Deel dit artikel
-

Beloningrijden in plaats van Rekeningrijden

Geen systeem met straf voor automobilisten maar een platform met beloningen door overheid en participerend bedrijfsleven op een open platform. Dat stelt Nederland Breedbandland voor als oplossing tegen files.

Voorzitter Willem Vermeend van Nederland Breedbandland (NBL) presenteerde gisteravond in theater Diligentia in Den Haag met een filmpje het projectvoorstel ‘Connected Car’.

Op de aftiteling stonden ondermeer KPN, Microsoft, Cisco en Siemens. Dit zijn kennelijk de partijen die het kabinet, in dit geval onder aanvoering van minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat, een steuntje in de rug willen geven om te voorkomen dat het voorgenomen rekeningrijden (vanaf 2012) voor de zoveelste keer zal verzanden.

NBL beloofde een ‘aansprekende animatie’, maar het was een aaneenschakeling van bekende toepassingen voor intelligente navigatie (vanuit agenda’s en adreslijsten) , eenvoudige communicatie (spraakgestuurd), amusement (films op de achterbank) en tenslotte het nieuwe deel: belonen.

Dat heeft twee delen: voordelen voor degenen die uit de spits blijven met hun auto – iets dat Eurlings overigens ook wil beproeven – en bonussen in de vorm van betalingen en/of punten van bedrijven die diensten aanbieden op het platform.

Voor dat laatste gold als voorbeeld het aanbod van een winkel dicht bij de parkeergarage om de kosten van het parkeren terug te geven bij een aankoop. Ook moet commerciële afrekening mogelijk worden met dit systeem, bijvoorbeeld van te genieten amusement in de auto.

NBL-voorzitter Willem Vermeend zette zijn aanstekelijke optimismee achter het voorstel: "Laat ik nu maar even stilhouden want ik ben er zo enthousiast over."

Een rationeel argument voor beloning bracht Vermeend mee vanuit zijn ervaring als staatssecretaris van Financiën: "Je kan het rijden in de spits wel gaan belasten. Dat heeft echter maar een tijdelijk effect want uiteindelijk zullen werkgevers dat verdisconteren in de lonen."

Liever koppelt Vermeend het reguleren van het weggebruik door de overheid aan fiscale voordelen voor OV-gebruikers en anderen die de spits mijden. "Beloning werkt altijd beter dan straf. Kijk maar naar de ezel die gaat lopen als je een wortel voorhoudt en bij een klap op de billen naar achteren begint te trappen."

De vergelijking van de bestuurder van de heilige koe met een deze eigenwijze viervoeter was geen opzet van Vermeend. En ook niet specifiek voor Nederland bedoeld: "Als we hier een mooi systeem van maken dan kunnen we wereldwijd de technologie exporteren."

Vermeend bedoelt het platform, want iets eerder zei hij dat juist alle informatie- en communicatiesystemen voor ‘Connected Car’ in principe voorhanden zijn. Het komt erop aan ze te bundelen op een open platform. Openheid is nodig om het bedrijfleven de mogelijkheid te bieden om mobiele diensten toe te voegen.

En wie zal dat betalen. Ook daar was Vermeend optimistisch over vanuit zijn ervaring onder minister en mede-gamer Gerrit Zalm: "Er is altijd geld te vinden. Bij het ministerie van Financiën heb ik nooit meegemaakt dat er voor een goed voorstel geen geld was."

Overigens meent Vermeend dat internet in een eerder stadium dan in 2012 voor filebestrijding kan worden ingezet: met thuiswerken en flexibele arbeidstijden. "Je kunt afspreken dat bijvoorbeeld het ministerie van Financiën om zes uur ’s morgens begint en een ander departement om zeven uur, een om acht uur etcetera. Ook met grote bedrijven kun je die afspraken maken."

Deel dit bericht

1 Reactie

CO2

Ik denk dat je met realtime informatie en dynamische logistieke technologie een heel eind komt.  Automobilisten kunnen zich met goede informatievoorziening veel dynamischer en efficienter over het wegennet verspreiden. Het lijkt een beetje op wat met distributie van bestanden over het Internet kan worden gedaan. Ik denk dat thuiswerken met alle moderne gemakken (video conferencing, internet) steeds aantrekkelijker wordt. Maar je ontkomt niet aan meer asfalt! Het wegennet is de laatste 10 jaar domweg niet meegegroeid met de mobiliteitsbehoefte van de Nederlander. En dat is beschamend. Een van onze grootste economische aders is jarenlang door onze overheid aan zijn lot overgelaten. Elke Nederlander heeft recht op vrije verplaatsing. Maar inmiddels is het een voorrecht geworden. Een auto kost door de (volgens de EU illegale!) BPM bijna het dubbele. Op brandstof zit 150% accijnzen. Je betaalt je scheel aan wegenbelasting, verzekeringen, bijtelling(!) en straks ook nog slurptax en kilometerheffing. Al die inkomsten van de staat gaan naar de algemene kas. Een veel te klein deel wordt in de infrastructuur teruggestopt. De rest van het geld wordt gebruikt voor taxslurperij.  Ik hoop dan ook niet dat de overheid zich gaat bemoeien met dynamische verkeersroutering. Dat wordt een puinhoop en gaat alleen maar geld kosten.  Ik heb veel meer geloof in autonome systemen. De marktwerking dwingt de prijzen van navigatiesystemen omlaag en deze partijen rennen het hardst om de automobilist te helpen zo snel en efficient mogelijk zich over ons dramatisch verouderde wegennet te bewegen. En wat dat asfalt betreft: laten we ons wegennet verkopen aan Duitsland. We leasen het van ze terug. Daar weten ze tenminste wel hoe ze een wegennet op peil kunnen houden. En als pluspunt kunnen we dan ook wat harder rijden zonder bang te hoeven zijn voor Koos de Struikrover ;-) 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond