Deel dit artikel
-

Ahold: dit jaar 4 RFID-proeven in Nederland

Bij de Nederlandse vestigingen van Ahold vinden dit jaar vier proeven plaats met RFID-technologie, zo vertelde Erwin Veer woensdag op een paneldiscussie bij het jaarlijkse congres van ECR Nederland. Het betreft haalbaarheidsproeven in de logistiek van de retailer, waarbij zogenaamde reusable assets zoals bakken en containers voorzien zijn van tags. Veer voorziet voor 2009 geen toepassing van RFID-technologie bij individuele producten. “En waarschijnlijk duurt dat nog langer.”

Ahold heeft tot op heden geen ruchtbaarheid gegeven aan de plannen met RFID. Het zijn fabrikanten als Gillette en Beneton die het voortouw namen, en grote retailers zoals WalMart, Tesco en Metro. WalMart verlang van al zijn leveranciers dat ze per 1 januari 2005 hun dozen van tags voorzien, en Metro heeft die deadline zelfs al op november dit jaar gezet. “Er zijn redenen waarom die bedrijven met sexy persberichten komen,” verduidelijkt Veer, doelend op de noodzaak om acceptatie van de nieuwe technologie te stimuleren. “Wij als Ahold hebben echter geen behoefte om te communiceren wat we doen met RFID, althans niet vanuit logistieke optiek. Bij onze proeven zijn maar een paar bedrijven betrokken.”

Hij heeft nog een advies voor bedrijven die met RFID-technologie aan de slag willen. “Volg de wereldwijde standaards. Ga alsjeblieft niet zelf experimenteren, want dan ontdek je over een jaar of twee dat je investeringen niet compatible zijn met de markt. Als je de omzetten optelt van de partijen in EPC (ondermeer WalMart, Tesco, Metro en Ahold) dan heb je het over een gezamenlijke omzet van 600 miljard dollar. Voeg daar het Amerikaanse ministerie van defensie bij, en samen staan we voor 800 tot 900 miljard. Dus heb nou niet de illusie dat je hier in Nederland een eigen standaard kunt gaan uitvinden.”

Er ontstaat tenslotte een discussie over het privacyvraagstuk. RFID-tags op individuele producten zijn pas in 2009 voorzien, maar toch is er al onrust ontstaan over een technologie waarmee producten tot in de privesfeer te volgen zouden zijn. “Technologen denken meestal niet na over public relations,” waarschuwt Jack Pool van Gillette Benelux. “In Engeland is commotie ontstaan omdat Tesco zo dom was bij een proefopstelling van ons videocamera’s te plaatsen. Dat is geen goede manier om deze technologie te beproeven.” Adjunct-directeur Boersma van de Stichting Merkartikel stelt voor om de kwestie stil te houden. “Die discussie hoeft helemaal nog niet gevoerd te worden. Laten we als gezamenlijke industrie uitdragen dat we vooral op supply chain issues gericht zijn.”

Erwin Veer van Ahold spreekt hem tegen. “We zijn al veel te laat. Er was begin maart wereldwijde vergadering met de betrokken bedrijven, en daar zijn een paar mensen heel boos geworden. We gaan nu als een gek aan de gang om dit aan de consument uit te leggen. Als wij het niet doen, dan gaat de buitenwereld ermee aan de haal. Neem bijvoorbeeld genetisch gemanipuleerd voedsel. Dat is niet goed uitgelegd, en daarom hebben we de plank misgeslagen. Wij denken dat er een goed verhaal is voor RFID, maar als wij het niet vertellen dan ligt er al een ander verhaal.

Deel dit bericht

4 Reacties

Murk Boerstra

Ten onrechte suggereert de schrijver van dit stuk dat ik voorgesteld zou hebben "deze kwestie stil te houden". Ik heb gezegd dat de industrie primair moet benadrukken waar zij de komende jaren op gefocust is – dat is de supply chain – en dat consumenten-issues daar domweg niet in het geding zijn.  Natuurlijk moeten wij volstrekt open zijn en uitleggen hoe wij met consumentenbelangen willen omgaan. Maar een belangrijk deel van het verhaal moet erop gericht zijn uit te leggen dat de industrie in ieder geval voor de komende 6 tot 8 jaar geen toepassingen ziet op consumentenniveau.

Toine van der Heijden

Murk Boerstra van de Stichting Merkartikel zei letterlijk – en dat is getaped: "Laten we nu niet een discussie gaan voeren die nu nog niet gevoerd hoeft te gaan worden. Laten we als gezamenlijke industrie uitdragen dat wij focussen op supply chain issues. Daar zijn we nog lang niet uit." Consumenten-issues zijn bovendien nu al in het geding, omdat Metro geëxperimenteerd heeft met klantenkaarten die voorzien zijn van RFID en Tesco reeds RFID-technologie gecombineerd heeft met observation-technologie. De 'gezamenlijke industrie' kan zich dan wel concentreren op supply chain issues, maar het maatschappelijk debat maken we met z'n allen.

Lodewijk

De denkwijze van Ahold voorspelt niet veel goeds voor dat maatschappelijk debat. Genetisch gemanipuleerd voedsel is gewoon "niet goed uitgelegd". Oftewel, wie het niet met ons PR-verhaal eens is, heeft het issue niet goed begrepen. Prima manier om mondige klanten tegemoet te treden. Not.

Ron66

RFID in de suply chain makes sense en Ahold loopt zoals altijd niet voorop in de technologie, met de keuze van WallMart voor EPC is de standaard duidelijk. Maar bij welke frequentie? Europa, Japan en US hebben allemaal een eigen variant van de EPC "standaard". Maar er is meer aan de gang; Auto ID Center (ontwikkelaar van EPC) en UPC (barcode standarisatie org in de US) fuseren en alle media aandacht geven aan dat er veel lobby en marketing budget is. 2009 RFID op de winkelvloer? WalMart zegt zelf niet eerder dan 2020 en zelf dan alleen op een beperkt aantal producten want Supermarkten staan vol met producten met nouwelijks marge en daar ga je niet een Tag van enkele centen aan toevoegen terwijl een barcode niets kost. En dan de privacy issues, ik denk dat winkels eens moeten focussen op de klant en hun wensen ipv alleen maar die kosten. Met de prijzenslag is de laatste medewerker die me iets kon vertellen over het assortiment weg en is een Supermarkt niet meer dan een (mooie) vitrine waar je het zelf mag uitzoeken en na de wekelijkse zoektocht lang mag wachten voor de kassa. Straks met RFID kan je de winkel zo uitlopen en word het automatisch afgeschreven van je rekening en kunnen de cassieres ook naar huis………… als de Supermarkt 2020 haalt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond