Deel dit artikel
-

Rabo met Sanoma in Moviq

Sanoma Uitgevers en Rabobank vinden elkaar in een joint venture voor het nieuwe ‘woonplatform’ Moviq. Beide partijen verwachten, apart van elkaar, met meer van dit soort joint ventures te gaan komen voor bundeling van handel en content.

Moviq is vanmiddag gelanceerd en blijkt een breed aanbod van alles rond het wonen, verhuizen en inrichten te bieden. Moviq biedt een ‘totaaloverzicht’ van het te koop staande woningaanbod en biedt een index van bedrijven die actief zijn op de woonmarkt. Dat laatste vormt de basis van de exploitatie plus de inbreng van Rabo die via dit platform vooral de hypotheekafzet hoopt te stimuleren mar ook in beeld wil komen voor leningen en voor e-commerce via zijn internetbankieren.

Vorig jaar al kocht Rabo ter ondersteuning van de hypotheekverkoop de site Zoekallehuizen.nl. "Die blijft gewoon apart bestaan. Dat richt zich op een ander segment, puur het zoeken op de woningmarkt. Moviq is veel breder", aldus de woordvoerder van Rabobank Nederland in Utrecht.

Meer joint ventures

Rabo verwacht meer van dit soort joint ventures op te zetten in markten die belangrijk zijn voor de bank. Jaren geleden al stortte Rabo zich op de zakelijke nieuwssite van Reed Business in een joint-venture, Zibb genaamd.

Ook Sanoma Uitgevers heeft wat betreft diepgaande samenwerking met partijen in markten met haar sterke titels nog het een en ander op het vuur staan volgens de woordvoerster.

Recent nam Sanoma nog twee woonsites over, te weten Leadz.nl en Woonwebsite.nl overgenomen als aanvulling op Woonklussen.nl en Allewoonwinkels.nl.

Dichter bij het koopbesluit

 "We onderscheiden drie belangrijke momenten in de woonmarkt, verhuizen, verbouwen en inrichten. Leadz en Woonwebsite zitten vooral op het vlak van verbouwen. Moviq bestrijkt het gehele spectrum, dus waar relevant zullen we Leadz en Woonwebsite koppelen met Moviq", zegt Johan Keurentjes, chef van de woonuitgaven van Sanoma in Hoofddorp.

De lancering van Moviq ziet hij als belangrijke stap om adverteerders dieper in het koopproces van consumenten te brengen en daarvoor dus te laten betalen: "Met de bladen en ook met de Woonbeurs zitten we vooral in het informeren en het oriënteren. Met Moviq brengen we de adverteerders steeds verder in contact met consumenten tijdens het maken van keuzes."

Moviq is een 50-50 verdeling met een inbreng die niet bekend wordt gemaakt. Is Rabo vooral de betalende partij gezien de content van Sanoma? "Dat niet. Ook wij brengen content in, bijvoorbeeld de diepgaande marktonderzoeken van onze economische afdeling", aldus Rabo.

Anderhalf jaar vasthouden

Dick Molman, baas van Sanoma Uitgevers, in het persbericht: "Moviq is een groot project met een grote ambitie." Piet van Schijndel, lid raad van bestuur van Rabobank Groep: "Rabobank wil dicht bij haar klanten staan op cruciale momenten in het leven."

Er ging veel onderzoek vooraf aan Moviq. De gemiddelde duur van het proces van de eerste oriëntatie tot en met de keuze voor een woning is circa 1,5 jaar. "Uit onderzoek is gebleken dat de consument behoefte heeft aan rust, overzicht en inspiratie tijdens het hele proces van het zoeken naar een woning tot het verhuizen. Het huidige informatieaanbod is erg gefragmenteerd en maakt dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet". Dat beweert Epco Vlugt, algemeen directeur van Moviq.

Moviq wil de consument gedurende de hele periode vasthouden met checklists en adviezen. Op een persoonlijke pagina kan hij recente zoekopdrachten en afbeeldingen in het ‘digitale plakboek’ opslaan. In de bedrijvengids kan hij alle dienstverleners, van makelaars en notarissen tot stukadoors en winkels, zowel visueel als semantisch vinden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Michael - Zoekertjesweb

Erg mooie site! Er is duidelijk goed nagedacht over de usability. Dit gaat wel succesvol worden denk ik …

Samuel Lim

Ik heb het net geprobeerd. Probeer vier interessante huizen te bekijken, maar krijg alleen maar 'Sorry! Deze pagina bestaat niet (meer). Waar was je naar op zoek? ' meldingen. Als ze dit niet snel oplossen, dan komen de bezoekers 1 keer en nooit weer. Content is King, lack of content is Killing.

Mark Frederiks

Grappig allemaal, zal nog een lieve duit gaan kosten om het levend te krijgen. Ben benieuwd. Wel goed initiatief overigens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond