Deel dit artikel
-

Bedrijven adverteren online weinig op eigen merk

Slechts 27 procent van de bedrijven adverteert op hun eigen merknaam in Google Nederland. Bedrijven lijken zich niet te bekommeren om het online gebruik van hun merk. De redenen die adverteerders hiervoor aangeven zijn divers.

Dat blijkt uit een onderzoek van search marketingbedrijf Queromedia.

Google kondigde onlangs aan zijn ‘keyword policy’ in het Verenigd Koninkrijk en Ierland te veranderen. Vanaf begin mei kan een adverteerder bieden op alle zoektermen, inclusief de merknamen van zijn concurrenten. Deze regels gelden al sinds 2004 in de Verenigde Staten en Canada.

In Nederland adverteert iets meer dan een kwart op hun eigen merknaam. In de reissector ligt het percentage wel hoger, namelijk op 44 procent, net als in de industriële sector met 40 procent. De laagste percentages komen uit de ict en telecomsector met beiden 22 procent en de voedingssector met 0 procent.

Opvallend is dat 49 procent wel adverteert op de merknamen van een andere adverteerder. Dit zijn vaak de webshops die de producten van dat merk aanbieden of prijsvergelijkingssites. Volgens de ‘keyword policy’ van Google Nederland is dit niet toegestaan.

Adverteerders geven verschillende redenen aan waarom ze niet adverteren op het eigen merk: "Wij hebben search marketing niet geïntegreerd in onze marketingmix.", "We hebben er eigenlijk nooit bij stilgestaan.", "We staan al op de eerste positie in de natuurlijke resultaten, waarom dan geld uitgeven aan advertenties?".

Bron foto: danielbroche (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Tjeerd

Zolang er geen advertenties getoond worden wanneer men zoekt op jouw merk, is er ook geen reden om zelf een advertentie te gaan plaatsen. Bij geen advertenties klikt men wel door via de organische resultaten, waar jij met je bedrijf (hopelijk) de eerste paar resultaten bezet…

Alex Timmers

Het adverteren op de eigen naam levert een aantal voordelen op:- Flexibele communicatie mogelijk middels Adwords – in tegenstelling tot de natuurlijke resultaten.- Gebruik van zowel Adwords als de, bijna vanzelfsprekende, werkt versterkend voor de merk perceptie.- Zeer lage kosten per klik (zeker wanneer de merknaam niet door andere partijen mag worden gebruikt)- Over het algemeen genomen levert het gebruik van de merknaam de hoogste conversie op – zowel absoluut als relatief .. Het is niet een kwestie van of/of maar en/of 🙂

Scott Collins

Ga je je niet afvragen waarom Google dit ineens wel toelaat?Ik denk dat ze 'n gaatje hebben gevonden waar ze extra geld mee kunnen verdienen.Heel eerlijk vind ik dit niet erg prettig dat iedereen op elk bedrijfsnaam mag adverteren en meelift op de marketing inspanningen van bedrijven.  

danny

beste redactie, is er nou echt geen nieuws dat er toe doet over de ned. internetwereld? of is dit gewoon een advertentie, laat QM nou toevallig hiermee zn geld verdienen :-(  

Kathleen

Zou maar beetje vreemd zijn als ze een onderzoek doen naar iets waar ze hun geld niet meer verdienen dacht ik zo…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond