Deel dit artikel
-

Google met open bannersysteem voor kleinere uitgevers

Kleinere uitgevers zelf het beheer van bannercampagnes gaan beheren nu Google in de VS op punt staat Ad Manager te introduceren. Het systeem zet grote bannersystemen, zoals Doubleclicks DART, buitenspel en brengt controle en voorspellingsmogelijkheden bij de uitgever.

Zoek- en advertentiebedrijf Google is begonnen met het versturen van uitnodigingen aan uitgevers om de nieuwe dienst Ad Manager te testen. Ad Manager is een systeem waarmee uitgevers de beschikbare commerciële ruimte op hun site optimaal kunnen exploiteren. Het systeem staat open voor AdWords, Doubleclick en ook daarmee concurrerende systemen.

Ad Manager is een dienst die op Google servers draait en gratis is te gebruiken. Het bedrijf hoopt dat uitgevers onverkochte reclameruimte zullen willen vullen met Google AdSense’ tektadvertenties. Daarop zou het technologiebedrijf vervolgens een commissie ontvangen, als de reclame geklikt wordt.

Ook Nederlandse belangstellenden kunnen zich opgeven om een testuitnodiging te ontvangen. Testers zullen zien dat Ad Manager gebruikt kan worden om campagnes te plannen, onderverdeling te maken tussen AdWords en banners en te analyseren welk soort advertenties waar wanneer het meest oplevert. Voorts kan het systeem voorspellingen geven over beschikbare reclameruimte (inventory).

Volgens Google-volger Search Engine Land is dit advertentiebeheersysteem vooral geschikt voor kleinere en middelgrote uitgevers die de kosten voor een professioneel bannernetwerk niet willen of kunnen maken.

Eerder deze week keurde eurocommissaris Neelie Kroes Googles geplande overname van bannerbedrijf Doubleclick goed.

Bron foto: edtarwinski (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Emile van den Berg

Slimme move. Ik vroeg me al af wat Google – buiten meer invloed in de adserving markt – exact zou hebben aan Doubleclick en hoe ze dit strategisch in gaan zetten. De oplossing om in de onverkochte bannerinventory Google Ads te gaan serveren is zo simpel dat ik me ervoor schaam dat ik dat zelf niet had kunnen verzinnen. Interessante ontwikkeling.Btw: een kleinere uitgever in de VS, is dat niet al snel een grote uitgever in Nederland?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond