Deel dit artikel
-

Gemengde gevoelens sponsors Living Tomorrow

Gisteren berichtte Emerce dat paviljoen Living Tomorrow geen vervolg krijgt. Een scala aan grote sponsors van dit ‘huis van de toekomst’ wil niet voor nog eens vijf jaar tekenen. Waarom niet?

De woordvoerder van Unilever op vragen van onze kant: "We hebben er destijds ongeveer twee miljoen euro in geïnvesteerd voor een periode van vijf jaar. Doelstelling was een uitwisseling van kennis, ervaringen via een interessant innovatieplatform."

In hoeverre dat is geslaagd kan Unilever niet direct aangeven. Maar opnieuw meedoen is niet aan de orde: "Die vijf jaar zijn nu voorbij en voor een nieuwe ronde doen wij niet mee, onze prioriteiten op dat gebied liggen inmiddels elders."

Philips Nederland benaderden we vanaf vrijdagmorgen via verschillende ingangen voor commentaar. En steeds weer kregen we nieuwe verwijzingen naar andere personen die er verantwoordelijk zouden zijn voor Living Tomorrow. Misschien zegt dat genoeg. Gisteravond nog wist Philips te bevestigen dat ze een brief had ontvangen dat Living Tomorrow niet doorgaat.

Teleurstelling voor HP

HP in Utrecht, dat zowel haar divisies voor consumenten (pc’s, printers etc.) als zakelijke divisies (servers, diensten) liet participeren in het project, neemt geen blad voor de mond. Eerst de woordvoerder over de doelstellingen: "Wij stapten in Living Tomorrow vooral om onze klanten deelgenoot te maken van een ‘experience’. De nieuwe wereld van innovatie zoals wij die met onze producten en diensten voor ons zagen werd uitstekend vertolkt in Living Tomorrow. We konden er actief aan bijdragen met de inrichting."

Maar in de uitwerking ging dat niet helemaal goed. Daar wil HP niet omheen draaien: "We hebben er niet uitgehaald wat we destijds voor ogen hadden. Het is een matig succes geweest. We hadden er meer uit kunnen halen."

HP bespreekt liever het deel van de schuld van zichzelf dan van anderen: "We hebben er uiteindelijk te weinig energie in gestoken om dit tot een succes te maken. Het vraagt veel van de organisatie om zo’n permanente expositie ook een continue plaats te geven in de marketing."

Bovendien heeft HP ondervonden dat ze voor innovatie (R&D) afhankelijk is van locaties elders, vooral in de Verenigde Staten: "We konden de echte R&D van HP niet zichtbaar maken in Living Tomorrow. De bron zit toch elders in de wereld, waar je dan eigenlijk met de belangrijke zakelijke klanten heen moet gaan."

Maar geheel ontevreden is HP niet. Er is immers een fors aantal succesvolle bijeenkomsten geweest met ondermeer klanten en pers, vooral in het begin. Van de uitstraling van Living Tomorrow heeft HP enige tijd de vruchten kunnen plukken. "Maar het is te weinig om er nu enthousiast mee door te kunnen gaan. We sluiten dit af als een belangrijke leerervaring. We zullen in elk geval niet meer voor nog eens vijf jaar commitment aangaan voor een collectief groot project. Als dit."

Logica afstudeerprogramma

Wel tevreden over vijf jaar deelname aan Living Tomorrow is Logica Nederland in Amstelveen. Verantwoordelijk Communicatiemanager Remke Bouwman: "Onze strategie was minder dan van andere partijen gericht op de consumenten en op public relations, en veel meer op relatiemarketing en personeelswerving in een innovatieve omgeving."

Logica sloot later in woord en daad op Living Tomorrow aan met haar programma Working Tomorrow. Dit is het afstudeerprogramma van Logica Nederland, waarin jaarlijks zo’n 180 HBO- en WO-studenten een innovatieve onderzoeksopdracht uitvoeren. Een flink deel van de afstudeerders werkt aan technologie die ook in Living Tomorrow wordt gedemonstreerd, zoals biometrie, rfid en location based services. "We maakten gebruik van de zowel de naamsbekendheid van LivTom, de technologische thema’s, de relatie met een andere participant, als de aantrekkelijkheid, geschiktheid en beschikbaarheid van de evenementlocatie

"In een aantal gevallen zijn andere Living Tomorrow participanten, zoals kantoorinrichter Gispen en rfid-hardwareleverancier PHI-data, betrokken bij de door studenten ontwikkelde demo’s. Rond Working Tomorrow organiseerden we ook evenementen in Living Tomorrow, zoals de jaarlijkse uitreiking van de Graduate Award voor de student met het meest aansprekende stageresultaat."

Het nieuwe is eraf

Logica deed in het huis van de toekomst mee aan demonstraties van onder meer interactieve tv en mobiele ticketverkoop alsmede een tracking project waarbij een speelbeer gevolgd werd en biometrie voor gezichtsherkenning van bezoekers in verschillende kamers van het huis. Klanten van Logica zijn daarop gewezen tijdens vele seminars die het bedrijf in Living Tomorrow hield.

Een volmondig ‘ja’ volgt er dus van Bouwman op de vraag of de doelstellingen met Living Tomorrow zijn bereikt. Toch heeft ook Logica niet willen tekenen voor nog eens vijf jaar Living Tomorrow: "Het nieuwe is er af. Dat geldt voor ons intern maar ook voor de klanten en studenten. Het is niet meer zo uniek en innovatief als dat het was. Je kunt er in het vervolg niet meer dezelfde glans aan geven."

Dat niet alle partijen tevreden zijn met vijf jaar Living Tomorrow kan Bouwman begrijpen: "In aanvang kreeg Living Tomorrow veel aandacht, maar dat ebde weldra weg. Er is misschien te weinig reclame voor gemaakt. Mar ja, marketing kost veel geld. Dat was in de budgetten niet voorhanden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond