Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: MySpace, iTunes, DoubleClick, Google

De muziekmarkt raakt nog meer op drift met een overeenkomst van MySpace met drie maatschappijen, een supercontract voor een rapper en iTunes als grootste retailer. Google verkoopt Performics, ontslaat bij DoubleClick en ‘wordt genoemd’ voor Expedia en Skype.

Tot op heden vernamen we van Google louter dat het personeel aannam en dat topmensen soms vertrokken. Maar nu is er een heuse ontslagronde bij Doubleclick.

Een kwart van het Amerikaanse personeel van DoubleClick mag gaan. Dit betekent 300 van de 1.200 arbeidsplaatsen. Belangrijker voor de markt is de verkoop van search marketing van DoubleClick door Google. Door veel partners van Google was hierop aangedrongen omdat ze dit onderdeel als oneigenlijke concurrentie zien. Het gaat om Performics in Chicago, een bedrijf met 200 werknemers.

Google met Expedia en Skype

De beoogde verkoop van online reisbureau Expedia door IAC van Diller zou aandacht van Google trekken. Om dat gerucht steeg de koers van Expedia met 10 procent waardoor de waarde nu ruim 7 miljard dollar is. De reiscommunity TripAdvisor.com zou een aantrekkelijk onderdeel zijn.

Eerder deze week is het gerucht aangewakkerd dat Google met Skype aan de gang gaat op enigerlei wijze. Skype is immers en tot op heden mislukte overname van eBay terwijl bij Google voip-applicatie Gtalk nog relatief weinig klanten trekt. De vraag is of Skype voldoende toegang tot mobiele netten krijgt.

Michael Arrington van Techcrunch die dit gerucht opschreef, is zelf nieuws Zijn Techcrunch 50 beurs is op dezelfde datum gepland als de DemoFall, een beurs voor noviteiten. En dat is minder toevallig dan Arrington in eerste instantie zegt. Van hem mag DemoFall kapot gaan. Nieuwe machthebber.

Jay-Z megacontract

Niet helemaal internet, maar wel aanpalend: de overeenkomst van Jay-Z met Live Nation. Het contract van 150 miljoen dollar voor een periode van tien jaar met de 38-jarige rapper betekent het eerst complete grote muziekcontract waarbij een concertorganisator de grote muziekmaatschappijen aftroeft.

De cd-verkoop wordt daarmee ook commercieel een bijzaak van de live optredens. Voor het delen van een aantal zakelijke belangen richten de artiest en Live Nation een joint-venture op: Roc Nation. Jay-Z verkocht overigens in 2007 al een kledinglijn voor 200 miljoen dollar. Live Nation contracteerde ook U2 en Madonna, maar alleen niet voor vergaande samenwerking als deze.

MySpace met maatschappijen

De muziekmaatschappijen laten zich niet uit het veld slaan en komen vandaag met een grote overeenkomst met MySpace voor muziekdistributie. Behalve aanbod van streaming muziek komt er ook een arsenaal aan mp3-muziek om te downloaden beschikbaar.

Naar het bedrijfsmodel van dit contract wordt met spanning uitgezien, want het moet aantonen of de muziekindustrie in staat zal zijn de crisis achter zich te laten. Universal Music Group, Warner Music Group en Sony BMG doen mee volgens Cnet, maar EMI – dat net een Googlebaas binnenhaalt zou het niet aantrekkelijk vinden om mee te doen.

iTunes passeert Wal-Mart

En tegelijkertijd komt dan nog het bericht dat iTunes de grootste muziekretailer in de VS is geworden. iTunes is winkelketen Wal-mart gepasseerd.

Eerder al ging Apple met iTunes Amazon voorbij en vervolgens de nummer twee winkelketen Best Buy. Volgens marktvorser NPD is in januari 2008 al 30 procent van de muziek in de VS online verkocht.

Apple-gezeur en topless vergaderen

Apple heeft echter toch wat te zeuren, wederom met rechten. Het betreft een ruzie van Apple met New York. Wired kreeg een bezwaar toegespeeld van Apple tegen een nieuw logo van de stad New York voor haar groene campagne die GreeNYC (Green New York City) is gedoopt.

Het logo brengt mensen in de war met het Apple-logo en schaadt het zorgvuldig opgebouwde imago van Apple volgens het bedrijf zelf. De iPod-maker won een handelsmerkzaak van the Beatles vorig jaar, maar moest in een zaak van Cisco over het iPhone-merk het onderspit delven en een onbekend bedrag betalen om de zaak te kunnen schikken.

En nog een in de afdeling opmerkelijk nieuws: Los Angeles Times bericht over de trend topless vergaderen in silicon Valley, dat wil zeggen laptoploos bijeenkomen. Het gebruik van internet via laptops en de BlackBerry en iPhone tijdens vergaderingen loopt de spuigaten uit.

YouTube-boycot en lentekriebels

Ondertussen in eigen land: een blokkade van YouTube door Indonesië dreigt vanwege Fitnaatje. En een voorspelling over sterke groei van e-commerce die niet verrassend mag heten.

Dan De Pers was zo blij met een seksbericht dat het dubbel verschijnt. Zoek de verschillen tussen Vrijpartij moet 3 tot 13 minuten duren en ‘Neuken moet 3 tot 13 minuten duren’.

Deel dit bericht

1 Reacties

Stef

De pers leest ook de Emerce… het bericht is helaas verwijderd ;-)!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond