Deel dit artikel
-

Living Tomorrow stopt

Het Innovatiepaviljoen Living Tomorrow in Amsterdam Zuid-Oost sluit in april 2008 de poorten. De eerste periode van bijna vijf jaar krijgt geen vervolg voor dit ‘huis van de toekomst’. Nederlandse sponsoren zijn onzeker over de economie, geeft de Belgische oprichter als reden.

De websites achter Livtom.nl en Livingtomorrow.nl lagen de afgelopen dagen plat. Een beter symbool voor het nakende einde van de vijfjarige expositie is niet te bedenken.

Het project Living Tomorrow Amsterdam begon 2003. Het was een initiatief van Peter Bongers en Frank Beliën die met hun Living Tomorrow België ‘huis van de toekomst’ in Vilvoorde bij Brussel toen al acht jaar een succes boekten.

Living Tomorrow Amsterdam werd net als het Belgische equivalent opgezet als een tentoonstelling voor een periode van vijf jaar: van 2003 tot 2008. Steeds voor een zelfde periode zou er een vervolg aan gegeven moeten worden, net als in België versie twee en drie.

Het opzet was om personen en bedrijven via ondervinding te laten nadenken over technische ontwikkelingen en nieuwe producten in hun dagelijks leven en dagelijks werk.

In het futuristisch gebouw van Ben van Berkel van Un Studio in Amsterdam zijn opmerkelijke woon- en werkomgevingen gepresenteerd. Anders dan de eerdere huizen van de toekomst werd het geen science fiction, maar technologie die voor zo’n 80 procent al voorhanden of op korte termijn beschikbaar is in de markt.

20 miljoen ingestopt

Voor het scala aan sponsors van Living Tomorrow is het enerzijds een uithangbord voor public relations naar pers, publiek en overheden en anderzijds om input voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten te vergaren.

Doordeweeks bezetten bedrijven Living Tomorrow met bijeenkomsten voor participanten en hun gasten en in het weekend mocht het publiek tegen betaling naar binnen.

HP, LogicaCMG en Unilever waren de belangrijkste steunpilaren. Grote sponsors waren bovendien 3M, Atag, Dommelsch, Rochdale en Philips. Ze plaatsten er ‘intelligente’ koelkasten, wasmachines, spiegels, meubilair, verlichting, verzorgingsproducten, boodschappenmodules, thuiswerkplekken, interactieve televisie, ticketing en uiteraard e-commerce met een gekoeld bezorgvak naast de brievenbus.

Volgens Peter Bongers is er zo’n 20 miljoen euro in gestopt om het vijf jaar te laten draaien. Dat deden hij en Beliën met hun BV Bilibo. "We hopen met een break even af te sluiten", zegt Bongers. Schulden zijn er niet. Geruchten dat het pand wordt afgebroken weerspreekt hij: "Het krijgt een andere bestemming." Hij zal het verkopen, er is nog geen nieuwe bestemming gevonden." De verkoopprijs is nog niet bepaald. Wat gebeurt met het interieur? "De toekomstdemonstratie wordt er na 10 juni uit gehaald, tot dan zullen er nog events doorgaan."

Korte termijn visie

Bongers en Beliën wilden er nog graag een Living Tomorrow Amsterdam 2 aan knopen, maar het was op dit moment niet haalbaar: "We kregen de brede steun die er in 2003 nog wel was van het bedrijfsleven nu niet meer voor elkaar. De bedrijven willen in de huidige economische toestand niet voor een periode van vijf jaar investeren. Dan moet je een knoop doorhaken."

Het is opvallend dat in Nederland bedrijven niet voor een langere tijd in deze vorm van innovatie willen stappen, vindt Bongers: "Het Nederlandse innovatieklimaat was vijf jaar geleden beter. We hebben hele brede en uitstekende steun verkregen. Maar de conjunctuur crisis met onzekerheid over de gevolgen van de bankencrisis kunnen volgens de bedrijven tot een mogelijke recessie leiden."

Bongers stelt een verschil vast met de houding van ondernemingen in België waar o.m. Delhaize, Brussels Airlines, Suez, Microsoft en Volvo de ‘tent’ dragen: "Ze laten zich minder leiden door angst voor de korte termijn. In België is het investeringsklimaat rustiger en heerst er meer vertrouwen in vooruitgang ook als er conjunctureel tegenslagen zijn. Je moet een lange termijnvisie hebben om mee te gaan in een concept als Living Tomorrow."

Fortuin en Wilders

Bongers vindt dit een opmerkelijk verschil in perceptie van de bestuurders en directeuren in Belgie en in Nederland: "Een toch betrekkelijk kleine neergang brengt in Nederland bij het bedrijfsleven direct angst teweeg. Belgische ondernemingen geloven niet snel dat ze in een vaart naar beneden gaan."

Een verschil ook in nationale mentaliteit en politiek, waar de geringste rimpeling onmiddellijk leidt tot hoge golven, even later weer vervangen door nieuwe opwinding om niets? "We hebben inderdaad in België geen figuren als Wilders of Fortuin die in korte tijd de hele politieke discussie naar hun hand weten te zetten. Aan de andere kant kost het hier weer negen maanden om een kabinet tot stand te brengen. Dat tekent wellicht de verschillen tussen de twee naties", aldus Bongers.

De half Nederlandse, half Belgische ondernemer is verre van een negatieveling: "Ook Amsterdam is voor Living Tomorrow een succes geweest. De innovatiekracht is er in Nederland zeker door versterkt. Er is veel goodwill gekweekt bij bedrijven, publiek en pers. Ik ben slechts dankbaar dat zo velen zich er de afgelopen vijf jaar voor ingezet hebben om ons dit tot stand te laten brengen."

U wilde naar meer landen uitbreiden en naar andere continenten. Is dat gelukt? "Internationaal geldt hetzelfde als voor Amsterdam. Op dit moment drukt de kredietcrisis op het ondernemersvertrouwen, het is dus nu geen goed klimaat."

En over de website die plat ligt: "We passen de website nu aan aan het einde van de expoperiode." Later vandaag meer over de beweegredenen van de sponsoren om te stoppen met Living Tomorrow.

Deel dit bericht

1 Reactie

klaas

"Het is opvallend dat in Nederland bedrijven niet voor een langere tijd in deze vorm van innovatie willen stappen" Ik vind niet dat je een expositie innovatie mag noemen. Innovatie is het als het product daadwerkelijk in de winkel ligt. Een expositie inrichten is heel makkelijk. Een product in productie krijgen is veel moeilijker. Misschien is dat wel het verschil tussen Apple en HP. HP roept 'the computer is personal again' maar verkoopt gewone 13 in een dozijn Windows machines. Apple roept heel weinig totdat er echt een innovatief product te koop is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond