Deel dit artikel
-

Affiliatenetwerken oneens over gebruik clean links

Waar TradeTracker vorige week nog de linkingtechnologie CleanLinking introduceerde op de markt ziet affiliatebedrijf Cleafs een andere kant van de medaille. Zij besloten deze maand te stoppen met het gebruik van clean links.

TradeTracker noemde hun nieuwe linkingtechnologie, een van de drie producten die ze aanbieden, ‘de ultieme combinatie van affiliatemarketing en zoekmachineoptimalisatie‘. Concurrent Cleafs springt daar op in en gaat zelfs zo ver om het gebruik van clean links achterhaald te noemen.

Het Groningse Affiliatenetwerk Cleafs raadt het gebruik van clean links sinds deze maand af. "Gezien de ontwikkelingen in de markt is het niet verstandig massaal clean links in te kopen", licht directeur Henk Jan Bijmolt toe. Cleafs heeft daarom een nieuwe tracker ontwikkeld die de balans vindt tussen mooie urls en 100 procent meting. Bijmolt licht toe: "We hebben zo goed mogelijk naar de wensen van publishers en merchants geluisterd. Concreet betekent dit dat de nieuwe tracker gebruik maakt van ip-, sessie- en cookie tracking en bovendien hebben we de naam van de merchant in de links geplaatst. Een goed alternatief voor de niet langer zaligmakende clean links is dus voorhanden."

Op het internet woedt ondertussen een sterke discussie over het al dan niet inzetten van clean links. Affiliateblog schrijft dat affiliatenetwerken die deze vorm van linking aanbieden ‘hun klanten en affiliates ernstig in gevaar brengen’.

Wolter Tjeenk Willink, directeur van Traffic Builders, gespecialiseerd op het gebied van zoekmachinemarketing, geeft op Affiliateblog een reactie die iets genuanceerder lijkt. "Ik denk dat clean linking voor SEO, mits goed uitgevoerd en bewaakt, helemaal geen kwaad kan. Immers, een normale link is ook ‘clean’. De toekomst ligt in link building gebruikmakend van de prijsmodellen en techniek achter affiliate marketing, in plaats van affiliate marketing met link building als doel. Kwalitatief goede links aanvragen en de sitepartners daarvoor belonen op basis van CPC of CPL constructies die bewaakt worden met affiliate marketing achtige ‘clean linking’ software is niets mis mee.

Paul van Doorn van TradeTracker hecht weinig waarde aan deze discussie die volgens hem wordt gevoed door de tegenspelers. "Het is de concurrenten niet gelukt een dergelijk succesvol product in de markt te zetten. Cleafs krijgt het niet voor elkaar omdat ze het door technische problemen niet goed konden monitoren en bij M4N werd het product niet door de markt opgepakt."

TraderTracker levert naar eigen zeggen een goed product af. "Wij hebben natuurlijk meer producten en alles heeft zo zijn voor en nadelen. Direct Linking is het meest succesvol. Maar daarnaast bieden we ook CleanLinking aan. Wij laten het aan de klanten over. Je hebt verschillende smaken. Als we chocolade-ijs aanbieden, maar de klant wil graag ijs met banaansmaak, wie zijn wij dan om dat niet aan te bieden?", aldus Van Doorn.

Van Doorn laat weten alles van tevoren goed te hebben onderzocht. "We introduceren niet zomaar iets. Wij kijken wel degelijk naar de gevolgen."

Google ziet een affiliate link als een ‘paid link’. Dit wordt geaccepteerd, maar niet wanneer het gaat om het ‘manipuleren van de zoekresultaten‘. Deze regels zijn echter niet nieuw. Ook toen M4N en Cleafs met een vergelijkbaar product op de markt kwamen was Googles standpunt hierin al bekend. Van Doorn merkt op dat TradeTracker niets zegt over het verbeteren van de zoekresultaten in Google. "dat kan, maar het hoeft niet. Wij hebben ook nog niks gehoord van Google. Ondertussen zijn er genoeg adverteerders die dit product wel willen."

Ook Netters schreef eerder over het CleanLinking programma van TradeTracker. Volgens het weblog is het voor de adverteerder niet verstandig om mee te doen met het product ClearLinking. "Ook al weet je er weinig tot niets van af en ook al doe je het zelf niet actief, als je meedoet keer je jezelf tegen de richtlijnen van Google."

Affiliatenetwerk M4N stopte eerder met een vergelijkbaar programma.

Deel dit bericht

34 Reacties

Tjerk

Tradetracker is ook van pagerank 5 naar 3 gegaan…

Affiliateking

M4N had pagerank 4 en nu nog maar 3. Google staat het dus niet meer toe! Goed dat Cleafs.nl helemaal gestopt is met Clean Linking!

Patrick Mulder

<Wij hebben ook nog niks gehoord van Google. Ondertussen zijn er genoeg adverteerders die dit product wel willen.">Dat komt dan waarschijnlijk door onwetendheid. Ik vind het de verantwoordelijkheid van TradeTracker om het bedrijf hierop te wijzen

Wieger Waardenburg

Scherp Tjerk! Misschien is het clean linking principe iets om de mening van Google over te vragen?

Wolter Tjeenk Willink

Ondanks de waardering voor de clean link 🙂 die de ongevraagde quote ons oplevert, toch een kleine verduidelijking van het standpunt van Traffic Builders als zoekmachinemarketing specialist standpunt hierin:  Wij zijn namelijk niet voor de inzet van affiliate marketing als middel om beter te gaan scoren in zoekmachines, omwille van de massaliteit waarmee zoiets wordt gelanceerd. Met andere woorden: nu een affiliate marketing campagne starten met als doel om in korte tijd, zonder verdere SEO(!) kwaliteitscontrole op affiliate sites, zoveel mogelijk affiliates aan te sluiten middels clean linking, is g??n goed idee.  Zoals ook Joost de Valk op Affiliateblog terecht opmerkt is Google?s policy in dit soort zaken zeer zwart/wit: grijs bestaat niet. Dat kan ook niet anders omdat welke vorm van beleid op dit vlak dan ook anders niet te handhaven valt.  Ik denk echter wel dat je – al dan niet vanuit SEO oogpunt ? met andere sites en portals partnerships aan kan blijven gaan waaraan een verrekeningsmodel zoals we dat kennen in affiliate marketing ten grondslag ligt (CPL, CPC, etc.). Denk bijv. aan een content syndication deal waarbij een specialist content schrijft voor een portal of blog, met daarin een link naar de site van de specialist als auteur. Zo?n soort samenwerking moet verrekend kunnen worden op basis van bijvoorbeeld Cost per Lead (CPL), waarvoor in zo?n geval idealiter ?clean linking? achtige techniek wordt gebruikt. Tegen een kwalitatief hoogwaardige link als in dit voorbeeld geschetst wordt door Google niet opgetreden middels penalties of link devaluation zover nu bekend. Dit zou namelijk het bestrijden van zoekmachinespam als doel ver voorbij schieten.  Maar zolang men ?grijs? ontkent bij Google blijft het zaak dat je moeten weten wat je doet, zowel als adverteerder als affiliate marketing partij. Wanneer beide partijen niet over de specialistische SEO kennis beschikken is het credo in geval van twijfel makkelijk: gewoon niet doen.

Simon Broeklofs

Paul van Doorn spreekt zichzelf heel erg tegen en ik denk dat de adverteerders die Clean Linking van Tradetracker gebruiken heel erg moeten vrezen voor Google penalties. In bovenstaand artikel zegt van Doorn het volgende: ''Van Doorn merkt op dat TradeTracker niets zegt over het verbeteren van de zoekresultaten in Google''. Op de Tradetracker website staat echter letterlijk vermeld dat je linkpopulariteit toeneemt door gebruik te maken van hun clean linking techniek. Als je linkpopulariteit toeneemt kom je over het algemeen hoger in Google dus klopt er niks van het verhaal van van Doorn. Hij brengt dus doelbewust zijn eigen adverteerders in gevaar. Hieronder de Clean Linking uitleg zoals die op Tradetracker.nl vermeld staat: CleanLinkingDe bezoeker van de affiliatesite wordt rechtstreeks naar uw pagina gestuurd. De link verwijst direct naar de pagina van uw site. De koppeling van een unieke code op de site van de affiliate en op uw site zorgt ervoor dat het TradeTracker netwerk deze actie kan registreren. Met deze techniek heeft u de mogelijkheid om de meest "schone" links aan uw affiliates te bieden. Tevens wordt nu ook de linkpopulariteit van uw achterliggende pagina?s verhoogd. Zo biedt CleanLinking de beste bijdrage aan uw linkpopulariteit.Daarnaast is deze vorm van CleanLinking uniek aangezien deze niet afhankelijk is van de klikherkomst (http referrer).

mel k

Het lijkt me beter de revolutionaire technologie van van doorn, de ?silvia millecam linking? te noemen.In de trend van ?maar de klant wil graag ijs met banaansmaak, wie zijn wij dan om dat niet aan te bieden?", aldus Van Doorn.?Met andere woorden, ?als de klant graag genaait wil worden wie zijn wij dan om dat niet te doen?. Het lijkt erop of de heren uit almere enkel dubieuze technologie?n kunnen verkopen. Ook aan hun direct linking schijnt de zweem van onbedoelde en bij de adverteerder onbekende nadelen te hangen. In zo?n geval vraag je je af, wanneer het misgaat. De experts raden het af maar de klanten kopen het, het lijkt Tell Sell wel, ongelofelijk maar waar, ook uit almere maar wel reeds failliet.

EJ

TradeTracker lijkt op deze manier de rol van geldbeluste ijsboer te spelen. Zelfs wanneer de klant allergisch is voor een bepaalde 'smaak' blijft men het aanbieden.  Zoals reeds door Mel K aangegeven is de rol van het affiliatenetwerk in deze uiterst dubieus te noemen. Waarom je klanten bewust in gevaar brengen? Iedere SEO-specialist is op de hoogte van Google's richtlijnen. De uitleg op TradeTracker.nl geeft echter een duidelijke schending van deze geboden weer.

Hilbert

Weer veel terechte of onterechte kritiek op TradeTracker. Ik moet echter wel zeggen dat de meest serieuse kritieken allemaal uit de hoek van de concurrentie komt. Jammer, want die zouden allemal een voorbeeld aan TradeTracker kunnen nemen. En daarmee geef ik dus niet mijn oordeel over het CleanLinking systeem, maar wel over hoe de concurrentie in zijn algemeenheid reageert op TradeTracker. Binnen 4 jaar hebben ze zich nauit het niks opgewerkt tot de grootste affiliatemarketing partij van Nederland. Ik als affiliate ben pas echt geld gaan verdienen sinds tradetracker op de markt is gekomen. Tradetracker heeft net zoveel adverteerders in de portfolio als alle andere concurrentie bij elkaar, voor mij als affilaite biedt dat dus een enorme keuze aan adverteerders. Sinds TT dire jaar geleden met Directlinking begonnen is zijn zelfs mijn inkomsten die ik met precies dezelfde adverteerders had bij een Daisycin of Tradedoubler direct toegenomen. Waar een link naar Daiscion eerst niks opleverde werden er opeens wel sales gemeten via Tradetraker. Ra ra hoe kan dat nu opeens. Dan hoor ik Daisycon overal roepen dat de tracking van TT niet werkt…….bijna lachwekkend maar in iedergeval erg dom aangezien ze daarmee dus zelf impliceren dat de tracking via Daisicon beter zou werken maar dat de sales dus gewoon niet worden doorgegeven aan de affiliates. Bedriegt Daisycon haar affiliates en klanten? Ik weet het niet maar ik heb wel dat gevoel. Afgelopen week was Daisycon ook met een van haar activiteiten (Nationale Consumenten Enquette) op Kassa. Ook daar blijken ze een niet zo frisse rol te spelen.  Anyway, wat ik wil zeggen, ik zou eerst maar eens afwachten wat Tradetracker allemaal nog meer in petto heeft voor ons, ik ben er in iedergeval zeer wel bij gevaren, en mijn voorkeur gaat altijd uit naar Tradetracker. Alleen als ik een bepaalde adverteerder niet via Tradetracker kan plaatsen neem ik hem nog wel eens via een ander netwerk, maar in iedergeval nooooooooit meer via Daisycon. Daar ben ik echt helemaal klaar mee.  Overigens zijn er geruchten in de markt dat Tradetracker binnenkort wordt overgenomen door een hele grote buitenlandse partij. Afgelopen weken heb ik dit nu al een aantal keren gehoord van diverse partijen rondom TT maar van TT zelf komt geen reactie. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Ruben

@affiliateking Affiliateking aka Sebastiaan Monteban aka Eigenaar van Cleafs.  Wanneer hou jij nu eens op met dit soort post? De markt weet inmiddels allang dat jullie (jij als eigenaar van de dubieuze partij onlineticketshop http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52368 en de heer Bijhold van Travelmap) gezamenlijk eigenaar zijn van Cleafs. Wederom probeer je via allerlei ondoozichtige contructies je ware aard en identiteit te verschuilen, evenals je ware bedoelingen. Eens een bedrieger alltijd een bedrieger he.  We hebben precies 1 week met Cleafs gewerkt, en direct werd duidelijk dat jullie ook hier de boel weer bedonderen en flessen. Aan al mijn collega affiliate publishers zou ik dan ook willen zeggen: KIJK UIT MET CLEAFS! NIET TE VERTROUWEN. Ook jullie overstap naar jullie zogenaamd "nieuwe" systeem zegt al voldoende. Cleafs liep afgelopen week nog dat ze uniek waren met hun linking, maar dat is wederom pure verlakkerij. Technische incompetentie is wat de oorzaak is van jullie overstap, zoals ook de heer Bijmolt ons als affiliate in ee persoonlijke e-mail liet weten, waarbij de heer Bijmolt ook hier weer net deed alsof hij een gewone klant was van Cleafs ipv eigenaar. Maar goed, ga vooral door zo. Begrijpelijk dat affiliates niks van jullie moeten hebben en dat bijna alle adverteerders in jullie netwerk jullie eigen ondernemeingen zijn.  Wel jammer voor de echte affiliatenetwerken zoals Tradedoubler, TradeTracker en M4M die wel serieus met de business bezig zijn en die wel kwaliteit leveren.

Hendrik de Groot

Ha, ha, ha, ha. Blijkbaar heeft nog niemand hier door waarom Tradetracker met Cleanlinking is gekomen. Slechts een paar zinlose en enkel op TradeTracker / Paul van Doorn aflatende reacties. Ik ken Paul van Doorn persoonlijk al heel wat jaren (vanaf de middelbare school), en het verbaast mij dan ook helemaal niks dat de concurrentie links en rechts gepasseerd wordt. Paul heeft altijd al een flinke dosis intelligente gehad (5 en 6 atheneum deed hij bijvoorbeeld in 1 jaar), gezegend met een flinke hoeveelheid commercieel talent, en daarnaast ook nog eens enorm "street smart". Hij heeft zelden een boodschap aan de gevestigde orde, en laat zich al helemaal door niemand de les lezen.  Ik weet nog dat wel dat terwijl de rest van onze vriendenclub allemaal hard aan het ploeteren was voor een matig salaris Paul ons elke maand een zelfgemaakt foto stuurde vanuit telkens weer een ander land. De ene keer in een een zwembad op een wolkenkrabber in Hong Kong met een cola-bacardi, en de andere keer weer vanuit Rio de Janeiro aan het strand met een caiperinna. Vermoedlijk werkte hij toen maar 20% van de tijd, maar zeker is dat hij de in ieder geval de beste deals sloot voor zijn toenmalige werkgever. Ik ben zelf eens met hem mee geweest op een business trip naar Israel, man wat hebben we toen gelachen en een avonturen meegemaakt, maar wel afgesloten met een overeenkomst van enkele miljoenen. Maar goed ik schrijf dit niet om Paul aan te prijzen, wel om aan te geven dat de "moves" van Paul door de meesten niet altijd doorzien worden.  Ik weet dan ook bijna zeker dat Cleanlinking alleen in de markt wordt gezet om de andere concurrenten de wind uit de zeilen te nemen, of zoals hij zelf zegt "Als we chocolade-ijs aanbieden, maar de klant wil graag ijs met banaansmaak, wie zijn wij dan om dat niet aan te bieden?". Weg unique selling point M4N en Cleafs! Of het product ook heel erg succesvol gaat worden of niet maakt voor hem waarschijnlijk niet zoveel uit. Feit is wel dat met de introductie van Cleanlinking zowel M4N en Cleafs "opeens" komen met het feit dat cleanlinking niet werkt en ze er zelf mee willen stoppen. Dat hadden ze anders toch ook eerder kunnen doen? Wel een heel voorspelbare reactie in deze, en waarschijnlijk precies waar Paul op gehoopt had. Begrijpen jullie mij nog een beetje? Door de introductie van Cleanlinking staken twee andere partijen dus met het aanbieden van hun product! En daarmee heeft TradeTracker dus bij voorbaat alweer gewonnen en een voor Tradetracker succesvol product gelanceerd, en laten ze wederom de concurrentie ver achter zich.  Proficiat Paul. Nunc aut Nunquam!  

Mitch

Ach, PR zegt voldoende, er is onlangs geen update geweest ( http://www.seocompany.ca/pagerank/page-rank-update-list.html ), toch zakt TT van PR 5 naar 3….. Google heeft blijkbaar niet zoveel met het clean linking principe.

Oeroek

We kunnen hier lang en kort praten over of het zwartmakerij is en of de concurrentie jaloers is. Feit blijft dat Google paid links kan straffen aan de kant van de verkoper en de koper. De constructie van Tradetracker zit op zijn best in het grijze gebied. Werkt het dan kun je er flink mee scoren. Werkt het niet dan verdwijn je uit Google of dalen je rankings. Het is maar net hoe belangrijk je Google traffic vind en hoe hoog je het risico inschat.  Lastig is dat al deze publiciteit natuurlijk wel mensen aan kan trekken die dit systeem willen gebruiken alleen maar voor hun Google ranking. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel waarin de het systeem van grey hat naar black hat wordt getrokken. De oplossing is heel simpel. Als je affiliate bent neem je in je link rel="nofollow" op en dan heb je van Google geen last meer en kun je gewoon dit systeem gebruiken zonder problemen te krijgen.   

EJ

@ Hendrik: Dat is allemaal geweldig, maar je klanten is gevaar brengen is geen correcte strategische zet. Je concurrenten de wind uit de zeilen nemen door ze stuk te laten varen op gezonken schepen van je merchants is simpelweg dom.  Misschien blijkt het achteraf een slimme zet, maar voor hetzelfde geld komt de volgende foto uit Rome … Met een Gelati verkopende Paul in de hoofdrol …

Herman

@ Hendrikis jouw held dezelfde paul van doorn:uit dit artikel? http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=48015 " Op 21 januari volgde het faillissement. Van Doorn meldde zich kort daarna bij de curator. "Hij toont belangstelling voor de producten van SimuWorld", liet Litjens destijds weten. "Maar voor de rechter-commissaris waren er redenen genoeg om Van Doorn niet als een serieuze kandidaat te beschouwen."  Het zal dan wel nunquam worden met dat clean linking 

Herman

Hela komt er nu een reactie van Google waarin zij ook eens stappen ondernemen?  http://groups.google.com/group/Google_Webmaster_Help-Indexing-nl/browse_thread/thread/77de6570f3810f8a

ruben

Wat heeft een "Publisher" nu aan cleanlinking? Hij zorgt zo "onbetaald" dat een "Merchant" hoger gaat scoren en krijgt er zelf niks voor betaald. Alleen de bezoeker die hij zelf stuurt, maar de bezoekers uit een zoekmachine gaan aan de "Publisher" voorbij. Ik snap dus sowieso niet dat de publishers "clean linking" pikken. Ze gooien zo hun eigen ramen in door de Merchant aan hogere posities in de zoekmachines te helpen, terwijl de Publisher er eigenlijk zelf wil staan!

Kees

@ Ruben. Buiten de discussie of cleanlinking werkt.(zie ook artikel van Joost de Valk op affiliateblog) heeft het voor publisher totaal geen nut. Het is alleen een leuke USP naar adverteerders toe. Netwerken zijn afhankelijke van publisher dus waarom zouden ze zorgen dat de adverteerder boven aan komt te staan. Misschien zouden de adverteerders zich meer in de materie moeten verdiepen

dirkregis

Als adverteerder zijn we ons aan het orienteren op de markt, vandaar de vraag bestaat dat cleanlinking nog? of is het een stille dood gestorven? Wij zijn behoorlijk agressief door tradetracker benaderd en ze blijven maar bellen. Op basis van de manier van zaken doen en de wijze van contact belooft het niet veel goeds en even google op hun naam brengt me hier. Is het een afrader??

Wieger Waardenburg

Hallo Dirkregis, Clean Linking is denk ik niet zozeer 'dood', maar de focus ligt er niet meer. Toen het als 'nieuw' betiteld werd en in de markt werd ge?ntroduceerd heeft het veel discussie veroorzaakt over of het nu wel of niet goed was. Hierboven staan denk ik een aantal posts van mensen die daar meer verstand van hebben als ik. Wij hebben als effeweg.nl goede ervaringen met TradeTracker. Zowel qua resultaat als qua contact / administratieve afhandeling. Eigenlijk altijd netjes en correct. De aggressieve manier van benaderen ken ik, maar dat is volgens mij bij zo ongeveer alle netwerken zo. Wat mij betreft is het zeker GEEN afrader. Wat hierboven al eerder is gezegd: de meeste negatieve energie richting TradeTracker komt uit de hoek van de concurrentie.  Wat ook belangrijk is bij de keuze van een partij is hoeveel campagnes er in jullie specifieke segment lopen. Ze zijn een behoorlijke speler op gebied van Travel. Veel adverteerders in een segment trekt op den duur ook publishers aan, wat weer meer sales op kan leveren.

dirkregis

dank je wel Wieger voor je feedback Zelf zit in niet in reizen, we hebben een witgoed shop. Ten aanzien van hun service lees je verschillende berichten, de een dweep ermee en de ander kraakt het af. Zoiets moet je op internet altijd met een korreltje zout nemen, de slechtste kritieken komen ongetwijfeld van hun concurrenten, de beste zeker van hen zelf. Het schijnt in deze tak van sport usance te zijn elkaar anoniem voor rotte vis uit te maken.Zo op het oog, maken ze een goede indruk. Hun folders, website allemaal tip top, daar kan de concurrentie zeker nog een voorbeeld aan nemen. Aan de andere kant zijn zij wel het enige netwerk dat echt direct op de concurrentie afgeeft. Even hengelen naar argumenten waarom in voor hun zou kiezen leverde vooral argumenten op waarom de andere netwerken "slecht, fraudeurs, technisch achtergesteld, etc" waren. Heel erg negatief allemaal. Wat me verder niet aanstaat bij Tradetracker is dat ze willens en wetens een voor de adverteerder "gevaarlijk" product in de markt brengen om daar geld aan te verdienen. Een Cleafs bijvoorbeeld die iets vergelijkbaars ontwikkeld hadden, hebben het weer ingetrokken. Mel K. omschrijft het hierboven een beetje plat maar wel raak: "als de klant graag genaaid wil worden wie zijn wij dan om dat niet te doen". Dat is niet echt een bedrijf waar ik graag zeken mee zou willen doen."

Thomas - Tower Online Marketing

@ Dirkregis Als je een goede en nauwkeurig search strategie hebt opgezet, moet je voorzichtig zijn in het gebruik van clean linking door affiliate (netwerken) om op die manier je organic search resultaten te verbeteren.  Let bij de keuze van het netwerk ook goed op hoe de netwerkcommissie berekent wordt. Sommige netwerken hanteren een opslag van zo'n 30% en andere netwerken een 30%/70% verhouding, wat als je het terugrekent neerkomt op een opslag van circa 42%. Succes!

Wieger Waardenburg

@Dirkregis:het 'willens en wetens een slecht product in de markt zetten' zie ik wel iets anders. De intenties zijn niet slecht, ze hebben zelf een bepaalde visie… naar aanleiding van deze productintroductie is een (nieuwe) discussie losgebarsten over het gebruik van clean links. Echter heb ik het idee dat het bij visies blijft… een eenduidig antwoord of het goed/slecht is, is er denk ik niet. Zelf stap ik dan over op de strategie: bij twijfel niet doen. Overigens zijn alle affiliatepartijen wel een beetje 'andere' organisaties dan gemiddeld. De markt is aggressief en ieder gaat daar op zijn/haar manier mee om. TT gooit het erop dat ze ver voorop lopen qua techniek. Als ik kijk naar de backoffice systemen van verschillende partijen kan ik dat alleen maar beamen. Daisycon roept ook dat ze de beste zijn. Over TradeDoubler wil ik het niet hebben, het heeft wel een reden dat we daar geen zaken mee doen. De arrogantie van deze partij is veelbesproken.  Je buikgevoel zal uiteindelijk ook een behoorlijke rol gaan spelen in een keuze, hoewel je niet perse beperkt bent tot de keuze voor ??n exclusieve partij natuurlijk. Zelf zitten wij bij Daisycon en TradeTracker. Beide partijen bevallen me goed. Opmerking van Thomas is er ook een om rekening mee te houden, daar ging ik bijna op nat. Verder zou ik eens navraag doen naar referenties binnen jullie branche. Hoeveel merchants hebben ze? Misschien kunnen ze ook een indicatie geven van hoeveel gerichte publishers ze ongeveer hebben. Ik hoop dat je hier een beetje verder mee komt! Succes in ieder geval!

Thomas - Tower Online Marketing

@ Wieger Sorry, maar ik moet het even opnemen voor mijn oud werkgever: TradeDoubler. TD heeft altijd de naam gehad arrogant te zijn, naar mijn mening ten onrechte, maar ik besef dat ik niet objectief ben in deze. Enige achtergrond verduidelijkt dat wellicht: TD heeft altijd de strategie gevolgd om grotere adverteerders (qua naam) aan zich te binden. Dit was vanuit de gedachte dat we dan per klant meer aandacht konden geven om het een succes te maken. Waar wij bij het eventueel afwijzen van een adverteerder rekening mee hielden, was de totale (online) marketing mix. Adverteerders die alleen inzetten op affiliate marketing, daarvan wisten wij uit het verleden (ik heb vanaf 2001 t/m 2008 bij TD gewerkt) dat dat niet (snel) succesvol zou zijn.Tevens onderscheidde TD zich daardoor ten opzichte van Daisycon en TT, die hoderden klanten hebben.Wat wij niet deden was andere netwerken zwartmaken met onwaarheden over hun. Je moet mijns inziens altijd uitgaan van je eigen kracht. Ik ben inmiddels als onafhankelijk adviseur aan de slag en werk met bijna alle grote netwerken en merk nu zelf dat elk netwerk z'n voor- en nadelen heeft.

Rolf Diepeveen

Probeer dit artikel en alle reacties nu eens te lezen vanuit de situatie van een gewone klant. Die snapt er toch helemaal niets meer van! Als online marketing specialist heb ik mij er vaker uitgesproken tegen het sfeertje dat SEO en affiliate bedrijven oproepen van geheimzinnigheid, het opzoeken van grenzen van wat wel en niet mag bij Google, etc.  Hier is de markt niet mee gediend en ik hoop dat de economische crisis ervoor zorgt dat alle SEO en affiliate cowboys versneld verdwijnen! Het wordt tijd voor stevige, inhoudelijke en professionele online marketing.

st-pannard

Ik zal niet verbaast zijn als dit weer eens tot wat rechtzaken zal leiden. Het rommeld weer lekker in de affiliates-markt. Tradetracker (anoniem) tegen de rest van de werld en Cleafs voorop. Oud medewerkers van Tradedoubler voor hun eigen eer en M4N nu weer tegen Tradetracker. Tijd om wat koppen te laten rollen en de boel eens uit te mesten.

Andre visser

Weet iemand hoe het staat met IAB taskforce, daar zou toch werk gemaakt worden om de boel in gelid te krijgen. Het is verstandig als er van bovenaf een richtlijn komt waarmee 'onduidelijke' praktijken aan banden worden gelegd. Partijen in de affiliatemarketing die technieken ontwikkelen die potentieel risicovol voor hun adverteerders zijn zouden openbaar geboycot moeten worden en niet in een soort flamewar tussen concurrenten.

Richard

IAB is een aanfluiting, dr zitten 7 of 8 personen bij die hele club die zich hebben aangemeld. En heel raar, allemaal netwerken en mercents, geen enkele affiliate, waarom? Omdat niemand ze vraagt, en omdat je een paar honderd tot duizend euro moet neerleggen om 'mee te mogen praten'. Ergens eind van het jaar gaan ze weer eens praten, geen informatie, geen actie vanuit het IAB behalve als ze geld en zieltjes willen zien. Dit is dus straks net zn flop als het mobile IAB taskforce, met wel twee leden.. Helaas Andre, Affiliate Marketing in Nederland, komt de komende 10 jaar niet op een hoger niveau met dit soort jongens.

Patrick Mulder - AdFiliate bv

@Richardben je zelf lid of bij de kickoff meeting geweest? Dan had je beter geweten dan te roepen dat je duizenden euro's moet betalen als affiliate. De IAB verricht goed werk door het initiatief te nemen een taskforce te starten en heeft daarmee alle deuren voor samenwerking tussen alle partijen opengezet. Ik vind het vervelend dat jij verkeerde informatie de wereld instuurt.

Richard

Ik schrijf duizend, niet duizenden, je kan zelf de prijzen nakijken op hun site, veel betalen (jaja eerst drie maanden niet betalen) en niets kunnen inbrengen. Je kan zelf op internet het eea over die club lezen en de meningen hierover, de IAB heeft geen enkel nut voor een affiliate, alleen voor mercents en netwerken en media buro's, waar jij ook onder valt. Dus verkeerde informatie is het niet, het is allemaal openbaar terug te vinden, 7 personen stelt niets voor. Het is gewoon weer een clubje van hetzelfde met dezelfde mensen die denken dat ze wat zijn, niets meer niets minder. We moeten er altijd om lachen dat ze niets vertellen in een lang verhaal en nooit echt informatie geven of ergens op reageren. 

Patrick Mulder - AdFiliate bv

en wie is 'we' dan?

remko nugteren

Beste mensen, Namens de voorzitter van de taskforce Affiliate Marketing binnen het IAB kan ik het volgende hierover melden. We hebben inmiddels twee sessies gehad (kick off en een kleinere meeting) en op woensdag 30 september staat de volgende sessie gepland. Bovendien zijn voor de maanden oktober, november en december ook al data vastgelegd. Bij deze sessies zijn ook twee affiliates aanwezig uit de "keten" van affiliatemarketing. Deze Taskforce Affiliate Marketing bestaat verder uit een aantal netwerken, een aantal affiliate bureau's en een aantal adverteerders. Doelstelling is om te komen tot gezamelijke definities, richtlijnen en gedragsregels voor alle betrokken partijen. Remko NugterenVoorzitter Taskforce Affiliate Marketing (IAB)

Robert Schippers

@Richard: we zijn op dit moment al druk bezig allerlei zaken uit te werken, 30 september is er opnieuw een bijeenkomst (zie ook de reactie hierboven van Remko).  Zoals je kunt lezen op http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090827_iab_taskforce_affiliate_marketing_uitkomsten_2e_meeting/ zijn we bezig met het betrekken van affiliates. Op basis van dat artikel hebben een aantal affiliates gereageerd en deze zullen ook aanwezig zijn bij de volgende sessie. Robert SchippersAffiliate Marketing Consultant (Traffic4u)

Willemien

Interessant artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond