Deel dit artikel
-

Telegraaf Media wil online familiebanden aanhalen

Als het aan Telegraaf Media Nederland ligt wordt zij de grootste familie van Nederland, online. Het concern heeft een overeenkomst gesloten met Verwant.nl, de Nederlandse variant van een Europees sociaal online netwerk voor families.

Familie heeft een streepje voor. Sociale netwerksites lijken een stukje van de koek mee te willen pikken. In april werd al Familieband.nl gelanceerd. Volgens de site de eerste netwerksite in Nederland waar families online een stamboom kunnen aanmaken en tegelijkertijd berichten en foto’s met elkaar kunnen delen. Drie weken na de lancering van Familieband.nl bevinden zich meer dan 20.000 mensen in het netwerk, 5.100 verschillende familienamen.

Er zijn op internet veel familiewebsites en stambomen te vinden. Beide bovengenoemde initiatieven integreren deze twee ideeën in hun concept.

Telegraaf Media Nederland wil met het partnership actief ondersteuning bieden om Verwant.nl te laten uitgroeien tot het grootste sociale netwerk voor families in Nederland. De exploitatie van de website en een aantal e-commerce activiteiten worden ondergebracht bij de digitale tak van het Nederlandse mediaconcern. Daarnaast worden er crossmediale concepten ontwikkeld, waaronder een tv-programma.

Concurrent Familieband.nl maakte donderdag bekend ook een TV-format in ontwikkeling te hebben. Ze gaan hierin onder meer op zoek naar ‘de grootste familie van Nederland’.

Op de site kunnen bezoekers een stamboom plaatsen en familieleden zoeken. Na het aanmaken van een gratis profiel kunnen leden onder meer foto’s uitwisselen en binnenkort ook video’s delen. Het netwerk heeft ondertussen wereldwijd al meer dan 30 miljoen profielen.

Sven Schmidt, een van de oprichters van het sociale netwerk: "De sterke merken binnen Telegraaf Media Nederland en het grote bereik in zowel print als internet was voor ons de reden om in zee te gaan met deze onderneming in de vorm van een partnership. Het familiethema past goed binnen het DNA van dit concern."

"Wij willen onze positie op het gebied van digitale gemeenschappen verder versterken naast onze bestaande platformen als Habbo, Sugababes en WUZ.nl", aldus Maurits van Rijckevorsel, manager crossmedia bij Telegraaf Media Nederland. "Wij denken dat een samenwerking met Verwant.nl kansrijk is vanwege het succes in het buitenland. Families zijn al de meest natuurlijke communities."

Na Duitsland, Oostenrijk, Polen, Frankrijk, Brazilië, Spanje, Italië, Zwitserland en Engeland lanceerde het Duitse bedrijf vorige week de Nederlandse variant van Verwant.nl. Hiermee is de site bij de lancering een groetere speler dan de Nederlandse concurrent Familieband.nl.

Een andere speler op de markt die familieleden online onderdak biedt is Familiepagina. Hier kan de gebruiker onder meer foto’s, video’s, een agenda en bestanden delen. Een online stamboom vindt de gebruiker hier dan weer niet terug.

Bron foto: freeparking (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

rich

Cool, volgens mij heeft de Telegraaf wel door hoe ze hun business voor de nabije toekomst aan kunnen passen. De meeste andere mediabedrijven zouden het in huis bouwen. Slim.

Linde

Er wordt hier toch nog een ander familienetwerk vergeten. myheritage.nl is de nederlandse versie van myheritage.com. Deze site biedt wat bovengenoemde ook bieden maar is veel meer geavanceerd in foto deel opties (ie een automatisch tag systeem) en de mogelijkheden om familieonderzoek te doen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond