Deel dit artikel
-

Google stelt netwerk open voor derden

Internetreus Google gaat zijn netwerk openstellen voor adverteerders en reclamebureaus om zelf hun advertenties online te publiceren. Het bedrijf lanceerde deze dienst maandag voor Amerikaanse klanten, maar wil het ook snel in Europa gaan aanbieden.

Naar verwachting is het eerder een kwestie van weken dan van maanden totdat deze dienst ook in Europa beschikbaar is. Officieel drukt Google zich behoedzamer uit: "Europa is zo snel mogelijk aan de beurt", laat productmanager Tim Evans van Google Europe desgevraagd weten aan Emerce. "Nederland zal dan een van de eerste landen zijn die ervan kan profiteren."

Via de nieuwe dienst kunnen adverteerders en reclamebureaus zelf hun advertentiemateriaal online zetten en hebben zij zelf ook voortdurend inzicht in de resultaten van hun online reclame-uitingen. "Hiermee komen we tegemoet aan een veelgehoord verzoek", legt Evans uit. "Deze nieuwe dienstverlening is bedoeld om onze klanten tevreden te houden en niet direct om meer geld aan hen te verdienen. Wel hopen we natuurlijk hiermee meer adverteerders aan ons te binden."

Op de eigen corporate blog meldt Rajas Moonka van Google: "We had not accepted third-party tags in the past because we didn’t have a process for reviewing ads to make sure that they comply with our format standards and policies, which were established to ensure that ads we serve provide the best possible user experience. Now that’s in place."

Evans licht toe waarom deze functionaliteit nog niet eerder is gelanceerd: "We waken over de privacy van onze gebruikers, dus mogen deelnemende partijen geen cookies koppelen aan hun reclameboodschappen. Ook stellen we eisen aan de laadsnelheid van advertenties."

Behalve het eigen DoubleClick zijn de belangrijkste aangesloten ‘third parties’: Mediaplex, Eyeblaster, EyeWonder, Interpolls, PointRoll, Unicast, Dynamic Logic, IAG Research, InsightExpress en Factor TG.

De ontwikkeling lijkt een logisch uitvloeisel van het streven om de affiliate-tak van het aangekochte bedrijf DoubleClick te integreren in de bestaande Google-operaties. "Daarmee willen we toegevoegde waarde en bereik bieden aan onze affiliate-adverteerders en aanvullende instrumenten en verdienkansen voor onze publishers", meldde Tom Phillips, director DoubleClick Integration bij Google vorige maand. "We geloven dat we deze business samen kunnen laten doorgroeien en tegemoetkomen aan de hoge verwachtingen van partners." Daartoe lijkt nu een serieuze stap gezet.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

harald

Waarom zou Admeta niet meedoen als partner?

Dirk

Waar is de bron van Tim evans?

Jeroen Mirck

@Dirk: Ik heb als redactielid van Emerce zelf telefonisch met Tim Evans gesproken. Zie de zinsnede: "…laat productmanager Tim Evans van Google Europe desgevraagd weten aan Emerce." Dit artikel van Emerce is dus zelf de bron.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond