Deel dit artikel
-

Orkut-hype lijkt alweer voorbij

De hype rondom Google-spin off Orkut zou alweer voorbij zijn. Orkut-gebuiker Ace Suares zegt dat het sociale netwerk van Orkut niet meer zo hard groeit als in het begin het geval was. “De groei is niet exponentieel meer en ook niet lineair,” schrijft hij in een brief aan een groot aantal gebruikers van Orkut.

Vorige week waren er 122.000 Orkut-leden. Deze week zijn dat er 133.000. Daarmee groeit Orkut  nog steeds, maar lang niet zo hard meer als in het begin. Hoeveel leden Orkut heeft is vrij makkelijk te controleren. Wie naar de zoekfunctie gaat en ook de profielen van de mensen zonder foto bekijkt, ziet hoeveel leden er actief zijn op Orkut. Op vrijdag 5 maart 2004 om tien minuten over een waren er bijna 134.000 leden actief.

Het belangrijkste verschil tussen Orkut en andere sociale netwerken zoals Friendster en Tribe is dat Orkut ‘by invitation only’ is. Iemand kan zich er niet zomaar voor aanmelden. Enkele weken geleden werd zelfs begonnen met het handelen in Orkut-lidmaatschappen bij eBay.

Wat is er aan de hand? Zijn mensen gewoon Orkut-moe en willen ze helemaal niet meer sociaal netwerken? Is de magie van ‘by invitation only’ uitgewerkt en wil niemand zijn vrienden meer vermoeien met Orkut? Of is het zoals eerder deze week op de IPAN-bijeenkomst over sociale netwerken werd opgemerkt: “Een friend is nog geen vriend”.

Cultuursocioloog Carl Rohde denkt niet dat de hype voorbij is. “Dat iets vorige week nog een hype is en nu niet meer, gaat er bij mij niet in,” zegt Rohde die Orkut wel een interessant fenomeen vindt. Volgens Rohde is er nu juist sprake van gecontroleerde groei. “Dat hele principe van ‘by invitation only' is juist goed en voorkomt zogeheten sociale prostitutie. Je moet geen model hebben waarbinnen iedereen vriendjes is met iedereen. Bovendien geeft dat by invitation only Orkut juist een exclusief karakter”

Orkut dankt zijn naam aan Google-ingenieur Orkut Buyukkokten, en kan nog het beste worden omschreven als een ‘friends-of-friends-of-friends’-netwerk. Mensen melden hun vrienden aan en kunnen op hun beurt zien met wie de mensen met wie zij bevriend zijn bevriend zijn of ze kunnen kijken of er ook gemeenschappelijke vrienden zijn. Hierdoor ontstaat al snel een groot netwerk. Eigenlijk is het alleen maar zaak om erbij te komen. Orkut werd eind januari van dit jaar geïntroduceerd en sindsdien is het sociale netwerk explosief gegroeid.

Buyukkokten zou tijd hebben gekregen van Google om Orkut gestalte te geven. Mensen die bij Google werken mogen namelijk 20 procent van hun tijd besteden aan het ontwikkelen van eigen ideeën. Dat zou de creativiteit bevorderen. Maar een andere lezing is dat het gewoon het een afstudeerproject is van Buyukkokten. Buiten zijn werk bij Google is hij aan de Universiteit van Stanford verbonden. Zeker voor een zogenaamd “afstudeerproject” is Orkut een groot succes te noemen.

Toch zijn er de nodige twijfels over de door sociale netwerken gebruikte business modellen zoals die bijvoorbeeld worden gehanteerd door 'start ups' zoals Tribe en Friendster. “Show me the money”, is een bij twijfelaars veel gehoorde kreet. Maar er zijn partijen die daar ook wat aan proberen te doen. Zo zou MeetUp, dat ook een vorm van sociaal netwerken is en dat ervoor zorgt dat gelijkgestemden elkaar op bepaalde plaatsen kunnen ontmoeten, zou inmiddels overwegen om contributiegeld te gaan vragen. Wie lid is, zou in de toekomst 30 dollar per maand moeten betalen om gebruik te mogen maken van de dienst.

MeetUp verdient overigens al geld. Dat doet het door bijvoorbeeld een bijdrage te vragen aan horeca-ondernemers bij wie de bijeenkomsten worden gehouden. Maar kennelijk levert dat niet genoeg op.

Deel dit bericht

11 Reacties

Boris Veldhuijzen van Zanten

Ik twijfel ook wel aan het succes van Orkud, Friendster en de andere vergelijkbare partijen. Ik twijfel er echter niet aan dat in ieder geval één van die partijen heel groot wordt en zeer veel gebruikt gaat worden. Het idee achter de service dat je je netwerk visual en toegankelijk maakt is heel sterk en verslavend, en nuttig. Na een weekje Orkudden heb ik al, zowel zakelijk als privé verschillende nieuwe contacten opgedaan. Ik verwacht binnen een jaar een profesionele versie van Orkud die het huidige principe uitbreidt met Chat, adresboek en email functies en ook een 'Recommendations' feature heeft zoals Amazon. Bij inloggen krijg je dan 'Hello Boris, We have recommendations for you'. Daarmee zou je het netwerken dus automatiseren.  p.s. Dat de naam Orkud een k u t naam is blijkt al uit dit invulscherm. Ik druk op submit en krijg de melding 'Het gebruik van het woord 'k u t' is niet toegestaan'. Ik heb er dus maar Orkud met een d van gemaakt…

Boris Veldhuijzen van Zanten

Ik twijfel ook wel aan het succes van Orkud, Friendster en de andere vergelijkbare partijen. Ik twijfel er echter niet aan dat in ieder geval één van die partijen heel groot wordt en zeer veel gebruikt gaat worden. Het idee achter de service dat je je netwerk visual en toegankelijk maakt is heel sterk en verslavend, en nuttig. Na een weekje Orkudden heb ik al, zowel zakelijk als privé verschillende nieuwe contacten opgedaan. Ik verwacht binnen een jaar een profesionele versie van Orkud die het huidige principe uitbreidt met Chat, adresboek en email functies en ook een 'Recommendations' feature heeft zoals Amazon. Bij inloggen krijg je dan 'Hello Boris, We have recommendations for you'. Daarmee zou je het netwerken dus automatiseren.  p.s. Dat de naam Orkud een k u t naam is blijkt al uit dit invulscherm. Ik druk op submit en krijg de melding 'Het gebruik van het woord 'k u t' is niet toegestaan'. Ik heb er dus maar Orkud met een d van gemaakt… p.s.s en deze site werkt ook nog niet 100%: 'Not FoundThe requested URL /nieuws_reply.jsp was not found on this server.Apache/1.3.29 Server at http://www.emerce.nl Port 80'

Peter

Sixdegrees.com, de moeder van alle social networking websites, had vijf jaar geleden a twintig maal zoveel leden. En is toch niets geworden… (Zie: http://www.clickz.com/news/article.php/191141

Kuifje

Het is geen afstudeerproject. Onderaan het gelinkte (nep)artikel staat immers als voetnoot "please note that this is a humor article and is not true in any way, shape or form, except in that it rings true in a scary way "Hact.org is dan ook een parodiesite. Bovendien zeggen de cijfers met het aantal gebruikers niets: je kan niet binnen alle gebruikers zoeken en het zoekformulier is sowieso nog niet helemaal stabiel.

Roel

@ Peter, er zijn er ook velen neergestort voordat er een vliegtuig was dat bleef vliegen.

Anders Floor

De Orkud-hype is inderdaad voorbij. Men kwam, zag, en dat was het wel zo'n beetje. Vrijwel heel Orkud is na een tumultueuze start zo dood als een pier, niet alleen bij de kleinere groepen maar ook bij bijvoorbeeld "The Netherlands", terwijl die toch een kleine 1000 members heeft. Het biedt op dit moment nauwelijks iets, het forum-systeem is dusdanig basic dat er geen kaas van te maken is en je klikt je een ongeluk om te kijken of je iets gemist hebt.  Dat Orkud een nieuwe hype kan worden als het uit beta komt zou natuurlijk heel goed kunnen – het heeft enorm veel potentieel dat op het moment op een gruwelijk slechte manier wordt aangewend – maar feit is dat het op het moment overal in de media en door deelnemers wordt afgedaan als "mwoah… het stelt toch niet zoveel voor". Dan kun je moeilijk volhouden dat het nog een hype is, of wel? Orkud heeft echter in de basis al een groot probleem waarvan ik me afvraag of dat met een professionele versie opgelost zal worden. Het zwalkt op dit moment namelijk heen en weer tussen en dating-service en een B2B-netwerken, en dat is een overlap die kant noch wal raakt. Wanneer ik zakelijke contacten wil opdoen maakt het me bijvoorbeeld niet uit of zij drie cavia's hebben en elk jaar op diepzeesnorkelvakantie gaan.  Bovendien heeft Orkud een enorm zwak punt, namelijk dat het in de basis wereldwijd georiënteerd is. In driekwart van de Hollandse groepen wordt een steenkolenengels gesproken omdat er wel eens een Japanner mee zou kunnen lezen. Schei nu toch uit mensen, wat heb ik nou te netwerken met Japanners. En als ik een date zoek wil ik niet opgezadeld worden met iemand die weliswaar bloedmooi is, maar helaas ook woonachtig op een kippenfarm in Guadelajara. Ik denk dat social networking een grote vlucht gaat nemen in 2004, maar dat Orkud het daarin af gaat leggen tegen regionale sites. Cu2 en Love@Lycos hebben het potentieel op dating-gebied al bewezen, nu liggen de onontgonnen velden van B2B en mensen-met-dezelfde-interesse-zoeken nog open. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat een partij als bv. Ilse Media al op de laatste groep zou zijn ingesprongen, maar goed, dat komt misschien nog wel. Ik hoor links en rechts al wel signalen over social networking-initiatieven voor Nederlandse ondernemers. Wat "Orkud" betreft, zie voor de juiste spelling Boris' relaas over de spellingscheck van Emerce 🙂

Henk

Voor zakelijk gebruik denk ik dat deze netwerken zeker een toekomst hebben. Check ook Linkedin.com waar zich al een redelijke nerderlandse community a/h opbouwen is. En anders: ik denk juist dat het geweldig zou zijn als er een bloedmooie date voor je zou zijn op Guadelajara! Dan kan iemand de kippen uitleggen hoe ze hun eieren moeten leggen? Iedereen blij! Nou ja, de kippen…

Daniel

Beste internetters, Ik ben momenteel bezig met afstuderen. Mijn onderwerp betreft communicatieplatformen. Dit is te vergelijken met virtuele gemeenschappen, communities en sociale netwerken. Ik vind het interessant wat jullie vinden van online communicatieplatformen (CP) en wat de toegevoegde waarde is voor een bedrijf, wanneer ze een CP aanschaffen. Wat is volgens jullie daadwerkelijk het verschil tussen een website met interavtieve mogelijkheden als forum, chat, poll en registratiemodule en een CP? Denken jullie dat een bedrijf het ROI kan bepalen als ze een CP implementeren? Wat is hun "win"? Wie vindt het interessant om hier nog eens dieper op in te gaan? Hoor graag van jullie, liefst per email.

M Roelofs

CC per mail aan Daniel.  Er is dindag aanstaande een breakoutsessie over dit onderwerp. Breakout sessies worden gehouden de 3e dinsdag van de maand, en zijn een verdieping van de onderwerpen die op de ipan bijeenkomst aan bod zijn geweest. http://www.ipan.nl

Karl Helsen

Laatste bericht dat ik gelezen heb over ORKUD(T) op emerce.nl dateerd van 12 maart 2004.Zijn er sindsdien geen reacties meer geweest?En wie kan mij een uitnodiging bezorgen om lid te worden van ORKUD(T),zodat ik zelf kan ervaren of het goed of slecht is.Dat ik de naam van de groep heb moeten aanpassen(T wordt D),kan je al ergens lezen in de reacties.Groetjes,Karl

Karl Helsen

Sorry, maar in de vorige mail staat een fout e-mail adres,de link zal niet pakken omdat er een koppelteken staat tussen golf en sydney.De onderstaande link is wel de juiste.Groetjes, Karl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond