Deel dit artikel
-

Hallmark wint zaak van Greetz

Als David tegen Goliath, zo probeerde het Nederlandse wenskaartenservice Venspro het op te nemen tegen Hallmark. De rechter oordeelde donderdag dat Hallmark contractueel vastgelegde afspraken niet hoeft na te komen.

Venspro ontwikkelde software voor een applicatie om gepersonaliseerde wenskaarten te versturen. Deze software werd niet alleen gebruikt voor Greetz, maar ook voor het presenteren van Hallmarkgreetz. Om de aanzienlijke investeringen voor de technische ontwikkeling van deze printing on demand-service veilig te stellen sloot Venspro in 2004 een samenwerkingsovereenkomst Hallmark.

Venspro verkoopt zelf kaarten onder de naam Greetz. In de samenwerkingsovereenkomst kwamen beide partijen overeen, dat na afloop van de overeenkomst, Hallmark zich twee jaar niet op de markt zou begeven van Greetz. De wenskaartengigant wil nu zelf met een soortgelijke service komen.

De rechter stelde dat in principe geen enkele afspraak over concurrentiebeperking is toegestaan, maar gaf in het vonnis wel aan dat Hallmark mogelijk schadeplichtig kan worden gesteld.

Hallmark wilde zich herberaden op haar positie op de printing on demand wenskaartenmarkt en besloot de overeenkomst niet te verlengen. Ook was Hallmark van mening dat beide partijen steeds meer op concurrerende voet met elkaar stonden.

Venspro overweegt verdere stappen. Johan van Vulpen, één van de oprichters van Greetz vindt het onbegrijpelijk. "Als Nederlands bedrijf is het zuur dat de rechter het grote Amerikaanse Hallmark in het gelijk stelt, terwijl zij zich niet aan de afspraken houden. Toen het contract werd ondertekend stonden beide partijen achter de gemaakte afspraken. Wij hebben in deze samenwerking heel veel kennis gedeeld."

De site van Hallmarkgreetz geeft vrijdag aan dat de samenwerking tussen Hallmark en Greetz is beëindigd. "Vanaf 9 maart kun je daarom op www.hallmarkgreetz.nl geen echte wenskaarten meer versturen. We verwijzen je naar onderstaande websites voor verdere informatie en mogelijkheden." Er wordt nu nog verwezen naar zowel de website van Hallmark als die van Greetz.

Bron foto: Esparta (CC)

Deel dit bericht

6 Reacties

Lex

De reactie Johan van Vulpen is vreemd, waarom zou de rechter er rekening mee moeten houden dat Hallmark groot en Amerikaans is? Het was zeer onverstandig om met hallmark in zee te gaan, je gaat toch geen applicaties voor je grootste concurrent ontwerpen!!!

Bas Westland

@Johan en team: Tsja, als je zelfs niet meer kunt vetrouwen op een contractuele afspraak. Waar gaat het heen zo?! Blijf geloven in de kracht van je eigen product. Er zijn nog genoeg potenti?le partners over die wel betrouwbaar zijn. En ik neem aan dat jullie er in ieder geval een forse schadevergoeding uit gaan slepen, want die zit er wel in, als ik het zo lees.

Peter Heksluiter

Ik zou mijn tijd stoppen in een beter product en je juridische zaakjes laten varen. Energie in je service stoppen levert meer op dan een schadeclaim.

Johan

@ Lex: Het is een misvatting dat Greetz speciaal voor Hallmark software heeft ontwikkeld. Het hele Greetz-concept was al live en in ontwikkeling, toen HM aangaf mee te willen doen. Dat vonden we prima, maar niet zonder af te spreken en contractueel vast te leggen dat ze dan niet tijdens de samenwekring en direct na afloop het kunstje zoudne kopieren. Die bescherming was en is voor ons natuurlijk cruciaal. Het is erg zuur om te merken dat afspraak is afspraak blijkbaar minder belangrijk is dan mededinging. Gezien de slagkracht van een amerikaans bedrijf en het feit dat ze flink in de keuken hebben gekeken, maakt die mededinging er wat ons betreft niet perse eerlijker op. @ Bas: Dank voor je aanmoediging en support! Je hoort van ons wat we er verder mee gaan doen!

Suus

@Peter, je hebt gelijk dat customer service key is. Dat doen ze volgens mij prima daar bij Greetz. Maar ik vind wel dat als je business wise door een partij waarmee je dacht goede afspraken te hebben belazerd wordt, je 'recht' kunt proberen te halen. Zeker als de zakelijke belangen groot zijn. En dat is bij nieuwe diensten natuurlijk wel vaak zo. Jammer en raar dat dat in dat geval niet lijkt te lukken.

robert

Alsof Johan van Vulpen zich altijd zo aan z'n afspraken houdt! Krokodillen tranen Johan; grow-up!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond