Deel dit artikel
-

Nederlandse bedrijven dingen mee naar Webby Award

De genomineerden voor de ‘Oscars van het internet’ zijn bekend gemaakt. Tussen de gelukkigen dit jaar bevinden zich meerdere producten van Nederlands origine.

Genomineerd zijn het digitaal magazine Spyker van Media Republic, de dienst LiveCastr van IceMobile en Muse. Ook het Amsterdamse MediaCatalyst is genomineerd in de categorie ‘Rich media Advertising: promotional’ met Canon EOS 400D. en in de categotie ‘Other Advertising: Viral Marketing’, de HEMA Rube Goldberg Viral van CCCP. ‘Honoree’ in dezelfde categroie is amBX Pranxters van Tribal DDB.

Verder is Voices of Africa van Africa Interactive Media Foundation ‘Honoree’ in de categorie ‘News’. Het project geeft Afrikaanse journalisten de gelegenheid om met een mobiele telefoon het nieuws in hun land te verslaan. Pim de Wit, voorzitter van de stichting is erg blij met de erkenning. "In de afgelopen 9 maanden zijn er honderden video’s gepubliceerd op www.africanews.com. We ondersteunen meer dan 10 verslaggevers in Kenia, Ghana en Kameroen. Hiermee dragen we bij aan een meer uitgebalanceerd beeld van deze landen."

Ook Eboman met ¡Viva la Creación! is genomineerd voor 2 Webby Awards. Dit project is gerealiseerd in samenwerking met internetprovider XS4ALL. Eboman komt deze editie in aanmerking voor een Award in de categorie Best Editing en voor de People’s Voice Award.

Een Webby Award staat aangeschreven als de belangrijkste internationale internetprijs. Media Republic is een van de genomineerden in de categorie ‘Sports’. Naast deze genomineerden is er een klein deel van de inzendingen die door de organisatie in de groep ‘Honorees’ geroemd worden vanwege ‘bovenmatig blijk van excellentie’ in hun werk. De dienst LiveCastr heeft de eer genomineerd te zijn in deze laatste groep in de categorie ‘Social Networking’.

LiveCastr is een dienst waarmee via de mobiele telefoon live video wordt gestreamed naar het internet. Ralph Cohen, CEO van IceMobile, is erg trots op de nominatie. Hij denkt wel te weten waarom LiveCastr op het lijstje prijkt. "Naast innovatief is het natuurlijk gewoon de vetste tool om live beelden te versturen naar sociale netwerken."

Als Cohen kijkt naar de andere namen die genomineerd zijn in dezelfde categorie denkt hij een redelijke kans te maken op een prijs. "Wij beginnen niet zoals zoveel partijen een mobiel sociaal netwerk. Wij laten mensen de bestaande netwerken gebruiken op de mobiele telefoon."

Doeke de Steur, commercieel directeur van Media Republic, houdt zijn vingers gekruist. "Wij zijn een kleine speler in vergelijking met de grote jongens in de categorie ‘Sport’ en relatief onbekend. Maar ons product is wel erg mooi." Hij verwacht wel voordeel te halen uit de internationale bekendheid van de Webby Awards. "Vanuit mijn internationale netwerk heb ik al feedback gekregen. Mensen vinden het toch leuk."

De interactieve content van het e-zine is volgens De Steur een reden voor de nominatie. "Als je alleen al kijkt hoeveel mensen zich hebben aangemeld, meer dan 40.000, en dat zonder noembare inspanning van onze kant, dan betekent dat wel wat. We hebben ook lezers over de hele wereld, tot aan Zuid-Amerika aan toe." De uitgave van Media Republic is wereldwijd het eerste interactieve online magazine op het gebied van Formule 1. In het e-zine onder meer verslagen van races, exclusieve interviews en natuurlijk de verplichte ‘racebabes’.

De Webby Awards, dit jaar voor de 12e keer, ontving 10.000 inzendingen uit meer dan 60 landen. Voor de publieksprijs The Webby People’s Voice Awards kunnen bezoekers on-line stemmen.

Vorig jaar vielen de Nederlandse bureaus Achtung en Euro RSCG 4D in de prijzen. Achtung won één prijs, Euro RSCG 4D twee.

De oprichters van YouTube, Steve Chen en Chad Hurley, ontvingen vorig jaar een Webby Award voor ‘Person of the Year’. EBay en David Bowie ontvingen toen een ‘lifetime Achievement Award’.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pieter Hoghenboom

Proficat! Weer een Nederlands bedrijf in de picture met een creatief produkt. Jammer dat het Spyker F1 Team verleden tijd is en het Spyker Magazine niet meer op de markt is…  Tip: er zijn meer Nederlandse crossmedia bedrijven die op dit gebied baanbrekend werk verzetten. Een bekende is de 'magazine-website' bomvol van Bol.com, onlangs goed voor een Spin Award. Opvallende nieuwkomer is http://www.magstream.com die ook in de sport actief is met coole interactieve multimedia verpakkingen. Zie bijvoorbeeld de site in een magazine look van Ellen Lohr – Fleetboard Rally Team. http://www.ellenlohr.com of KTM http://www.ktmnewsclutch.nl of ANWB Autokampioen http://www.autokampioen.tv  Groet, Pieter Hoghenboom

Edwin Duys

Spreek in dit geval voor eigen parochie, maar ook het puur Nederlandse MediaCatalyst uit Amsterdam dingt mee naar een Award en is official nominee in de categorie RICH MEDIA ADVERTISING: PROMOTIONAL. Groet,Edwin Duys

Joey Duis

Er zijn nog meer nominaties van Nederlandse bodem: Maar liefst twee 'Official Honorees' en een nominatie voor Tribal DDB Amsterdam. De Philips 'amBX Pranxters' film ( http://nl.youtube.com/watch?v=VfArUsjxoq8 ) is uitgeroepen tot 'Official Honoree' in de categorie Viral Marketing. Ditzelfde geldt voor 'Ambulanssi The Game' (www.ambulanssi.nl) van Centraal Beheer Achmea in de categorie 'Game or Application'. 'Corporate Warming' (www.corporatewarming.nl) ook van Centraal Beheer Achmea sleept een nominatie binnen in de categorie 'Rich Media Single: BtoB'.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond