Deel dit artikel
-

Marktplaats.nl vernieuwt homepage

In de 9 jaar van zijn bestaan bleef het uiterlijk Nederlands grootste handelssite nagenoeg ongewijzigd. Nu vernieuwt Marktplaats.nl zijn voorpagina grondig om beter op actualiteiten en de persoonlijke interesses van gebruikers in te spelen.

Jaarlijks verhandelen Nederlandse particulieren, en steeds vaker ook bedrijven, voor enkele miljarden euro’s aan tweedehands en nieuwe artikelen via Marktplaats.nl. "Nog steeds groeit het aanbod en het gebruik van de site", zegt tijdelijk algemeen directeur Martin Kroon. "Maar de voorpagina weerspiegelt het aanbod niet meer goed."

Persoonsgerichte tips

Zojuist lanceerde Marktplaats.nl daarom zijn vernieuwde homepage. De nieuwe voorpagina is behalve dynamischer van aard ook overzichtelijker voor de gebruiker. De index middenin het scherm wordt vervangen door 4 nieuwe informatieblokken: Populaire Groepen, afbeeldingen van recent door de gebruiker bekeken advertenties en persoonsgerichte advertenties. De inhoud van die laatste categorie wordt bepaald door historisch surfgedrag van de gebruiker, op basis van zijn inloggegevens en cookies.

De vierde nieuwe rubriek op de voorpagina is een roulerend blok met seizoensgebonden advertenties. Directeur Kroon: "Dat kunnen auto-advertenties rond Pasen, want dat is het piekmoment in het jaar om auto’s te kopen en verkopen, maar bijvoorbeeld ook advertenties rondom de Olympische Spelen of het EK Voetbal in Oostenrijk en Zwisterland." In tegenstelling tot webwinkels speelt nagenoeg geen enkele site met rubrieksadvertenties in Nederland in op dit soort vaste koopmomenten in een jaar.

Gefaseerde uitrol

Niet iedere Nederlander die vanaf nu Marktplaats.nl bezoekt, krijgt de nieuwe voorpagina te zien. Het bedrijf, dat de eerste onderzoeken voor het redesign in oktober 2007 begon, test de komende weken een klein aantal varianten op de nieuwe voorpagina uit. In de regel krijgt eerst 5 procent vernieuwingen te zien, een percentage dat in de loop van de weken groeit. Kroon doet geen uitspraken over het nu gehanteerde uitrolschema.

Ook kunnen belangstellenden zich via een link in het Marktplaats.nl-forum aanmelden als tester van de nieuwe site. Kroon verwacht dat de nieuwe voorpagina nog voor de zomer definitief gelanceerd zal worden. Bezoekers krijgen direct of enkele dagen na hun bezoek aan de nieuwe site een evaluatieformulier te zien. Op basis van de reacties kan het nieuwe jasje nog aangepast worden.

Marktplaats koos voor een statische voorpagina. Gebruikers kunnen niet, zoals op Startpagina.nl, iGoogle of Netvibes, hun eigen voorpagina samenstellen. Ook is het voorlopig niet mogelijk om recensies te geven op de bedrijven achter de nu 150.000 MKB-advertenties. Kroon: "Maar wat niet is, kan nog komen."

Uit cijfers van de Stichting Internetreclame (Stir) over de maand oktober 2007 blijkt dat Marktplaats-gebruikers gemiddeld 19 pagina’s per bezoek bekijken. Dat is meer dan de 12 op Speurders.nl of de 7 op Nu.nl.

Voor hoeveel euro er jaarlijks via Marktplaats.nl wordt verhandeld, is niet bekend. Drie jaar geleden zei de toenmalig directeur Oscar Diele dat er in 2004 voor ongeveer 2 miljard euro verhandeld werd via de eBay-dochter. Een belangrijk deel van dat bedrag is afkomstig van de handel in autos. Kroon: "We zijn de grootste showroom van Nederland", iets van het bedrijf met een nieuwe tv-commercial wil onderstrepen.

Tegenwoordig is Marktplaats wat terughoudender met het noemen van dit marktcijfers. Het bedrijf probeert zeker al een jaar tot een steekhoudende rekenmethode te komen. Dat wordt bemoeilijkt door het feit dat veel transacties buiten het platform om tot stand komen.

Moederbedrijf eBay rapporteert geen omzet- of winstcijfers per land.

Veiling per opbod verliest aan populariteit

Het succes van Marktplaats.nl in Nederland heeft er bij het Amerikaanse hoofdkwartier van eBay toe geleid dat er meer wordt geïnvesteerd in handelssites met rubrieksadvertenties. Daartoe pleegde eBay enkele overnames in onder meer Duitsland, Engeland en Spanje. Daarnaast bouwt het onder de merknaam Kijiji in Amerika, Canada en nog andere 20 landen aan een eigen Marktplaats-achtige handelssite.

Eind januari 2008 presenteerde eBay zijn jaarcijfers. Over heel 2007 boekte eBay een omzet van 7,7 miljard dollar, een toename van 29 procent ten opzichte van heel 2006. De nettowinst daalde met 69 procent van 1,1 miljard dollar naar 348 miljoen dollar over het hele boekjaar.

Voorts bleek dat gebruikers van de internetveiling steeds vaker producten verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. De veiling per opbod verliest aan populariteit onder de 276 miljoen geregistreerde gebruikers.

Deel dit bericht

6 Reacties

Wouter theijsmeijer

Ik denk de juiste stap op het juiste moment. Ben wel erg benieuwd hoeveel bezoekers/pagevieuws dit ze in het begin gaat kosten? Want het grootste gedeelte van de gebruikers zal er in het begin heel veel moeite mee hebben (want we hebben altijd moeite met verandering). Ik hoop dat ze volhouden, dan komen de bezoekers vanzelf teug. Ben ook benieuwd of Speurders gaat regeren?

Jef Martens

Voorinformatie? Op dit moment 12/03/08, 08.30 nog niets te zien op de betreffende website.Al met al wel een goed idee om de interactie te vernieuwen!

MercadoSite

Ik hoop dat ze bij E-bay door hebben, waarom marktplaats zo groot is geworden en niet denken dat het geluk is geweest.Heel gedurfd om zo?n goedlopende opzet te veranderen.We zijn benieuwd hoe deze nieuwe opzet gaat uitpakken maar wensen ze veel succes http://www.MercadoSite.com  

Erhan Karadeniz

Jef martens "Niet iedere Nederlander die vanaf nu Marktplaats.nl bezoekt, krijgt de nieuwe voorpagina te zien. Het bedrijf, dat de eerste onderzoeken voor het redesign in oktober 2007 begon, test de komende weken een klein aantal varianten op de nieuwe voorpagina uit. In de regel krijgt eerst 5 procent vernieuwingen te zien, een percentage dat in de loop van de weken groeit. Kroon doet geen uitspraken over het nu gehanteerde uitrolschema. Belangstellenden kunnen zich via een link in het Marktplaats.nl-forum aanmelden als tester van de nieuwe site. " =]

Tweedehands Net

Waar dat dan precies kan heb ik echter nog gevonden hoor. Ik ben erg benieuwd met welke wijzigingen ze komen. Het lijkt erop dat ze in ieder geval het gebruik van icoontjes bij rubrieken van onze site hebben overgenomen.  http://www.Tweedehands.Net

Dienst nl

Het is volgens mij meer "vernieuwt frontpage". Puur om traffic ook naar minder gebruikte secties door te sturen. Maar dan nog is minimaal 90% van de traffic geinteresseerd in koopjes op de kop tikken ipv diensten of vacatures zoeken. Ik ben benieuwd of ze dit onder deze vlag voor elkaar zullen krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond