Deel dit artikel
-

‘Nederlandse markt luisterboeken verdubbelt’

In Nederland is 1 à 2 procent van omzet in de boekhandel afkomstig uit de verkoop van luisterboeken. Downloadwinkel Luisterrijk.nl verwacht dat dat moeiteloos kan verdubbelen. Het jonge bedrijf won onlangs nog een Thuiswinkel Award.

Eind 2006 lanceerde een viertal ondernemers de website Luisterrijk.nl. Inmiddels hebben ze contracten met 36 uitgevers in Nederland om de audioversies van hun boeken online te mogen verkopen als MP3-bestand. Het assortiment bevat 320 titels, een aantal dat rond de zomer rond de 500 ligt.

"We hebben een doelgroep die niet meer naar de boekwinkel gaat en beter bekend is met iTunes en het kopen van liedjes via die winkel. In de ons omringende landen is tussen de 3 en 5 procent van de omzet in de boekhandel afkomstig uit de verkoop van luisterboeken. In Nederland ligt dat tussen de 1 en 2 procent."

Huub van de Pol, een van de oprichters van de MP3-boekwinkel denkt dat het een kwestie van tijd is voordat Nederlandse consumenten even makkelijk een luisterboek kopen als een downloadliedje. Technische beperkingen zijn er amper. Velen hebben een MP3-speler of op zijn minst een mobiele telefoon met een muziekspeler.

"Dat het een markt is, blijkt wel uit het feit dat Amazon.com begin dit jaar het bedrijf Audible.com overnam voor 300 miljoen dollar". Audible.com is ook een website waar consumenten luisterboeken in downloadvorm kunnen kopen.

Van de Pol denkt, net als Nederlands grootste uitgeverij van audioboeken Rubinstein http://www.rubinstein.nl/ , dat de periode voor de zomervakantie voor meer dan gemiddeld omzet kan zorgen. Voor de zomervakantie kopen vakantiegangers voor zichzelf, of hun kinderen, steeds vaker een luisterboek.

Dit jaar vindt de Week van het Luisterboek, een initiatief van een aantal uitgeverijen, plaats tussen 25 juni en 6 juli.

Dat de markt nog klein is, blijkt wel uit het klantenbestand van Luisterrijk.nl. Die bevat de gegevens van 3.000 mensen die ooit een luisterboek kochten bij het Haarlemse bedrijf. Van de Pol denkt dat aantal de komende tijd op te schroeven met gerichte partnerprogramma’s en andere vormen van internetreclame.

Winstgevend is het bedrijf nog niet. 2007 werd afgesloten met een klein verlies en 2008 zal vermoedelijk op zijn minst kostendekkend worden afgesloten.

Dat de luisterboeken in MP3-formaat als download worden aangeboden, lijkt illegale distributie via p2p-netwerken in de hand te werken. Toch is dat niet de praktijk, aldus Van de Pol. "Ieder boek wordt on the fly voorzien van een digitaal watermerk. Dat zijn unieke zichtbare en onzichtbare codes die zijn terug te voeren tot de koper. Tot op heden hebben we op de bekende torrent-sites nog geen boeken gevonden die via ons verkocht zijn. Maar als het nodig is, dan spreken we koper daar direct aan. Zo hebben we het ook met de uitgeverijen afgesproken. Welke maatregelen we dan treffen hangt van de situatie af."

Bron foto: carbonnyc (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond