Deel dit artikel
-

DCIF investeert geld in crowdsourcingstarter

De startup CreativeCrowds kan van start dankzij een investering van het Dutch Creative Industry Fund (DCIF). Het startende bedrijf houdt zich bezig met crowdsourcing.

Met crowdsourcing spreken bedrijven spreken consumenten aan voor bijvoorbeeld advies en innovatiedoeleinden. CreativeCrowds werkt hiervoor samen met bestaande communities. Medeoprichter Rutger Docter: "Een merkcommunity van een bedrijf is niet per se aantrekkelijk voor de online consument. Consumenten zijn vaak al verbonden met verschillende online communities."

De visie van CreativeCrowds is dat het beter is op bestaande communities, waar al miljoenen mensen bij elkaar komen, de consumenten te bereiken. Om dit mogelijk te maken heeft CreativeCrowds een uniek platform ontwikkeld: CreativeChallenge.

Consumenten krijgen de mogelijkheid invloed uit te oefenen op een product of dienst. Zo krijgen producenten inzicht in de consumentenbehoeften. Volgens Docter gaat het verder dan het traditionele consumentenonderzoek. "Het is een vorm van virale marketing met meer inhoud." Bedrijven krijgen via crowdsourcing de kans samen met de consument te innoveren.

DCIF is een investerings- en stimuleringsfonds voor de Nederlandse digitale creatieve sector. Ilse Media richtte het fonds op in 2005. Sinds 2006 nemen ook uitgeversmaatschappij De Telegraaf, IDG Nederland en Veronica Holding deel.

Bliin, een Nederlandse geoblogging-site, ontving de eerste investering van het fonds. Eerder investeerde DCIF onder meer ook enkele tienduizenden euro’s in de internationale georiënteerde Nederlandse Wakoopa.com. Dit bedrijf levert een dienst waarmee computergebruikers kunnen zien welke software hun vrienden gebruiken.

DCIF investeert geld waarvoor ze aandelen terugkrijgen in de startende onderneming. Inversteringen liggen dorogaans tussen de 20.000 en 40.000 euro.

De tijd dat consumenten alleen nog maar consumeren is voorbij. Ze willen en kunnen steeds meer invloed uitoefenen op het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten. Crowdsourcing maakt dit mogelijk. Op 18 september is Emerce e.day in De Doelen in Rotterdam. Crowdsourcing goeroe Jeff Howe is een van de sprekers op deze dag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond