Deel dit artikel
-

Goede Doelen in Nederland profiteren van Google

Filantroop Google gaat sinds vandaag ook in Nederland van start met het Google Earth Outreach-programma. UNICEF is het eerste goede doel in Nederland dat gebruik maakt van een Google Earth Outreach-laag.

Het programma biedt NGO’s en liefdadigheidsinstellingen onder meer subsidies voor licenties van de professionele versie van Google Earth. Google Earth en Google Maps maken het mogelijk om schriftelijke en audiovisuele communicatie in een geografische context te plaatsen.

Liefdadigheidsinstellingen en NGO’s publiceren met het Outreach-programma informatie over hun werkzaamheden binnen een laag die bovenop de geografische informatie in Google Earth en Google Maps wordt aangebracht.

UNICEF zet bijvoorbeeld informatie over hun werk op het gebied van water en sanitatie in ontwikkelingslanden in Google Earth. Volgens Ingrid Visscher, operationeel directeur van UNICEF Nederland is het een goede manier om het probleem op visuele en begrijpelijke wijze uit te leggen.

De informatielaag van UNICEF is nu beschikbaar in de vorm van een zogenoemde ‘maatschappelijke aandacht-laag’ binnen Google Earth. Deze laag kan worden weergegeven door ‘Maatschappelijke aandacht’ te selecteren in Google Earth. Met inbegrip van de UNICEF-laag zijn er momenteel 11 lagen in het ‘Global Awarenessgedeelte’ van Google Earth aanwezig en inmiddels zijn er al duizenden Keyhole Markup Language-lagen gecreëerd door organisaties en personen overal ter wereld.

Het Google Earth Outreach-programma bevat ook schriftelijk en audiovisueel trainingmateriaal voor het gebruik van de tool. De website biedt onder meer trainingmateriaal, praktijkvoorbeelden en een demonstratie van de Keyhole Markup Language-demonstratie. Nederlande liefdadigheidsinstellingen en NGO’s kunnen een Google Earth PRO-subsidie aanvragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond