Deel dit artikel
-

MobielTV van KPN onder kritiek van Vodafone

Vanaf 5 juni, juist voor aanvang van het EK voetbal, verkoopt KPN mobiele tv-abonnementen voor 10 euro per maand. De dekking is 85 procent outdoor en 65 procent indoor, gelijk aan Digitenne. TV is niet on-demand, en concurrent Vodafone levert daar forse kritiek op.

MobielTV heet de dienst, waarvan KPN het domein overigens niet bezit. KPN komt met twee telefoons, van Samsung en LG, met een dienst met tien kanalen: Nederland 1, Nederland 3, RTL4, RTL24, SBS6, Jetix/Veronica, MTV Music, Discovery Channel, Xite en Nick Toons. Er komen nog enkele ‘premium’ kanalen bij tegen betaling.

Het enige speciaal voor mobiel gemaakte kanaal is RTL 24, dat een nieuwszender wordt met een caroussel van nieuws- en actualiteitenprogramma’s van RTL. Dat is wellicht boeiend voor de kijker die gewend is om on-demand te kijken. Zo sprak nieuwe media-deskundige Vincent Everts er zijn teleurstelling over uit dat de mobiele tv nog louter lineair kijken biedt en geen on-demand.

Daar speelt ook Vodafone op in met haar kritiek, gisteravond verspreid juist vóór KPN en Samsung vandaag de massaal opgekomen pers op een aangemeerde boot aan het IJ de nieuwe dienst toonden en in bruikleen met een toestel mee naar huis gaven.

"KPN lanceert als eerste in Europa grootschalig netwerk voor mobiele TV", zegt KPN. Vodafone: "Maar is het nieuw? Nee, zeker niet. TV kijken op mobiel bestaat immers al 3,5 jaar in Nederland. Ook live televisie, en terugkijken van bijvoorbeeld ‘het nieuws’ wanneer mij dat als klant het beste uitkomt."

Vodafone zet in om de uitgebreide umts-capaciteit, hsdpa genoemd en zegt dat deze de dezelfde beeld- en geluidskwaliteit als ‘normale’ televisie. En het lineair of ‘live’uitzenden is niet waar de consument op zit te wachten volgens Vodafone:

"Is live televisie zaligmakend? De hedendaagse consument wil toch zelf bepalen wanneer hij welke uitzending bekijkt, live of achteraf? En Vodafone gaat nog even door in haar poging om het feestje van KPN te bederven:

HSDPA-netwerk:

* Zowel live televisie als uitzendingen kunnen terugkijken op elk gewenst moment.
* Het aantal kanalen wordt niet begrensd door technologie.
* Alle 3G toestellen ondersteunen TV op mobiel. Meer dan een kwart van de consumenten beschikt over een geschikt toestel, en dat percentage is groeiende.
* Vodafone doet al sinds november 2004 marktervaring op met TV op mobiel.
* Indoor (binnenshuis) dekking bewezen.

DVB-H in MobielTV van KPN:

* Zeer weinig toestellen in omloop.
* Alleen live televisie, geen mogelijkheid om uitzendingen achteraf op te vragen en te bekijken.
* Weinig tot geen consumentenervaring in Nederland, noch bewijs van succes elders in Europa;
* Indoor (binnenshuis) dekking onbekend.
* Begrenzing tot zo’n 10 kanalen.

Een TV-abonnement van Vodafone kost 7,50 euro per maand per maand voor onbeperkt kijken naar 14 zenders live. Daarnaast heeft Vodafone voor de prijs van 50 cent per 10 minuten on demand programma’s als NOS journaal, RTL nieuws en RTL Boulevard.

Wil het volk niet liever on-demand? Patrick Kuijsters, marketingmanager van KPN Mobile, denkt van niet: "Het gaat bij televisie om ontspanning. Als ik ’s avonds thuis kom, eet en de kinderen zijn naar bed dan is het half tien en ga ik op de bank liggen om te zappen. Er is altijd wel iets dat me interesseert en waarbij ik kan ontspannen."

KPN biedt overigens ook hsdpa mobiel internet aan, net als Vodafone. Marktonderzoek en ‘lang nadenken hoe we mobielTV relevant kunnen maken’ leidde volgens Kuijsters tot de keuze voor de positionering als dienst tijdens het wachten. Ook de file werd genoemd als kijkmogelijkheid, verkeersveiligheid of niet. Volgens Kuijsters gaat de batterij van de nu geboden toestellen ‘gegarandeerd 4 tot 5 uur mee’.

KPN zal de reclamecampagne van juli 2008 dan ook geheel richten op het mobiele tv kijken tijdens het wachten "Wachten wordt leuk" is gebaseerd op onderzoek van bureau Motivaction: gemiddelde wachttijd per dag is een half uur, per week 3,5 uur of 14.000 uur per gemiddeld mensenleven. De helft van de wachtenden wordt ongeduldig en zoekt tijdverdrijf. KPN zegt dat stress kan omslaan in ontspanning met mobiele tv.

Dat de Koreaanse toestellen Samsung P960 TV en de LG KB620 worden geïntroduceerd is geen toeval. Korea loopt met mobiele televisie drie jaar voor, want introduceerde dit al in 2005. Samsung heeft er een marktaandeel van meer dan 50 procent met toestellen. Later dit jaar komen er ook toestellen van Nokia bij, en meer telefoons met tv-scherm van LG en Samsung.

Deel dit bericht

9 Reacties

Driekus

Geweldig hoe deze mobiele kabelboeren over elkaar heen vallen. Terwijl er gewoon geen markt is. TV kijken op zo'n klein schermpje houd je nu eenmaal geen 5 minuten vol. Dus is het geen tientje per maand waard. De operators durven de mobiele kijkcijfers niet eens te publiceren, zo dramatisch slecht staat het er voor. En de paar titels die wel kijkers opleveren, daarmee willen de operators zich liever niet publiekelijk associ?ren.  KPN kiest voor DVB-H omdat TV over UMTS/HSDPA gewoon CRAP is. Dat ligt niet aan de streaming techniek maar aan de netwerken en de mobieltjes. Mobiele netwerken zijn onbetrouwbaarder dan ons Kabinet. Tien bellers in de buurt en jouw stream zakt in elkaar. Als je ?berhaupt bereik hebt. Met de trein: verwacht niet dat je stream blijft lopen.  Mobiel tv kijken heet zo omdat je eerst een stuk moet lopen voordat je k?nt kijken, zowel via HSDPA als DVB-H. Maar goed, dat is de techniek. Het echte probleem is het gesloten model. Het CAI pakket op je telefoon is zo jaren '90. En dan de premium pakketten. KPN gaat weer volop in de Porno dus. Geef ons toch gewoon sneller mobiel breedband tegen lagere tarieven. Dan zoeken de consumenten zelf wel hun weg naar de content. 

veug

Gelukkig zijn de 1e dvb-t (digitenne) mobieltjes aan de horizon verschenen, daarmee is het mogelijk gratis naar de staats-tv te kijken (voor de commercielen is een abootje vereist), meer dan voldoende voor de liefhebber van de Tour, EK en OS.

eone

In Seoul kijkt 1 op de 4 mensen TV op de mobiel tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Volgens een artikel op frankwatching hebben reeds 7,5 miljoen Zuid-Koreanen een abbo op mobiele televisie. En in Nederland met al die vertragingen is het voor veel mensen denk ik best interessant.  http://www.frankwatching.com/archive/2007/09/08/mobiele-televisie-in-seoul/

tvsnacks

Weet je wat nu al 3,5 jaar lang de oplossing is? TVsnacks! In eerste instantie bedacht om microtelevisieprogramma's op mobiel te krijgen. Maarja; geen klanten (adverteerders) geen eten. Wij zijn daarom ook toevallig in de porno beland. Blijkbaar is dat nog steeds het enige onderwerp waaraan je (een beetje) geld kan verdienen. Groetjes van TVsnacks.

Arshad

Vodafone zou gek zijn om DVB-H niet af te kraken. Er valt voor hen immers weinig geld te verdienen als KPN hiermee succes scoort. On-demand TV is veel lucratiever (omdat je dan betaalt per minuut), maar simpelweg veel te duur om een grote markt te bereiken. Bovendien wil men meestal niet zelf bedenken wat men wil zien – zeker niet als daar extra geld mee gemoeid is -, maar gewoon zappen. En voor broadcasting van live TV is DVB-H eenvoudigweg geschikter dan UMTS of HSDPA.  Ik verwacht daarom dat Vodafone- en T-Mobile-klanten over een tijdje gewoon de live zenders van KPN over DVB-H bekijken, om over te schakelen naar HSDPA voor on-demand tv.

Fred Kappetijn

Deja vu? Iedere keer opnieuw proberen telecom operators een nieuwe elektronische dienst in de markt te zetten op basis van een aanbod dat door hen wordt bepaald. Met mooie betitelingen zoals 'walled garden' denken deze aanbieders van draadgebonden en draadloze netwerken dat zij beter in staat zijn te bepalen welke mensen welke informatie- en ontspanningsdiensten willen hebben, dan de consument en content aanbieders zelf. Keer op keer heeft de praktijk uitgewezen dat deze arrogante houding tot mislukken is gedoemd. Telecommers moeten ophouden de elektronische uitgever uit te hangen en gewoon doen waarin zij erg goed zijn, namelijk het opzetten en beheren van flexibele en efficiente netwerken, met name voor betaalbare en gebruiksvriendelijke distributie (al dan niet op aanvraag) van video content. Het beheersen van netbelasting en het creeren van maximale toegankelijkheid en bereikbaarheid lijkt minder sexy dan het onderhandlen met content aanbieders, maar levert uiteindelijk meer op voor de consument, de content aanbieder en de telecommer zelf.Een mooi bijkomend voordeel is dat het fatsoenlijke telecombedrijf zich niet hoeft te generen voor de selectie van pornokanalen. Want zoals altijd, zal ook hier weer het bevredigen van primaire en primitieve menselijke behoeften als seks, gokken en spellen de eerste toepassingen zijn waarmee geld wordt verdiend.

Rik

@Eone, Nederlanders zijn geen Koreanen. iMode is hier geflopt terwijl het daar wel een succes is.

King Yiu

TV via internet op de mobiel is niet geschikt voor de huidige toestellen als het om langer kijken dan 20 minuten gaat. Het slurpt namelijk batterijen en DVB-H doet dat veel minder. Uiteraard is het de vraag of je wel echt langdurig gaat kijken maar batterij verbruik is wel een belangrijke issue voor al die internet applicaties op je telefoon.  Daarnaast is Televisie een passief middel en tijdens het wachten willen mensen juist ook de tijd grijpen om in ons gehaaste leventje lekker gewoon te zappen en heeft men geen zin om allerlei verschillende kliks te maken door Youtube of welke TV online aanbieder dan ook. Zappen doe je gewoon met de volgende knop.  Kortom: TV op mobiel (niet on demand) is net zo fijn als op de bank.

Don van Riet

Vodafone begint op Microsoft te lijken: alles wat ze niet zelf hebben uitgevonden of alsnof omarmd kan per definitie niets wezen… Laat 100 bloemen bloeien is in deze gadgetgedreven markt een beter recept. Bling bling uitstraling verkoopt bij mobiel toch ook nog steeds?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond