Deel dit artikel
-

Richtlijnen broodnodig binnen affiliate marketing

Binnen de affiliatebranche wordt er gebruik gemaakt van veel metingen. “We merken dat er daarbij ook verschillende methodes worden gebruikt waarbij sommige bestempeld kunnen worden als niet wenselijk, soms zelfs frauduleus”, aldus Paul Schoenmakers van Affiliate Promotions.

Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers, willen namens Affiliate Promotions affiliate marketing in Nederland naar een hoger niveau brengen. "Wij gaan ons nu inzetten voor een brancheorganisatie waarbij alle partijen een vertegenwoordiging hebben."

Doelstelling van de brancheorganisatie is het standaardiseren van richtlijnen die geldend worden voor de markt. Tevens zal er op termijn een keurmerk gepresenteerd worden dat door de aangesloten partners, die de regels hanteren, getoond mag worden.

Toelaatbare methodes

"We zijn nu bezig met een stappenplan. De belangrijkste punten worden op een rij gezet. We willen kleinschalig beginnen. Er komt een richtlijn met toelaatbare methodes. Nu is daar nog geen toezicht op. Het is een schimmig gebied. Hopelijk is er binnen nu en 2 jaar een geschillen commissie komt waar bijvoorbeeld affiliates naartoe kunnen stappen", aldus Schoenmakers.

"In de Verenigde Staten zijn sommige methodes niet toegestaan.  In Nederland zijn partijen er wel mee bezig." Eerder was er binnen de affiliatenetwerken al onenigheid over het gebruik van clean links. Schoenmakers: "Er is dus een noodzaak voor afspraken. Het wordt natuurlijk lastig om alle partijen te laten aansluiten. Maar wanneer we 60 tot 70 procent achter ons hebben staan, dan is dat al genoeg. Het zegt toch wat over de partijen die zich wel of niet aansluiten."

Affiliate Promotions is van mening dat een dergelijk initiatief niet door de netwerken onderling geïnitieerd kan worden. Het belangrijkste bij transparantie is dat alle betrokken partijen vertegenwoordiging hebben. Deelname staat open voor alle affiliates, adverteerders, managementbureau’s en affiliate netwerken."Belangrijk is dat er inspraak komt vanuit alle partijen. We moeten er samen uitkomen. De regels moeten door iedereen worden gedragen", meent Schoenmakers.

Gedragscode

Ook Cleafs is momenteel van plan om een gedragscode op te stellen. Oprichter Sebastian Monteban is niet altijd te spreken over zijn concurrenten, zo vertelt hij in Sprout. Schoenmakers beaamt dat er eerder dergelijke initiatieven vanuit de Affiliatenetwerken zijn opgestart. ‘Er zijn we plannen geweest van de affiliatenetwerken om een gedragscode op te stellen. Deze initiatieven sterven vaak een stille dood. Al die netwerken hebben verschillende meningen en komen er onderling niet uit."

Dit keer neemt Affiliate promotions het initiatief vanuit de affiliates. "Het gaat om de relatie met de adverteerder. We zijn er nu een paar maanden mee bezig. We hebben al verschillende netwerken gepolst. Het leeft heel erg. De tijd is rijp om het nu te concretiseren. Wij hebben in ieder geval aangegeven er mee aan de gang te gaan. En de interesse is er."

Een makkelijke start zal het niet zijn. "Niet alle partijen zullen er meteen in meegaan, er zullen er bij zijn die lastig doen. Maar je hoopt natuurlijk wel dat alle grote partijen uiteindelijk mee willen doen. Het worden ook geen eenzijdige richtlijnen. De regels moeten gedragen worden door adverteerders, affiliates en de netwerken. Dan pas heeft het nut."

Utopie

Een toekomstbeeld is er al wel. "Mijn utopie is dat adverteerders en affiliates kunnen kijken welke netwerken zijn aangesloten en welke daarvan een keurmerk hebben. En dat dat een signaal wordt om te kiezen met welke organisatie je vervolgens in zee gaat."

In september hoopt Affiliate Promotions de opzet van de eerste richtlijnen te kunnen publiceren. "Tot die tijd gaan we met de partijen om de tafel zitten."

Deel dit bericht

4 Reacties

Zander

Wat een flauwekul allemaal. Zit helemaal niemand op te wachten. En een belanghebbende partij (affiliate promotions) die een keurmerk voor affiliatenetwerken op gaat zetten omdat de netwerken dat zelf niet zouden kunnen? Dat riekt gewoon naar het creeeren van een bepaalde machtspositie voor deze drie heren en hun vriendenkring. Het gaat deze mensen helemaal niet om een keurmerk maar gewoon om het verdienen van geld. Transparantie? Hoeveel bezoekers zijn er op de affiliatedag geweest Paul? En hoeveel hebben jullie daar netto aan verdiend? Wat was de bruto omzet? En hebben jullie de crediteuren wel op tijd betaald? En waarom kunnen die kaarten voor het evenement niet goedkoper? Kunnen wij ook een gedeelte van de omzet krijgen omdat als wij als affiliate die dag niet bezocht hadden jullie als organisator ook geen tevreden adverteerders hadden gehad. Ja allemaal vragen die ze eerst zelf maar eens moeten beantwoorden voordat ze die zogenaamde transparantie van de netwerken willen zien. Want als je de netwerken om dit soort informatie vraagt dan moet je dat zelf ook kunnen. En zo zit deze economie nu eenmaal niet in elkaar. In mijn ogen zijn de grootste netwerken transparant genoeg voor affiliates en adverteerders (w.o. Tradetracker, M4N, Daisycon, TradDoubler). Bij de kleinere partijen, zoals een Cleafs, kunnen affiliates altijd zelf wel bepalen of ze er zaken mee moeten doen of niet. Cleafs zou ik persoonlijk afraden aangezien dit een initiatief is van de zelfde eigenaar als onlineticketshop (zie ook http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52368 ). Dit soort gasten vallen toch snel door de mand. Cleafs heb ik heel even mee gewerkt maar omdat ik daar dus zelf snel achter kwam dat het geen frisse partij is ben ik er ook direct mee gestopt. En een beetje publisher zal ook zelf wel wat online informatie opvragen over de heer Sebastiaan Monteban ( http://www.google.com/search?q=onlineticketshop+oplichting&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7DBNL ). Daar heb ik echt geen keurmerk voor nodig, en ik denk helemaal niemand niet.  Laat een keurmerk als dit alsjeblieft over aan een onafhankelijke partij als de DDMA of IAB. De zijn tenminste onafhankelijk. Mensen als Paul Schoenmaker die opeens denken dat ze de affiliateguru van Nederland zijn maken het alleen maar minder transparant. Straks heb je nog een keurmerk voor een keurmerk nodig. Bovendien sterft het al van de nietszeggende keurmerken. Ik zie sowieso niet hoe dit initiatief affiliate marketing naar een hoger niveau brengt. Deelname staat immers open voor o.a. alle affiliates, terwijl het op een hoger niveau brengen van affiliate marketing m.i. alleen kan door een duidelijk onderscheid te maken tussen echte publishers en startpaginaklonen en enkele andere kale advertentieoverzichten zonder toegevoegde waarde. En ja, dan spreken we over tegengestelde belangen. Juist daarom zie ik niets in een organisatie van alle affiliates. Nee dit gaat geen zoden aan de dijk zetten. Dit keurmerk is geen keurmerk, nee het wil de netwerken straks gaan opleggen wat ze wel en niet kunnen doen. Als netwerk zit je daar echt niet op te wachten, en als affiliate al helemaal niet. Zet onderlinge relaties alleen maar meer op scherp. Mijn advies, jongens stop er alsjeblieft mee. Jullie brengen meer schade aan dan je denkt. Dit soort onhaalbare initiatieven draagt er alleen maar aan toe dat de buitenwereld ons nog minder serieus gaat nemen. Wakker worden dus uit jullie 'natte affiliate droom', en blijf gewoon leuke stukjes schrijven en borreltjes organiseren. Daar is niks mis mee. 

Joris Toonders

Top initiatief, erg goed en ook hard nodig binnen deze branche. Klasse heren!

Kees

Goed iniatief. Jammer van die reactie. Komt bij mij over als iemand van een netwerk die heel erg gefrusteerd is. Als je wilt laten weten hoe erg Paul Schoenmakers is dan bel je hem toch op.Plaats dan geen reactie.

Frans Eldering

Keurmerk lijkt me een prima actie! Laat affiliates en adverteerders op de website van het keurmerk ook maar op elkaar stemmen zoals in M4N. Dat maakt het geheel nog waardevoller! Zeker doorzetten dit keurmerk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond