Deel dit artikel
-

Cebit: mobiel, Coca-Cola notebook en houten pc’s

Het is mobiel waar de meeste aandacht naar uitgaat op de eerste dag van de technologiebeurs Cebit in Hannover. Deutsche Telekom en Vodafone hebben de meest imposante stands. Ook het gevecht op de markt voor lcd-televisies is voelbaar. En uit de categorie opmerkelijk: de houten pc is in aantocht en Coca-Cola wordt mogelijk ook een notebookmerk.

Een vitrinekast, een poster en een medewerker die gebogen zit over zijn laptop, meer is er niet te zien in de stand van PM Promotion & Marketing  uit Berlijn. Sales director Stephan Kühneck heeft echter wel een bijzondere laptop: voorzien van het merk Coca-Cola. In de vitrinekast liggen nog een draagbare cd-speler en een mp3-speler, eveneens van het merk Coca-Cola.

“Het is nog niet leverbaar,” reageert Kühneck op de vraag of de producten al in de winkel liggen. Zijn bedrijf heeft een licentie van Coca-Cola om dergelijke producten te ontwikkelen en het hoopt op Cebit interesse te wekken van fabrikanten om gezamenlijk dergelijke producten te ontwikkelen, zegt hij. Gaat dat gebeuren? “We zijn al een eind op weg met Coca-Cola en verwachten deze zomer goedkeuring te krijgen voor het op de markt brengen van deze producten.”

Kühnbeck staat temidden van een heel scala aan voornamelijk Aziatische bedrijven die de buitenkant van de pc een opfrisbeurt willen geven. De binnenkant van de computer lijkt inmiddels bekend terrein, zo valt op te maken uit het enthousiasme van bezoekers voor de kasten in alle kleuren van de regenboog. Wie het grijze gevaarte het liefst helemaal de huiskamer uit wil werken kan terecht bij het Taiwanese Saintsong, dat de kleinste pc ter wereld in de aanbieding heeft (pentium 4, 80Gb en de omvang van twee pakken melk). Om de hoek beweert een concurrent echter hetzelfde, waarmee deze race van klein-kleiner-kleinst op een kopie van de mobiele telefoon en de digitale camera lijkt.

Het thema design kreeg bij het Zweedse Swedx zijn meest opvallende uitwerking. Het bedrijf maakt de behuizing van pc’s, zoals monitoren en randapparatuur (toetsenbord, muis) van hout. Voor wie een passend model wil bij het eikenhouten interieur. Swedx zegt dat het produceren van de met hout aangekleede pc milieuvriendelijk is. “We zijn in staat het volledig te recyclen.” Waarmee Swedx in de smaak zal vallen bij de VN dat onlangs nog een kritisch rapport uitbracht over het kopen van telkens maar nieuwe pc’s. Dat legt een zwaar beslag op de natuurlijke hulpbronnen, was de conclusie. Advies van de VN: upgrade de bestaande pc.

Die gedachtengang is op de Cebit-beursvloer ver te zoeken. Vooral in de hallen met producten voor mobiel en draadloos wordt op koortsachtige manier vervangingsvraag gecreëerd. Ook onder de cameratelefoons is de megpixel-wedloop inmiddels uitgebroken, waarbij onder meer Siemens en Nokia de megapixel-grens voor de cameratelefoon nu zijn gepasseerd. Siemens introduceerde de S65 met 1,3 megapixel, Bluetooth en 32Mb geheugen (uitbreidbaar). Later dit jaar komt ook Sony-Ericsson met een 1,3 megapixel-camera.

De zitzak bleek zijn langste tijd gehad te hebben als stand-attribuut. Motorola waagde zich er nog aan met een stand die een eind jaren negentig sfeer opriep met een dj die wat lounge-muzak de beursvloer opslingerde. Gelijk was te zien waarom het hangen in de kussens niet meer zo populair is. Degenen in pak zaten erbij alsof ze zojuist ontslagen waren. Ook bij Sony was er nog een zithoek gecreëerd, bestemd om de flatscreen eens flink op de bezoeker te laten inwerken, maar voor het overige bleken de stands de meeste informele elementen uitgebannen te hebben.

Philips had nog wel oog voor het entertainen van de bezoeker met meer dan alleen informatie en producten. Het liet bezoekers een spel spelen waarbij ze via hersengolven een balletje over een magnetische strip moesten zien te bewegen. Twee deelnemers zaten tegenover elkaar hard na te denken om het balletje maar in de eigen richting te transporteren, op een monitor was de hersenactiviteit van de twee te volgen. Een slimme zet van het elektronicaconcern, want wie dertig flatscreen-televisies heeft gezien loopt bij nummer 31 van Philips anders gemakkelijk door.

De breedbeeld-televisie was samen met de mobiele telefoon de belangrijkste lokker onder de consumentenelektronica. Bezoekers vergaapten zich stand na stand aan de scherpte en de omvang van de schermen. Om uiteindelijk bij ten minste twee bedrijven uit te komen die allebei claimen het grootste breedbeeldscherm ter wereld op de markt te brengen. De omvang? 80 inch, oftewel de omvang van een gemiddeld achtiende-eeuws schilderij.

Een van de Nederlandse bedrijven die een nieuw product lanceerde op Cebit was het Amsterdamse TomTom, dat het afgelopen jaar veel succes behaalde met zijn routeplanners. Met de software bestrijkt het bedrijf de markt voor pda’s en ingebouwde auto-navigatiesystemen, maar met de toevoeging van TomTom Go introduceert het nu ook eigen hardware op het gebied van navigatie in de auto. “We richten ons met name op de groep mensen die een eenvoudig systeem willen. TomTom Go is bij wijze van spreken ook door onze ouders te gebruiken,” zegt Hans van Eijk, hoof product management van TomTom. Het systeem wordt op de markt gebracht voor 799 euro, een prijs waarmee het ook een groep mensen dient aan te spreken die voorheen navigatiesystemen te duur vonden, aldus Van Eijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond