Deel dit artikel
-

Minder DM-reclame naar print media in 2008

Direct marketeers gaan dit jaar minder geld uitgeven bij kranten, tijdschriften en telemarketing, maar schroeven op alle fronten de bestedingen bij online media op. Bij eenderde van de DM’er is opt in nog geen standaard beleid.

Dat blijkt uit de DM Media Enquete die IDMK, Twinkle en E-profile dit jaar weer hielden,  onder 255 direct marketeers. De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens de TCD-beurs die nu gaande is.

Daaruit blijkt dat ondervraagden in 2008 aanzienlijk vaker en meer verwachten te besteden aan digitale media. Traditionele advertenties op radio, televisie en in print worden steeds minder waard. 85 procent van de respondenten zegt dat het rendement daarvan daalt. Voorts zegt driekwart van hen dat ‘dialoog via DM’ mooi klinkt, maar geen realiteit is.

De kentering in opvatting valt ook te herleiden uit het feit dat 13 procent van de ondervraagden vorig jaar zei dat digitale media relatief goedkoop zijn ten opzichte van traditionele media. Dit jaar is dat 87 procent. Of dat uiteindelijk tot beter resultaat valt nog te bezien, wat 67 procent zegt dat de kwaliteit van databasemarketing ondanks technische vooruitgangen niet beter is geworden.

Opvallend is ook dat in 2007 maar 16 procent van de ondervraagden op de consumentenmarkt een opt in-beleid toepaste bij mailings naar de consumentenmarkt. Naar verwachting zal dat dit jaar 65 procent zijn, een verzesvoudiging.

Belangrijke veranderingen in het jaar 2008 komen voort uit de onlangs aangenomen wetswijzigingen in de Telecomwet.

Bron foto: esparta (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond