Deel dit artikel
-

Zakelijk glasaanbod in drie provincies

Bedrijven en instellingen in 14 gemeenten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen glasvezel aangeboden via BreedNet. Die legt ‘vraagbundeling’ neer bij de aanbieders KPN, @Home, Multikabel, Casema en Unet. Zij hebben getekend voor maximumprijzen in dit project BreedNet, plus koppelingen.

Die maximumprijzen zijn 3.000 euro voor een glasvezelaansluiting ineens plus 275 euro per maand, ofwel een bandbreedte van 1.000-3.000 euro per aansluiting en 119-275 euro per maand. "Nu betalen de meeste bedrijven voor een aansluiting vaak minimaal het dubbele, maar soms ook tot tien keer zo veel", zegt projectleider Jouko Huismans van BreedNet.

Huismans is verbonden aan Immovator in Hilversum, de innovatieclub die BreedNet ontwikkelde. Daarvoor is 3,5 miljoen euro verzameld. De helft komt, aldus Huismans, van het ministerie van Economische Zaken vanuit het project Pieken in de Delta. De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht dragen gezamenlijk circa 800.000 euro bij, terwijl de gemeenten en de Stadsregio Amsterdam het resterende miljoen ophoesten.

Het meeste geld gaat naar promotie om de vraagbundeling tot stand te brengen. De veertien deelnemende gemeenten zijn in eerste instantie Amsterdam, Haarlem, Amersfoort, Almere, Lelystad, Hilversum, Zaanstad, Haarlemmermeer, Amstelveen, Aalsmeer, Purmerend, Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn en de vijftiende partij is de Stadsregio Amsterdam.

Opvallende afwezige is de stad Utrecht. "Veel meer gemeenten willen zich aansluiten, maar laten we eerste dit maar eens tot een goed einde brengen met de nu deelnemende gemeenten. We willen ook bestaande projecten bij ons laten aansluiten, zoals Wij zijn breed van de provincie Utrecht."

Volgens Huismans behelst dat ‘aansluiten’ letterlijk het koppelen van reeds bestaande verbindingen of netten op bedrijfsterreinen op een fysieke locatie. "Onderdeel van het project is de vorming van een fysieke centrale waar de glasvezels aan verbonden zijn. Natuurlijk is er nu onderlinge verbinding via internet, maar een Ethernet koppeling biedt veel meer capaciteit."

Overleg met Eurofiber

Daarmee volgt BreedNet het model van bijvoorbeeld BoschNet in Den Bosch. Dat geldt ook voor de aanbesteding: bedrijven die interesse hebben doen eerst een postcodecheck. Vervolgens zien ze welke partijen er in principe een glasvezelaansluiting kunnen leveren. Ze vragen offertes aan die concurrerend zijn binnen de maximum bedragen.

Het lijkt niet raadzaam dat alle aanbieders ook naar alle bedrijfsterreinen gaan met glas. Enige coördinatie en verdeling lijkt noodzakelijk. Volgens Huismans is dat echter geen taak van BreedNet: "Het is niet aan ons om de poet te verdelen. Keuzevrijheid is een mooi basisprincipe, dat je niet moet aantasten. De markt is open en tendeert vanzelf naar een efficiency."

Dat betekent dat als aanbieder X al verbindingen trekt naar een bedrijfsterrein ook de volgende partij daar door X goedkoper kan worden bediend dan door aanbieder Y. Over geheel Nederland ontstaat momenteel al een soort verkaveling van bedrijfsterreinen.

Daar doet behalve de kabelaars en KPN ook Eurofiber van zusje Reggefiber aan mee. Maar deze ontbreekt nog in BreedNet. Huismans: "We onderhandelen nog intensief met Eurofiber. Die wil graag meedoen maar gaat na in hoeverre ze kunnen voldoen aan de voorwaarden van BreedNet." In de praktijk betekent dit dat Eurofiber onderzoekt in hoeverre de maximumprijzen aantrekkelijk zijn om in de verschillende gemeenten te gaan aanbieden.

Gemeentelijke vraagbundeling

Concreet begint BreedNet deze maand in Purmerend. Gemeenten gaan daar bedrijven voorlichten over glasvezel met brieven en bijeenkomsten, ondersteund door Immovator. Het is niet de bedoeling dat gemeenten overheidsinstellingen als scholen en zorg gaan aanbrengen voor de vraagbundeling. Huismans: "Daar moeten de instanties zelf over beslissen."

Instellingen in de zorg, het onderwijs en de cultuur (podia) worden gestimuleerd om mee te doen. "Ook het onderling verbinden via glas wordt dan steeds interessanter. Bijvoorbeeld een groep middelbare scholen zoekt aansluiting omdat de scholen ze onderling projecten willen doen."

Want behalve op de vraagbundeling voor glas zet Immovator ook in op dienstenontwikkeling. Vrijwel alle pogingen daartoe in Nederland verzanden tot op heden in goede bedoelingen. Huismans: "Juist als er meer bedrijven die samen zaken doen zijn aangesloten in een regio kun je meer diensten tot stand brengen. Denk aan de hele mediasector met editen op afstand, demo’s tonen etcetera."

BreedNet wil immers stimuleren dat ondernemers in het MKB en
maatschappelijke instellingen meer gebruik gaan maken van wat ze noemt ‘de innovatieve mogelijkheden van glasvezel’. Ook al zijn die nu nog niet altijd helder. Het kip-ei probleem wordt opgelost door eerst de kip te maken, de infrastructuur. Daaruit volgen de eieren op termijn, de diensten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond