Deel dit artikel
-

Reggefiber glas al voor groot deel naar KPN

KPN neemt een aandeel van 41 procent in glasvezelbedrijf Reggefiber in het Twentse Rijssen. Daar is naar schatting 30 tot 50 miljoen aan waardering van aansluitingen mee gemoeid . KPN zal naar verwachting versneld glasvezel gaan uitrollen in de grote steden. Dit is een belangrijkste stap voor breedbanddiensten met tweeweg video en HDTV over IP.

KPN verzekert neemt over een paar jaar een meerderheid in de joint-venture indien het bedrijf aan de verwachtingen voldoet. Aanleg van glasvezelnetten is immers een weerbarstige praktijk.

KPN verzekert zich met de deelneming van zeggenschap in de exploitaite van glasnetten in onder meer Deventer, Amsterdam, Eindhoven, Amersfoort, Nijmegen, Hillegom en een aantal dorpen in Brabant – met Nuenen als bekendste. Ook exploiteert Reggefiber exploitaties in samenwerking met de grootste woningverhuurder in Nederland, Portaal. In Almere sloten KPN en Reggefiber recent een overeenkomst om gezamenlijk de hele stad te ‘verglazen’. KPN brengt zelf haar glasvezelexploitatie in Twente, Casanet, in de joint-venture in.

Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Reggefiber is in handen van Reggeborgh, een beheersmaatschappij van de familie Wessels in Rijssen in Twente. De grote man achter Reggeborgh is Dik Wessels, miljardair na succesvol ondernemen met onder meer bouwbedrijf Volker Wessels en met het participeren in World Online.

In totaal gaat het om zo’n 180.000 aansluitingen die zijn voltooid en eind 2008 zou de teller volgens Reggefiber op tenminste 300.000 moeten staan.
Met een prijs van tenminste 1.500 euro per aansluiting komt de prijs die KPN heeft betaald voor alleen al de overgenomen ‘hardware’ op tenminste 30 miljoen euro en kan met de aansluitingen in ontwikkeling ook 50 miljoen euro bedragen. Daarbovenop komt goodwill. Reggefiber heeft ook een eigen provider met Xms. Maar veel glasnetten zijn open voor meerdere providers. Reggefiber is snel gegroeid tot 150 man personeel.

Run op glasvezel voorspeld

Recent nog zei onderzoeksbureau Stratix in Hilversum dat het totaal aantal glasvezelaansluitingen in Nederland is gegroeid naar 176.000 in het eerste kwartaal van 2008, van 113.000 eind 2006. De aanleg van glasvezel wordt geremd door gebrek aan goed personeel en vooral gebrek aan capaciteit voor de aanleg.

Om die reden verwacht Stratix dat er een concurrentie tussen gemeenten zal ontstaan die glasvezelnetten willen laten aanleggen en overeenkomsten willen sluiten met Reggefiber. In veel gevallen, zoals in Brabant, peilt Reggefiber samen met de gemeente de animo voor glasvezel. Is die hoog genoeg, bijvoorbeeld 30 tot 40 procent van de bevolking die diensten wil afnemen, dan gaat de aanleg door. Recent ging dit voor het eerst fout, in het Zuid-Hollandse Lisse. Daar reed Casema met prijsverlaging Reggefiber in de wielen.

Daarnaast kent Reggefiber ook ‘risicoprojecten’: in dat geval legt ze het net aan in afwachting van klandizie. Hierin is Deventer met Y-3 Net het opvallendste voorbeeld: daar moeten tot eind 2009 niet minder dan 42.000 aansluitingen worden gerealiseerd. Dat is het grootste glasvezelproject in Europa.

Dik Wessels kocht met Volker Wessels in 2002 van KPN de dochter voor aanleg van infrastructuur en is mede daardoor met Volker Wessels Telecom nu het grootste Nederlandse bedrijf in aanleg van telecominfrastructuur. Deze onderneming legt ook de meeste glasnetten voor Reggefiber aan.

Verandering KPN-strategie

Eurofiber blijft buiten de overname. Deze onderneming voorziet bedrijfsterreinen van glasvezel en legt in Nederland een net van lange afstandsverbindingen tussen de lokale netten en tussen vestigingen van grote bedrijven. Eurofiber blijft uit concurrentieoverwegingen zelfstandig. De positie van KPN zou wellicht te dominant worden met Eurofiber. Ook zou een klant van Eurofiber als Vodafone daar wellicht niet gelukkig mee zijn.

De overname van Reggefiber door KPN is twee jaar geleden voorspeld door Netkwesties, een parteruitgave van Emerce. KPN komt immers in het telefoonnet capaciteit te kort om te blijven uitbreiden, terwijl op de tv-kabel hogere capaciteiten voor internet en digitale televisie mogelijk zijn.

KPN is sinds eind 2005 bezig met de uitvoering van zijn All IP strategie. Dat was geënt op Adsl2+, maar lopende het project heeft KPN ingezien dat ze sneller moet uitbereiden. Daartoe is de strategie meer in de richting van glasvezel tot aan woningen gegaan. Officieel heet het nu dat KPN uitbreidt van glas naar de straatkast (Fiber to the Curb) naar glas tot aan de woning (Fiber tot the Home). Dit betekent dat huishoudens bandbreedtes tot meer dan 100 Mb/s kunnen benutten, in beide richtingen.

De voorgenomen samenwerking van KPN en Reggefiber is afhankelijk van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Kabelexploitanten kunnen nog bezwaar aantekenen. Directeur Rob van Esch van NLkabel in Den haag: "Nog geen seconde nagedacht over envetuele bezwaren. zo op het eerste gezicht is dit een normale marktontwikkeling. GWe zullen nog bekijken wat dit betekent."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond