Deel dit artikel
-

Reed Business Information zet fors in op internet

Uitgever Reed Business Information Nederland wil binnen twee jaar vijftien procent van haar omzet uit online diensten halen. Daartoe wordt ondermeer de zakelijke portal Zibb.nl opnieuw in de markt gezet.

Reed Business Information lanceert deze week een vernieuwde versie van Zibb.nl. Zowel formule, vormgeving, inhoud als diensten zijn nieuw of veranderd. Directeur Lex Rozenbroek: “We richten ons niet uitsluitend meer op het MKB, maar op de gehele zakelijke markt.” In de nieuwe opzet fungeert Zibb.nl als horizontale businessportal, waaronder ‘verticale portals’ hangen die gericht zijn op een bepaalde markt zoals horeca of landbouw. Daarnaast zijn er ingangen op horizontale functies, bijvoorbeeld marketing of personeelszaken.

De nieuwe opzet vloeit voort uit een online strategie die een jaar geleden is ingezet. Rozenbroek: “Wij zijn ervan overtuigd dat internet een grote rol gaat spelen op de markt voor professionele informatie. Vele voorspellingen uit het verleden over het gebruik van internet en het toenemende belang van e-commerce komen nu uit. De professionals waar wij ons op richten zijn veel online en gebruiken het internet steeds meer als informatiebron. In Engeland behaalt Reed Business Information meer dan 20% van de omzet via internet. De groei voor de komende jaren ligt op internet, meer dan in in print.”

De strategie bestaat uit de onderdelen community services, dataservices en matching, vertelt Rozenbroek. De community services bieden grotendeels gratis content aan bepaalde doelgroepen, zoals de horeca, en moeten dus zorgen voor veel verkeer op de sites. Het idee is om de bezoekers vervolgens te verleiden tot aankopen. Daarvoor zijn dataservices bestemd, die bestaan uit data- en kennisbanken, waarvoor de lezers moeten betalen. De matching-diensten brengen vraag en aanbod bij elkaar op het gebied van vastgoed, banen etcetera. Voor deze diensten betalen de aanbieders.

Reed Elsevier heeft gekozen voor een online strategie waarbij de portals voorop staan, en de merken van de verschillende tijdschriften daaraan ondergeschikt zijn. De keuze lijkt daarmee meer voor functionaliteit dan voor beleving te zijn. Rozenbroek: “We hebben soms wel vijf of zes bladen in een bepaalde sector. Als je dieper in de site komt, dan kom je wel bij de merken terecht. Verder wordt vanuit de bladen ook hun eigen URL gepromoot. Zo linkt www.boerderij.nl naar een gedeelte van Zibb binnen de sector landbouw, waar ook het merk Boerderij weer terugkomt.”

De matrix-opzet is ook terug te vinden in de organisatie. De algemene Zibb portal wordt aangestuurd door een zogeheten e-board die de beslissingen neemt over de strategie en de techniek en die de prioriteiten aangeeft. De horizontale portal heeft een nieuwsredactie van acht mensen.

De verticale portals daaronder worden door de verschillende uitgeefgroepen gemanaged, inclusief een eigen winst- en verliesrekening. De enige verplichting die de uitgeefgroepen zouden hebben is om nieuws over hun vakgebied te leveren. In theorie zouden ze ook zelfstandig kunnen beslissen om verder niks met hun portal te doen, maar dat lijkt Rozenbroek niet erg waarschijnlijk. De generieke diensten en techniek worden niet doorberekend aan de uitgeefgroepen.

Volgens Rozenbroek trok Zibb.nl, een samenwerkingsverband met de Rabobank,  in 2003 ongeveer 300.000 bezoekers per maand, wat leidde tot een omzet van “enkele miljoenen”, in ieder geval minder dan vijf miljoen. Tweederde daarvan komt uit bannering en sponsoring. Eenderde uit partnerships. Dat wil zeggen diensten die door derden via Zibb worden aangeboden. Rozenbroek acht de nieuwe strategie geslaagd als er een gestage groei optreedt van vijftig procent per jaar. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond