Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: Yahoo in de aanval

Weerstand tegen de brief van Ballmer bij Yahoo, dat zich wil versterken met een nieuw reclamesysteem. Fox Interactive (MySpace) haalt haar reclamedoelen niet en ook videodienst Joost heeft het zwaar. In eigen land vallen online autohandel en een Top40.nl-initiatief op.

De ontvangst van de dreigbrief van Steve Ballmer van Microsoft leidde tot weerstand bij het Yahoo-bestuur. Dat wil hoe dan ook een meer geld zien. Dan zullen ze toch moeten onderhandelen.

Ondertussen kondigt Yahoo versterking aan: een nieuw nieuw Yahoo reclamesysteem moet de inkoop van reclameruimte door klanten van Yahoo en haar partners zoals honderden kranten in de VS een stuk eenvoudiger maken.

Het systeem, dat AMP moet gaan heten, zal adverteerders mogelijkheden geven om in een paar kliks de variabelen te selecteren van de doelgroepen voor hun banners. Te denken valt aan keuzes uit demografische profielen, gebieden en online gedrag van bezoekers.

Wanneer zal dit systeem het licht zien? Het vorige nieuwe reclamesysteem van Yahoo, Panama voor ondersteuning van de zoekreclame, liet vele maanden op zicht wachten. Maar Yahoo heeft de contouren van AMP al geschetst in een presentatie voor de vele kranten die er gebruik van kunnen gaan maken, zoals New York Times.

Reclametegenvaller MySpace

Een pleister op de wonde voor alle Nederlandse webuitgevers die hun doelen (‘targets’ vinden ze stoerder klinken) niet halen: ook in het buitenland valt het niet mee. Fox Interactive’s reclameopbrengst, mede afhankelijk van MySpace, valt tegen. Het doel om dit boekjaar – tot eind juni – 1 miljard dollar met internet binnen te pompen gaat niet lukken.

Anders dan in Nederland gaat dan in de VS de bezem door de stal: een reorganisatie moet Fox Interactive Media marktgerichter maken. Michael Barrett, op wiens visitekaartje ‘chief revenue officer’ prijkt, mag weg. Dat gebeurt in een samensmelting van de technologische afdeling en de verkoopclub van Fox Interactive. Ook gaan afdeling voor de verschillende groepen sites apart rapporteren.

Zo ontstaat een nieuwe Audience Network afdeling. Die wordt geleid door Adam Bain, voorheen de chef van de technologie en productie. De waarschuwing zaait opnieuw twijfel omtrent de mogelijkheden om sociale netten te exploiteren. Reclame is wellicht niet het belangrijkste, wel handel met onder meer affiliate marketing. Het contract tussen MySpace en muziekmaatschappijen is op die verwachting geënt.

Duitse iPhone goedkoper

Juist vóór het weekend maakte T-Mobile de iPhone flink goedkoper: het 8GB-model van 399 naar 99 euro in een actie die twee maanden duurt.

Maar zoals gebruikelijk met mobiel mag de klant zelf het gelag betalen: de korting gaat gepaard met een contract voor 89 euro per maand. Je kunt ook een contract nemen voor 29 euro per maand, maar dan kost deze iPhone 249 euro. Het wachten is overigens op een 3G-model. Zou dat samenvallen met de introductie in Nederland door T-Mobile (en KPN)?

Joost en Pizza.com

Vanuit Engeland wordt de nieuwe strategie van Joost voorspeld, nodig omdat de kijkcijfers tot op heden danig tegenvallen. Dat laatste weten we zelf: hoe vaak komen we fervente Joost-kijkers tegen of krijg je een aanbeveling in je e-mail?

In elk geval vele malen minder dan van YouTube. Volgens The Sunday Times gaat Joost zich exclusief op de Amerikaanse markt richten. Details ontbreken.

In de afdeling lekker nieuws de miljoenenopbrengst voor Pizza.com. Het domein ging van een softwareondernemer naar een niet nader bekend geworden bedrijf voor 2,6 miljoen dollar. De verkoper registreerde het domein in 1994 voor de prijs van 20 dollar. Hij besloot te verkopen nadat Vodka.com voor 3 miljoen dollar was verkocht.

Nederlandse auto- en muziekhandel

RTL had het gisteren het nieuws over groeiende online autohandel: In 2006 kochten 760.000 mensen een auto via Marktplaats.nl; vorig jaar waren dat er al 10 procent meer, met 840.000. De bedroefde Bovag overweegt een grote reclamecampagne om de risico’s van kopen zonder garantie te benadrukken.

Nog meer handel: plannen om Top40 wil het nieuwe portal Top40.nl tot virtuele popmuziektempel te maken met alle hitlijsten met de te beluisteren muziek plus downloadaanbod.

In het weekend ging er een aangepaste versie van Fitnaatje online met de prent van Mohammed Bouyeri in plaats van die van rapper Salah Edin en zonder cartoon van Kurt Westergaard.

De Volkskrant berichtte over het zoveelste onderzoek naar geweld in spellen: meedoen aan World of Warcraft verlost spelers juist van hun agressie. Een enkeling is zo boos dat hij erna wellicht nog iets te matten zoekt. Wel erg: kinderporno op steeds jongere leeftijd.

Goed nieuws voor de Friezen: Office in het Fries komt beschikbaar, zij het pas in 2010. Geldverspilling of fraai initiatief? En vanavond, in het Nederlands, Tegenlicht van de Vpro over Wikipedia kijken: voor wie het nog niet zag op The Next Web.

Deel dit bericht

1 Reacties

Sedo GmbH

Evenals het domein vodka.com, is ook het domein pizza.com verkocht via de veiling van Sedo GmbH. Wij organiseren een keer in de maand een premium veiling en 2 keer in het jaar een veiling voor topdomeinen uit de Benelux. De volgende Benelux veiling start op 2 mei aanstaande, neem hiervoor een kijkje op http://www.sedo.nl! Sedo GmbHMet kantoren in Boston (USA), Londen (GB) en Keulen (Duitsland) is Sedo GmbH wereldwijd het grootste handelsplatform voor de aan- en verkoop van domeinnamen. Sedo biedt service aan ter ondersteuning van de verkoop van domeinen: onder andere het succesvolle parkeerprogramma, appraisals, transfer en bemiddeling. Momenteel heeft Sedo een database van 9 miljoen domeinen, zijn er ruim 3 miljoen geparkeerd en heeft Sedo ruim 500.000 actieve leden uit de hele wereld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond