Deel dit artikel
-

AOL betaalt 850 miljoen voor profielensite Bebo

AOL verdubbelt zijn internationale bereik tot 80 miljoen internetgebruikers nu het profielensite Bebo overneemt voor 850 miljoen dollar.

De Amerikaanse provider annex uitgever betaalt de overname in contanten en verwerft zo een positie op een al drukke markt waarin sociale netwerken als Facebook en MySpace kampen om de aandacht van de gebruiker.

Zojuist werd de overname van het 2,5 jaar oude Amerikaanse bedrijf bekend gemaakt.

Van 40 miljoen naar 80 miljoen

Bebo heeft 40 miljoen gebruikers en is vooral groot in Engeland, Ierland en Nieuw Zeeland. Een kwart van de geregistreerde gebruikers, 11,4 miljoen, bevindt zich in Engeland. Zij brengen gemiddeld 33 minuten per dag door op de site en vragen gemiddeld 78 pagina’s op.

Volgens het persbericht is er weinig overlap tussen AOL’s en Bebo’s gebruikersbestand. Het bedrijf telt immers de 40 miljoen gebruikers van Bebo op bij zijn eigen bereik en komt zo op een totaal van 80 miljoen.

Forse groei reclame-inkomsten verwacht

De profielensite is net als MySpace een webstek waar content in de vorm van muziek en video’s een prominente rol speelt. Apple iTunes en het Nederlandse Fabchannel zijn direct te integreren in de profielpagina’s bijvoorbeeld. Die focus blijkt ook uit de voorpagina en navigatie-elementen. Ter vergelijking: op Facebook en Hyves ligt de focus vooral op sociale interactie.  

Steeds meer adverteerders willen hun reclamegeld besteden op plaatsen waar consumenten actief met media bezig zijn. Profielensites zijn daar een voorbeeld van. In zijn persbericht zegt AOL dat het ervan uit gaat, dat de reclamemarkt in dit segment van 480 miljoen dollar in 2006 zal groeien tot 4,1 miljard dollar in 2011.

Tevens vormt Bebo voor AOL een vehikel om zijn internationale activiteiten uit te breiden naar gebieden waar het marktaanwezigheid aan het opbouwen is. Afgelopen jaar lanceerde AOL in 17 landen nieuwe websites.

AOL Nederland vernieuwt

De leiding van AOL Nederland publiceerde vanochtend een bericht op de site dat AOL.nl binnenkort op de schop gaat. Welke rol Bebo-elementen daar in zullen spelen, is niet bekend.

AOL’s investeringen in de Europese markt komen op het moment waarop Yahoo overweegt zijn Europese tak af te slanken of te sluiten. Welke rol Microsofts overnamepoging van Yahoo daarbij speelt, zal komende kwartalen blijken.

Afgelopen jaar investeerde AOL circa 1 miljard dollar in het acquireren van expertise op het gebied van digitale reclame. De basis daarvoor ligt in de overname van Advertising.com in 2004. Dat bedrijf heeft ook een Nederlandse verkoopkantoor. Afgelopen jaar kocht AOL bedrijven als Adtech, Buy.at, Lightningcast, Tacoda en Third Screen Media.

De nieuwe eigenaar van Bebo heeft in de vorm van ICQ en AOL IM ook twee eigen veelgebruikte chatsystemen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ian Zein

Dat zijn zo ongeveer een miljoen keer meer gebruikers dan op leefjedoel.nl 🙂 Maar ja dat is ook nog maar net open en is verder geen geluid over gemaakt. Leefjedoel.nl is een sociale community waar je geholpen wordt om alles uit je leven te halen. Volledig gemaakt in Ruby on Rails. http://leefjedoel.nl Overigens is dit geen commerciele boodschap er is geen reclame boodschap te vinden op LeefjeDoel.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond