Deel dit artikel
-

Google-koers explodeert na winstsprong

De sceptici kregen weer ongelijk: Google meldde zojuist ruim 30 procent winststijging en 46 procent meer netto-omzet over het eerste kwartaal van 2008. Dat is aanzienlijk meer dan verwacht. De koers nabeurs knalde omhoog.

Die koers nabeurs stond zojuist op 510 dollar, een winst van ruim 18 procent ten opzichte van de slotkoers op Wall Street vandaag. Dit kan weer dalen als de eerste euforie is bekoeld.

Tijdens de handel op Wall Street vandaag verloor het aandeel Google ongeveer 5,50 dollar of ruim 1,2 procent en kwam daarmee uit op net beneden de 450 dollar. Dat is voorlopig het dieptepunt geweest. Vanaf vandaag heeft Google de hypelijn weer te pakken.

Analisten bevraag door Thomson Financial hadden een kwartaalomzet verwacht van 3,6 miljard dollar, een stijging met 42 procent ten opzichte van een jaar eerder, met 27 procent meer nettowinst

De Google-resulaten over het vierde kwartaal 2007 vielen alleszins mee na de sombere berichten over minder gestegen reclame-inkomsten van zoekdiensten afgelopen maanden: een netto omzet – na afdracht van reclamegelden voor derden – van 3,7 miljard dollar, met 1,3 miljard dollar winst.

De winst per aandeel steeg van 3,18 dollar een jaar terug tot nu 4,12 dollar, en exclusief bijzonder lasten tot 4,84 dollar volgens Google. Er was op 4,55 dollar gerekend.

De bruto-omzet steeg met 42 procent tot bijna 5,2 miljard dollar. Het verschil tussen bruto en netto omzet betaalde Google uit voor kliks aan site-exploitanten, te weten 1,5 miljard dollar. Dat is 29 procent van de omzet

Google logenstrafte de sombere berichten over zoekreclame: betaalde klikreclame steeg met 20 procent ten opzichte van een jaar terug. Die groei was in het vierde kwartaal van 2007 nog 30 procent en over het derde kwartaal nog 45 procent, dus er is wel een scherpe dalende tendens in groeicijfers waarneembaar.

Echter, de opbrengst per klik weet Google kennelijk toch steeds te verhogen gezien de percentages van de winst- en omzetgroei. Een tweede groot voordeel is het groeiende aandeel van buiten de VS: dat kwam voor de periode januari-februari-maart 2008 op 51 procent, tegen 47 procent een jaar terug.

Echter, de omzet uit het buitenland was 200 miljoen dollar lager exclusief de valutavoordelen van de lage dollar; wat het aandeel op 49 procent zou brengen. Google noemt enkele de omzet van Engeland die buitengewoon hoog was: ruim 800 miljoen dollar of 15 procent van de omzet. Een jaar terug was dit 16 procent, en in het vierde kwartaal van 2007 was Engeland goed voor 14 procent van de omzet.

De bruto-omzet van Google- sites (vooral AdWords) was 3,4 miljard dollar of 66 procent van het totaal. 34 Procent kwam binnen van reclame op sites van derden, met AdSense. Wederom was de groei van de reclame op eigen sites met 49 procent aanzienlijke groter dan de omzetstijging op sites van derden met 25 procent groei.

De operationele winst kwam op 1,55 miljard dollar, 30 procent van de bruto-omzet en ruim 40 procent van de netto-omzet.

Google blijft hard groeien in personeel en kosten: er kwamen 2.350 werknemers bij afgelopen kwartaal, maar daar maken de 1.500 medewerkers van het overgenomen DoubleClick deel van uit. Het totaal kwam op 19.156 medewerkers. De omzet van DoubleClick telde nog nauwelijks mee. De operationele kosten bleven gelijk op 30 procent van de omzet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick

Tja, ik snap niet helemaal waarom dit nog steeds als verrassing komt. Google kan vrijuit de hele advertentie-markt inpikken zolang degenen die daar traditioneel van afhankelijk zijn (uitgevers, broadcasters) totaal niet terug durven vechten (af en toe eens een internet-bedrijfje kopen en dat vervolgens strippen van alles wat ze niet begrijpen zodat het binnen 3 tot 5 jaar waardeloos is is geen terugvechten, da's visieloos paniekvoetbal, en helpt Google juist door potentiele concurrentie om zeep te helpen). Google biedt de markt gewoonweg producten en diensten waar hun concurrenten uit angst en onkunde niet serieus in durven te investeren. Het enige dat Google enigzins afremt is de inertie bij de grotere adverteerders. Van het vleugellamme Yahoo en het stuurloze Microsoft hoeven ze niet veel tegengas te verwachten, zelfs al gaan die twee samen.

Derek Visser

Heerlijk hoor, gekocht op 428 een maandje geleden. Verkocht op 540, tel uit je winst

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond