Deel dit artikel
-

AOL lanceert online rekeningen betalen

AOL lanceert onder de naam AOL Bill Pay een dienst waarmee klanten bij 2500 bedrijven online hun rekeningen kunnen betalen. Het systeem lijkt verdacht veel op dat van Privver van TPG Post, waarvan 135 duizend Nederlanders gebruik maken. Zij kunnen digitale rekeningen of post ontvangen van dertien organisaties en deze via een koppeling met online bankieren direct betalen.

Volgens de Wall Street Journal wil AOL zich met Bill Pay onderscheiden van internetaanbieders die op prijs concurreren. Volgens een onderzoek van Gartner, dat wordt aangehaald door de Wall Street Journal, kost het verwerken van een rekening via internet 0,44 dollar tegenover 1,10 dollar voor een papieren rekening.

AOL heeft te kampen met een dalend abonneebestand, met name voor inbellen. Ongeveer 28 miljoen Amerikanen betaalt rekeningen online, aldus onderzoek van Gartner uit mei vorig jaar. 64 procent van hen maakt gebruik van sites die dergelijke betalingen faciliteren, zoals in Nederland Privver dat doet.

“TNT Post is erg tevreden over hoe Privver zich ontwikkelt. We zijn constant bezig om het model te optimaliseren en we geloven absoluut in het model,” laat TNT Post bij monde van woordvoerder Daphne Andriessen weten.

Uit recent eigen onderzoek blijkt volgens TNT Post dat minimaal 50 procent van de internetgebruikers digitaal berichten wil ontvangen. En dat ze dat al dan niet willen ontvangen in een door TPG beheerde digitale postbus.

De Privver-dienst werd in 2001 door het postbedrijf gelanceerd. Het was het antwoord van TPG op de toename van electronisch (betalings-)verkeer. Privver leek in het begin wel aan te slaan maar is nooit een doorslaand succes geworden.

Deel dit bericht

1 Reactie

henk mattu

Er zijn landen waar dit soort modellen al een groot succes zijn: Zweden bijvoorbeeld, waar alle banken en het nationale postbedrijf digitale B2C facturen aanbieden, iets waar honderden bedrijven en honderdduizenden consumenten gebruik van maken.Het nieuwswaardige aan dit artikel is dat het succesvolle model wordt opgepakt en overgenomen door een van de media-reuzen. Een bewijs dat TPG het destijds toch al vrij vroeg bij het juiste eind had, ook al is Privver tot nu toe nog geen klapper. Het feit dat Privver nog steeds bestaat betekent waarschijnlijk dat TPG er in blijft geloven. En ik moet zeggen, als er meer dan bedrijven aangesloten zouden zijn, dan zou ik de oplossing van Privver ook wel zien zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond