Deel dit artikel
-

Nielsen/Netratings: MSN populairste IM in Europa

MSN Messenger is verreweg de populairste instant messenger in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen/Netratings. Bijna 27 miljoen Europeanen gebruikten Messenger in de maand januari. Gemiddeld spendeerden zij drie uur aan chatten in dizelfde maand. Als tweede eindigde AOL IM met bijna 10 miljoen gebruikers. Maar zij chatten nog geen twee uur.

Eerder berichtte Emerce al dat MSN Messenger ongekend populair is in Nederland. Begin februari werd namelijk de vier miljoenste msn messenger-gebruiker in ons land begroet. MSN Nederland liet Nielsen/Netratings bij die gelegenheid ook becijferen dat Nederlanders gemiddeld meer dan 22 miljoen 'gesprekken' voeren via MSN Messenger op een dag.

Maar liefst 85 procent van de internetpopulatie die chat in Nederland gebruikt volgens Nielsen/Netratings MSN Messenger. Tien procent gebruikt ICQ, drie procent zit op Yahoo, 1 procent zit op Trillian (wat in feite een messengerclient is en geen im, redactie) en ook 1 procent gebruikt de instant messenger van AOL. In Nederland zijn 'ik zie je op msn' en 'msn-en' inmiddels gevleugelde uitdrukkingen geworden. 

Maar ook in Europa is Messenger dus verreweg het populairst. Volgens Nielsen/Netratings is MSN Messenger zelfs zo populair geworden in Europa dat de tool inmiddels vaker wordt geraadpleegd dan MSN Hotmail. Daarmee is MSN Messenger een absolute “killer application” geworden in Europa, schrijft Nielsen/Netratings.

Behalve het aantal gebruikers van im-tools, bracht Nielsen/Netratings ook de meest gebruikte webbased e-mail programma's in Europa in kaart. Verreweg het populairst is MSN Hotmail met bijna 25 miljoen gebruikers. Gevolgd door Yahoo met nog geen tien miljoen gebruikers.

Meest gebruikte chat/instant messaging tools in Europa
Unieke bezoekers (in 000) Bereik Tijd per persoon
MSN Messenger 26,929 22,9 pct 3 uur 19 min.
AOL IM (abonnee-versie) 9,911 8,4 pct 1 uur 42 min.
Yahoo IM 3,495 3,0 pct 3 uur 2 min.
ICQ 2,607 2,2 pct 2 uur 36 min.
ICQ Lite 2,508 2,1 pct 2 uur 49 min.
AOL IM 1,628 1,4 pct 0 uur 58 min.
mIRC 1,407 1,2 pct 5 uur 26 min.

 

Bron: Nielsen/Netratings

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond