de vergelijking van de faq van Makelaarsland en die van Beetjehulp.nl.

Beetjehulp.nl is meer geënt op de makelaardij dan Makelaarsland. De laatste laat het taxeren van de te verkopen woning over aan De Taxatheek waar zowel NVM-makelaars als ‘gewone’ taxateurs bij aangesloten zijn. Maar bij Makelaarsland moet je alle bezichtigingen zelf doen. Bij Beetjehulp kan de makelaar de tweede keer meekomen dus het ‘zelf verkopen’ is beperkt. Voor 300 euro meer doet Beetjehulp.nl aanzienlijk meer dan Makelaarsland.

In zee met 150 NVM-makelaars

Beetjehulp.nl zegt bij een verkoopprijs van 150.000 euro een besparing te bieden op een gewone makelaar van ruim 1.100 euro, bij 250.000 euro een voordeel van ruim 2.200 euro en bij 350.000 een bedrag van een bedrag van ruim 3.200 te besparen. Toch doen er, zegt Rotero, al 150 NVM-makelaars mee.

Die 150 betreffen voor een groot deel makelaars die reeds zakendoen met Rotero, zegt Arthur Matien, commercieel directeur bij Rotero groep. Hij verwacht ook geen nieuwe deelnemers: "We bieden met die 150 een afdoende landelijke dekking. We willen persé een makelaar kunnen aanbieden die in een stad of regio goed bekend is, want dat biedt de meerwaarde."

Die ‘meerwaarde’ is vooral meer dan Makelaarsland, het grote doelwit van Rotero. Matien: "We verwachten Makelaarsland te zullen verslaan want dit is het betere model. De meeste mensen hebben toch liever de steun van een makelaar gedurende de verkoop. De andere partij biedt die rol niet."

Tot op heden behelst het aanbod zo’n 60 woningen. Rotero hoopt dit jaar nog tot een totaal van 2.000 te komen naar 3.000 woningen per jaar te gaan. "tussen nu en drie jaar willen we de leidende positie innemen met deze internetmakelaar", aldus Matien.

De NVM is er positief over. De woordvoerder: "Dit is de segmentatie van de markt die optreedt. Er blijkt behoefte aan verscheidenheid in aanbod van makelaarsdiensten. De zelfdoenpakketten voorzien in een behoefte."

‘Misleidende varianten’

Dat Beetjehulp zich zo nadrukkelijk onder het NVM-label afficheert vindt de makelaarsbond geen enkel probleem volgens de woordvoerder. "Je zult hier toch ook vaak zien wat je bijvoorbeeld met verhuizen ziet. Mensen beginnen met de hoop alles zelf te kunnen doen maar eindigen vaak toch bij een verhuizer. Ze zullen het eerst proberen met een deel zelf te doen en als het dan niet lukt zijn ze toch blij dat ze nog van de volledige service van een NVM-makelaar gebruik kunnen maken."

Concurrentie wordt harder: Beetjehulp.nl waarschuwt dat er al makelaars adverteren met ‘Beetje hulp’. Bij zoeken op Google met Beetje Hulp en Beetjehulp.nl staan advertenties van Makelaarsland. Rotero groep, merkhouder van Beetjehulp.nl, meent te moeten waarschuwen voor ‘misleidende varianten’ op deze merknaam.

Bron foto: netan (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

dijkstra

Dit initiatief is nu al gedoemd te mislukken. Als je met zo'n mediacampagne slechts 57 woningen binnenhaalt in 3 maanden tijd met 150 nvm makelaars, dan zitten ze allemaal te slapen.Of de klant denkt ik betaal wel een hogere courtage, dan heb ik er geen werk aan.Immers een goede makelaar verdient zijn geld altijd terug. wil ik toch een lagere courtage dan ga ik naar http://www.vrijehuizenmarkt.nl die een complete dienstverlening geeft voor 2500 euro all in en staat mijn pand ook op funda.

alfred out

Rotero en haar NVM Makelaars?????Is er al iemand zo slim geweest om eens te onderzoeken van wie de Rotero Groep is?? En wie de voorzitter van de NVM is?? En welke makelaars aangesloten zijn bij de Rotero Groep??Dan zal duidelijk worden dat het enthousiasme van de NVM niet zo spontaan is als het lijkt, dan zal duidelijk worden waarom 150 NVM makelaars met gespeeld enthousiasme hun naam vermelden!En vraag diezelfde 150 Makelaars over een jaar of hun financiele inleg het gewenste rendement heeft opgebracht? Dit is niet het aanboren van een nieuw marktsegment; dit is een economische zuivering van het makelaarslandschap. Er zijn gewoon te veel makelaars, die allemaal teveel willen "eten" uit een steeds mager wordende ruif. Laten we blij zijn dat de Rotero groep dit doet; blijft er voor de anderen weer wat te eten over.

Laura Warmerdam

Ik heb ook zo'n mijn twijfels over het slagen van dit initiatief. Dit 'Beetjehulp.nl' en soorgelijke initiatieven zijn ge-end op het goedkoop aanbieden van en makelaarsdienst waarbij het vaak ten koste gaat van de dienst zelf. Door het open stellen van de markt is de makelaarsmarkt al een vechtmakrt geworden. Dit kan nooit ten goede komen aan de kwaliteit van de dienst en de dienstbaarheid. Tevens zie ik de meerwaarde voor de makelaar niet terug in het concept van beetjehulp.nl, want de makelaar moet alleen maar inleveren. Beter zijn de initiatieven zoals makelaarsbod.nl waar de consument de kans krijgt om inzicht te krijgen in de prijs/kwaliteit verhouding van de makelaars bij hem of haar in de regio. Zodoende kan de consument een gedegen keuze maken in een zeer belangrijk traject namelijk een huis kopen of verkopen. Want uiteindelijk is de consument gebaat bij de kwaliteit van de makelaarsdienst en prijs dient geen uitgangspunt te zijn. Daarnaast biedt het ook nog eens de makelaars de mogelijkheid om zijn/haar diensten uitgebreid onder de aandacht te brengen.  Ik ben benieuwd hoe 'een beetje hulp' zich gaat ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond