Deel dit artikel
-

Hands free door online werelden reizen

Twee softwareontwikkelaars hebben een prototype interface ontwikkeld waarmee het mogelijk is om hands free, zonder muis of toetsenbord, te navigeren in Second Life.

Mitch Kapor en Philippe Bossut van Kapor Enterprises experimenteren met 3D-camera’s om te navigeren in virtuele werelden als Second Life. Een camera van 3DV Systems, vergelijkbaar met een webcam, meet ook de diepte van de objecten voor de lens. Dit maakt het mogelijk om met bewegingen van het lichaam een avatar te besturen.

De camera wordt bij het computerscherm geplaatst richting de bestuurder en vertaalt vervolgens als het ware elk handgebaar of beweging van het lichaam naar de verplaatsing van het virtuele karakter in een online wereld.  In een video is te zien hoe een avatar bestuurd wordt zonder toetsenbord of muis. Wanneer iemand naar voren leunt beweegt de avatar naar voren, hetzelfde gebeurt in tegenovergestelde richting wanneer de gebruiker naar achter leunt. Het is ook mogelijk om met de juiste handelingen te springen of vliegen in de virtuele omgeving.

Volgens Bossuit en Kapor, de originele investeerder van Second Life, belemmert de muis de gebruiker in de interactie met de computer. Recente ontwikkelingen bij het gebruik van consumentenproducten als de iPhone en de Wii laten zien dat er een verandering op komst is. Volgens het duo is het grote publiek klaar om voorbij het toetsenbord te kijken, die ze al 25 jaar bindt.

De industrie die de 3D-camera’s ontwikkelt is volop in beweging. Kapor en Bossuit vroegen zich af wat de mogelijkheden waren. Zou het stabiel genoeg zijn om in een thuisomgeving te gebruiken? Kan je er een avatar mee besturen? Om deze en vele andere vragen te beantwoorden begonnen de twee een reeks experimenten. Bij het experimenteren richten de twee zich vooralsnog op Second Life, om later de toepassingen uit te breiden.

Hoewel er nu een prototype is ontwikkeld zal er nog weinig van te merken zijn in de virtuele werelden. De camera’s zijn nog niet te koop. Het is misschien nog te vroeg voor de gebruikers, voor softwareontwikkelaars is het wel een ideaal moment om uit te vinden wat de toepassingen zijn van de camera’s. Wanneer de camera’s op de markt komen, is er ook de mogelijkheid om ze ergens voor te gebruiken.

De demo is nog in de experimentele fase, Kapor en Bossuit hebben de software nog niet vrij gegeven. Het doel is om de mogelijkheden te ontdekken die 3D-camera’s bieden. Volgens de twee ontwikkelaars worden in de toekomst dit soort camera’s even makkelijk gebruikt voor de navigatie in online werelden als nu bijvoorbeeld een webcam  wordt gebruikt om te communiceren. Het duo denkt dat de interface in de toekomst mogelijk ook een nieuwe groepen aanboort. Bijvoorbeeld mensen die het besturen van een game nu nog te moeilijk vinden.

Om de uitkomst van de experimenten te delen is er een weblog opgezet waar de ontwikkelingen te volgen zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Awarnach

Staat een enorme typefout in intro: "Second Live" ipv "Second Life"

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond