Deel dit artikel
-

HEMA en Eboman winnen Webby

De Oscars van het internet, de Webby Awards, zijn weer uitgedeeld. Tussen de gelukkigen dit jaar twee Nederlandse prijswinnaars.

De genomineerden die een prijs in ontvangst mochten nemen, zouden behoren tot ‘het neusje van de zalm’ op internetgebied. Het jaarlijkse feestje kende, tussen de vele internationale winnaars, ook dit jaar weer een aantal Nederlandse namen.

De HEMA Rube Goldberg Viral van CCCP sleepte een prijs in de wacht in de categorie ‘Interactive Advertising’. In de subcategorie ‘Other advertising: viral marketing’ wonnen zij de prestigieuze Webby Award.

Rogier Cornelisse, creative director bij CCCP denkt dat de prijs te danken is aan het ontzettende succes van de viral. "Maar ook omdat we de website zelf gebruiken op een inventieve manier, zowel op creatief als technisch vlak. Dat is gewoon nog niet eerder gebeurd." Het is voor CCCP de eerste keer dat ze ‘zo hard aan het winnen’ zijn. Met deze viral sleepte het bureau al meerdere prijzen in de wacht. "We halen hier ongetwijfeld voordeel uit. Andere mensen die dit zien moeten denken: dat wil ik ook. Prima, maar dan gaan we natuurlijk wel iets anders creatiefs maken", vindt Cornelisse.

In dezelfde categorie, ‘Interactive Advertising’ kreeg ook het Amsterdamse MediaCatalyst een prijs toebedeeld. Hier geen Webby Award, maar wel de publieksprijs in de subcategorie ‘Rich media advertising: promotional’ met Canon EOS 400D. MediaCatalyst mag zich in deze categorie een ‘People’s Voice’-winnaar noemen.

De site brengt Canon’s thema ‘Welcome to the Playground!’ tot leven en verwelkomt de bezoeker met drie interactieve en creatieve werelden. Door spelenderwijs met de muis te bewegen en rond te klikken, worden de functies van de Digitale SLR camera geïllustreerd. Door de innovatieve toepassing van Papervision en de speciaal voor de gelegenheid gebouwde 3d-editor heeft de site veel aandacht gekregen in de pers en de blogosfeer.

MediaCatalyst is blij verrast met de publieksprijs. "De site werd vanaf de lancering al meteen heel goed door het publiek opgepakt. De passie voor fotografie is zo goed in het concept gevangen. Dat wordt heel goed overgebracht. De website spreekt tot de verbeelding." Het bureau verwelkomt de aandacht die de prijs met zich meebrengt. "We zijn blij met de erkenning van het publiek en natuurlijk zorgt dit ook voor bekendheid in de industrie", aldus een woordvoerder.

MediaCatalyst is al drie jaar op rij uitgeroepen tot ‘Official Honoree’. Maar dit jaar bracht hen de eerste officiële nominatie

Eboman zag ¡Viva la Creaçión! Bekroond met een Webby Award. In de categorie ‘Online Film & Video’ kreeg hij de prijs voor ‘Best editing’.

Ebomans video-editing werk viel de jury op door de synchronisatie van beeld en geluid en vanwege het feit dat hij zijn video’s live kan editen en manipuleren. Dat laatste is mogelijk dankzij de speciaal voor hem ontwikkelde geavanceerde video sampling software, ‘SenS IV’

¡Viva la Creación! werd gerealiseerd in samenwerking met internetprovider XS4ALL. Mensen kregen de kans om via internet mee te werken aan Ebomans audiovisuele sample composities.

De grootste prijswinnaar dit jaar is de New York Times. De krant mocht 8 prijzen mee naar huis nemen.

De Webby Awards, dit jaar voor de 12e keer, ontving 10.000 inzendingen uit meer dan 60 landen. Voor de publieksprijs The Webby People’s Voice Awards konden bezoekers online stemmen.

Vorig jaar vielen de Nederlandse bureaus Achtung en Euro RSCG 4D in de prijzen. Achtung won één prijs, Euro RSCG 4D twee.

De oprichters van YouTube, Steve Chen en Chad Hurley, ontvingen vorig jaar een Webby Award voor ‘Person of the Year’. EBay en David Bowie ontvingen toen een ‘lifetime Achievement Award’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond