Deel dit artikel
-

Verwachte stijging van chatbots in Nederland

Chatbots in Nederland verdrievoudigen dit jaar nog in aantal. In de toekomst zal de Nederlander steeds vaker geautomatiseerd contact hebben met bedrijven, verwachten de chatbotleveranciers.

Trendwatcher Erwin van Lun deed rondvraag bij alle Nederlandse leveranciers en bracht hun plannen in kaart voor 2008. Hiermee werden alle ooit gemaakte chatbots in Nederlands in kaart gebracht. Vanaf 2002 tot begin dit jaar zijn er 53 chatbots ontwikkeld voor de Nederlandse markt.

Op de lange termijn, over een jaar of 10, verwacht Van Lun dat bedrijven in Nederland gesproken dialogen inzetten. Daarbij moet gedacht worden aan kunstmatige karakters die gesproken dialogen aangaan op het niveau van een kind van 8. Niet te ingewikkeld, maar simpele vragen die op een simpele manier beantwoord worden.

Chatbots worden bij bedrijven vaak ingezet om klantvragen snel te beantwoorden. Daarnaast worden chatbots vaak ingezet om de jeugd aan te spreken in de media waar ze vertrouwd mee zijn. Zo bracht bijvoorbeeld Truvo, eigenaar van de Gouden Gids bracht begin dit jaar nog een chatbot op de markt die jongeren toe konden voegen aan hun vriendenlijst op MSN- en Live Messenger.

Chatbots worden steeds vaker ingezet als ‘brand agents’.  "Organisaties hebben de afgelopen honderden jaren geleerd hoe ze moeten zenden, hoe ze reclame moeten maken. Met chatbots laten zij zien dat zij langzaam ook leren luisteren", aldus Van Lun.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond