Deel dit artikel
-

NS en De Stentor narrowcasten in trein

De NS en regionale krant De Stentor starten aanstaande vrijdag met narrowcasten in de trein tussen Zwolle en Kampen. De schermen in de wagons tonen via mobiel internet regionaal nieuws, reisinfo en reclames.

De nieuwe narrowcastingdienst is opmerkelijk, omdat vorig jaar KPN en NS stopten met een narrowcastingproject, waarbij in samenwerking met RTL op enkele proef-Intercity’s nieuws werd getoond op beeldschermen in de wagons. KPN vond de kosten van ‘internet in de trein’ te hoog en met het stoppen van de proef met het aanbieden van Wifi aan reizigers, kwam ook een einde aan het narrowcastingdeel.

Maar nu is de NS een samenwerkingsverband aangegaan met Wegener-uitgeverij De Stentor. In de treinen tussen Zwolle en Kampen tonen 17-inch TFT-schermen actueel nieuws van De Stentor en reisinformatie, zoals gegevens over vertragingen, overstappen en werkzaamheden.

Te kort

Ook wordt via gps de locatie getoond. De schermen hangen om de tien meter, zodat de meeste reizigers ze kunnen zien. In totaal hangen er 22 schermen in de kleine treinen.

Volgens de Stentor is de rit tussen Zwolle en Kampen ‘eigenlijk te kort om rustig de krant te kunnen lezen’. ‘Voor reizigers heeft het nauwelijks zin om je lekker te installeren, want voor je het weet klinkt door de wagon ‘dit is de eindbestemming van deze trein’.’

Mobiel internet

Het systeem werkt met een centrale server aan boord van de trein die gebruikmaakt van een mobiele internetverbinding, grotendeels HSDPA, zegt een woordvoerder van het Zaltbommelse bedrijf Summit DIS dat de techniek levert. Summit DIS werkt ook voor meerdere vervoerbedrijven in binnen en buitenland. In Veolia-bussen in Zuid-Limburg beheert het bedrijf eveneens schermen met actuele reisinformatie via mobiel internet.

De NS kijkt ook voor spoortrajecten elders in het land naar vergelijkbare toepassingen. Maar de lijn Zwolle-Kampen is in meerdere opzichten een handige eerste traject: slechts tien minuten reistijd, geen tussengelegen stations en overal langs de lijn mobiele dekking. Bij andere treinlijnen is regionaal nieuws bovendien niet altijd van een en dezelfde leverancier te krijgen.

Advertenties en sms

Het systeem is klaar voor video en bewegende advertenties. Bij de start zijn er nog geen adverteerders, maar later is dat nadrukkelijk wel de bedoeling, zegt multimediamanager Rogier Rijkers van De Stentor. Er komt geen geluid bij de schermen, omdat reizigers dat te storend vinden. Mogelijk wordt in de trein op een later moment een sms-dienst toegevoegd, zegt Rijkers. Reizigers kunnen dan op de berichten die ze op de schermen lezen reageren via sms.

De Stentor produceert voor zijn website al korte videonieuwsitems. De narrowcastingplannen van de krant gaan verder dan alleen in de trein. Volgens Rijkers wordt er ook gekeken naar het uitbreiden van het aantal schermen waar De Stentor informatie naar kan leveren naar openbare plekken. Rijkers denkt bijvoorbeeld aan winkelgebieden in binnensteden.

Meer schermen Wegener

Uitgever Wegener is sowieso bezig met het uitrollen van een netwerk van grote publieke schermen. In Nijmegen staat sinds vorige week de eerste opgesteld. De regionale kranten kunnen ook ruimte op die schermen exploiteren.

De aftrap van de samenwerking tussen NS en De Stentor is vrijdag. Afgelopen week werden er testritten uitgevoerd, die maandag worden herhaald. Volgens Rijkers geldt de overeenkomst voor een periode van drie jaar. De treinen tussen Zwolle en Kampen vervoeren dagelijks vijfduizend reizigers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond