Deel dit artikel
-

Nieuwslog als innovatief uitgeefmodel

Traditioneel: journalisten vragen deskundigen en schrijven een artikel. Nieuw: artikelen gaan naar deskundigen die er online hun commentaar aan toevoegen. Dat laatste is nu officieel realiteit, met Nieuwslog. Kees van Mourik gelooft in het nieuwe uitgeven met de wiki als principe.

Al ruim twee jaar is er Blieb.nl, een nieuwsdienst in zo’n 70 categorieën uiteenlopend van Africabusiness.blieb.nl tot Snellerecepten.blieb.nl. De dienst is opgericht door Kees van Mourik die bekend is van contenttechnologiebedrijf Ooip in Amsterdam. Hij heeft Blieb gebouwd om te onderzoeken of deskundigen op bepaalde gebieden bereid zijn om nieuwsberichten uit tal van bronnen (met behulp van RSS) te selecteren en deze berichten op hun terrein vervolgens de ‘duiden’ met commentaar’.

Blieb vertoonde een zeer gedateerde opening afgelopen weekend, maar dit was net tijdens een test. Van Mourik: "Die eerste fase is wat mij betreft geslaagd: een kleine 60 deskundigen en liefhebbers op ruim 70 onderwerpen waarvan er 63 goed genoeg zijn om live te gaan in het vervolg. En nu al ruim 500.000 bezoeken per maand goed voor bijna twee miljoen pageviews."

Nu is er de volgende fase: Nieuwslog.nl, de vlinder die de rups Blieb achterlaat. Van Mourik noemt het ‘De Nieuwe Krant’ waar hij met veel bloed, zweet en tranen en ook plezier aan gewerkt heeft: "Door Nieuwslog ontstaat een uniek nieuwsoverzicht samengesteld uit berichten van duizenden bronnen op internet. Steeds vaker ook ontstaat orgineel nieuws en zijn nieuwslogs als bijvoorbeeld Ajax.nieuwslog.nl een authoriteit geworden."

‘De Nieuwe Krant’ is in feite een wiki voor nieuws, maar dan veel breder en verrassender qua onderwerpkeuze dan een krant. De deskundige kan van alles en nog wat opdissen wat hij persoonlijk van belang vindt om het volk te laten weten. Sturing van bovenaf, noch coördinatie is nodig volgens Van Mourik: "Het voornaamste verschil met de bestaande kranten, en ook de nieuwste online initiatieven van de gevestigde media, vormt de ‘omkering van het uitgeefmodel’. Niet langer is de nieuwsgaring en duiding afhankelijk van een beperkte redactie, die steeds vaker alleen maar nieuwsberichten doorplaatsen. Bij Nieuwslog komt zowel de selectie als de duiding in handen van een veel grotere groep ‘deskundigen’, die tezamen het nieuws verrijken."

Nieuwslog wordt samengesteld en becommentarieerd door ‘civic editors’ (Nieuwsloggers) met een grote passie of expertise op hun onderwerp. Voorts onderscheidt Nieuwslog zich nadrukkelijk op een aantal gebieden van de traditionele kranten volgens Van Mourik: "In de eerste plaats maken de Nieuwsloggers gebruik van een slimme rss-engine, die hen permanent voorziet van het laatste nieuws uit een veelheid van bronnen. Zo brengt Nieuwslog regelmatig zaken veel eerder dan de reguliere media.

Is dat zo? Als opening op Nieuwslog maandagavond op het moment van schrijven ‘Sekstape Marilyn Monroe opgedoken’, nieuws van vorige week, zonder duiding overgenomen van Fok.nl. Dat wordt gebracht vanaf Sex.nieuwslog.nl. Wie de deskundige is, is niet duidelijk, noch welke toegevoegde waarde het stapelen van de sexberichten heeft.

Ander voorbeeld: Beurs.nieuwslog.nl met als laatste nieuws Fed verlaagt rente met 75 basispunten, waar dan als ‘toelichting’ een link staat naar het rentebesluit, dat overigens al van vorige week dinsdag is. Kortom: het principe is leuk, de dienst ziet er uitstekend uit, maar de content zelf is nog niet om over naar huis te schrijven.

‘PCM plotseling foetsie’

In december 2005 legde Van Mourik zijn idee, waar hij toen al vele jaren mee liep, neer bij PCM, de uitgever van bekende dagbladen als AD, Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw: "Maar na twee maanden haakte PCM plotseling en zonder nadere verklaring af. Dat heb ik nooit begrepen want ze waren zeer te spreken over het idee als uitbereiding van hun nieuwsdiensten op internet. Achteraf ben ik daar niet rouwig om. We hebben nu rustiger kunnen ontwikkelen en steeds nieuwe ideëen kunen uitwerken. Die mogelijkheid zou er met PCM samen niet zijn geweest."

Anders dan bij een gewone krant zijn de redacteuren niet in dienst. Zij halen hun motivatie uit het permanent op de hoogte blijven rond hun vakgebied, en de mogelijkheid zich als expert te profileren. Dat is lekker goedkoop. Een bedrijfsmodel hoefde dus nog niet ontwikkeld te worden. Van Mourik: "Alles wat we aan kosten hebben is voor ontwikkeling en techniek, dus dat is heel laag. We willen ook geen zware overhead, evenmin als je dat bij Wikipedia ziet. En zoals Wikipedia geen vervanger is van de Brittannica en niet het doel heeft om die te vervangen, zo vervangen wij de kranten niet. We voegen een dimensie toe."

Na het afhaken van PCM is Vincent Kouwenhoven van eVentures ingestapt. Kouwenhoven investeert met venture capital vooral in online-communities, waaronder eerder Studenten.net. De komende tijd wordt fors geïnvesteerd in de uitbreiding van het redactiesysteem, en – gezien de snelle groei in bezoek – het introduceren van advertentiemodellen. Tot nu toe wordt alleen in beperkte mate Google Adsense toegepast. Van Mourik: "Het kan gewoon gaan draaien in één van de reclamenetwerken zoals van AdLink of WebAds."

Deel dit bericht

4 Reacties

Cock

Ziet er netjes uit

ton zandboer

Beste Kees,Ziet er geweldig uit, we zijn trots op je.Fam.Zandboer,Berkel Enschot

Gert-Jan van de Sanden

Hey Kees, Mooi nieuws. Ik heb 'nieuwslog' meteen vastgelegd als bladwijzer!Blijf ik altijd uptodate met de goede bronnen!

Ren? van den Berg

Hier hadden we het al een paar keer over met een borrel bij ton en marij.Maar dat je dit gerealiseerd hebt. Complimenten!!!!!Blijkt dat je visa op het hele I&A concept aanslaat. en vooraldoorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrgaan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond