Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: Icahn wil Yahoo-baas wippen

De strijd om Yahoo wordt met de dag heviger en dat beheerst de pers nog twee maanden. Boeiend: de herlancering van Wiki Search, echt een web 2.0 bedreiging van Google. En ook: 5 miljoen offline Nederlanders mopperen.

Hij heeft het nu hardop gezegd, tegen Wall Street Journal: jager Carl Icahn wil Jerry Yang weg hebben als bestuursvoorzitter van Yahoo. Volgens Icahn heeft Yang ‘sabotage’ gepleegd in het overnameproces met Microsoft, op grond van het gisteren bekend geworden extra pensioenplan om werknemers te behouden. Dit maakte een overname voor Microsoft nog duurder.

Zelfs Rupert Murdoch betitelde Icahn als een geldwolf, maar de man heeft al heel wat bedrijven met succes achter de vodden gezeten, van Texaco tot Viacom en recent nog Time Warner en Motorola. De top van Yahoo voelt de hete adem in de nek, want kwam met een verklaring dat Icahn het niet goed ziet en dat Yahoo nog steeds open staat voor een redelijk bod van Microsoft.

De aandeelhoudersvergadering van Yahoo is verschoven van 3 juli naar 1 augustus 2008. Nu liggen er mogelijkheden om met Google en met Microsoft te tekenen voor gezamenlijke zoekdiensten en reclame. Dat lijkt een moeilijke keuze voor Yahoo met aan de ene kant de druk om Microsoft niet de deur te wijzen en de wens van het verzwakte bestuur om met Google zaken te doen.

Yahoo noch Microsoft maar Google en Amazon zijn winaars volgens een rapport van een invloedrijk analist, met aanhoudende groei van 30 tot 40 procent per jaar. Maar Dan Farber waarschuwt dat de bedrijven nog jong zijn, ofschoon Amazon en Google altijd een strategie hadden gericht op de langere termijn.

Filmbazen bij MSN

Microsoft tekende met twee filmbazen: met Gail Berman, nu zelfstandig producent met BermanBraun, maar voorheen directeur bij Paramount Pictures en Fox Broadcasting, en met Lloyd Braun, voorheen directeur bij Walt Disney en Yahoo. Beide heren zijn gespecialiseerd in het maken van tv-producties inclusief de reclame om die te bekostigen. Dt kunstje mogen ze nu op het web gaan uitoefenen.

Microsoft wil MSN c.q. Live gaan voorzien van websites met amusement, in het bijzonder film. Begin 2009 moet Berman een nieuwe bestemmingssite binnen het MSN-portaal opleveren. Het moet een mix worden van video, spellen, nieuws en reclame. Wat Braun gaat doen is niet duidelijk.

Zoekresultaten herschrijven

De herlancering van Wikia Search trekt aandacht daar oprichter Jim Wales een ‘concurrent van Google’ beloofde. De tweede versie heeft uitgebreider mogelijkheden om zoekresultaten te beïnvloeden. Opnieuw blijkt wat Ajax als prachtige programmeertaal al niet vermag.

Bij Wiki Search kun je zoekresultaten veranderen met de bedoeling dat een ander er meer uit kan halen. Zo heb ik net als test in het zoekresultaat van Geert Wilders de verwijzing naar Wikipedia weggehaald. Dat is zichtbaar in de kolom aan de rechterkant. Je kunt ook aantekeningen meegeven. Ziet er boeiend uit, maar de grote vraag is of je dit kunt objectiveren. En of Wiki Search ooit de schaal krijgt van Google, met nu nog slechts 30 miljoen url’s in de index.

Betalen voor overgebruik

In de VS is er ophef over bijbetaling voor internetgebruik als dit een bepaalde limiet overschrijdt: Time Warner Cable gaat klanten laten dokken die te veel verstoken. Er komt een proef in Texas met heffing van 1 dollar per gigabyte betaling boven de grens van het abonnement.

Tarieven liggen daar relatief al hoog, al is de dollar weinig meer waard. Een ‘snelheid’ van 768 kb/s met een maandgebruik van 5 gigabyte kost al 30 dollar, 15 mb/s en 40 gigabyte maximale download/upload kost 55 dollar per maand.

Veiling eBay naar het einde?

BusinessWeek speculeert over de toekomst van eBay nu blijkt dat de wereld meer en meer geïnteresseerd is in vaste prijzen en aanbiedingen plus Marktplaats-achtig handelen, in plaats van het bieden op producten dat eBay als kern heeft.

Het antwoord van de nieuwe eBay-baas John Donahoe is al gegeven: eBay concentreert zich niet langer op de veiling als motor van de groei, maar op verkopen tegen vaste prijzen, dat wil zeggen het aanbod van impulsaankopen. Nog maar 58 procent an de opbrengst van eBay komt van veilingen. In Nederland ziet bijvoorbeeld Kruidvat hoe online impulsaankopen groeien.

iTunes en

De muziekmarkt blijft kleurrijk, nu met het nieuws dat Radiohead toch op iTunes komt en niet langer louter een eigen weg op internet bewandelt. Radioheads voormalige maatschappij EMI heeft de zes laatste albums uitgebracht vóór de laatste In Rainbow op iTunes gezet.

Garth Brooks, in de VS wereldberoemd en beter verkopend dan Elvis Presley, wil niet op iTunes. Hij eist dat albums alleen als geheel beschikbaar zijn en niet de afzonderlijke nummers. AC/DC ging weg van iTunes om een exclusieve distributie aan te gaan met Verizon, mobiele aanbieder. Ook The Beatles zelf, als groep, ontbreekt nog op iTunes.

Aardig: het Cluetrain Manifesto viert een jubileum. tien jaar geleden opgezet door onder meer David Weinberg tekende je de verklaring als je vond dat de communicatie wezenlijk zou en moest veranderen met internet. Heel het web 2.0 verhaal bestond nog niet, maar voorspeld werd dat ‘markten conversaties’ zouden worden. Beetje simpel gedacht en gebracht, oordeelde John Dvorak.

Piepers Opinio gaat, Centraal Beheer scoort

Goede achtergrond 5 miljoen Nederlanders zonder internet, het waarom en de gevolgen. Offline diensten worden duurder en moeilijker bereikbaar. Internetten is vooral vooral ouderen vaak te moeilijk. Het begin al met de brief van KPN als ze abonnee worden: geen jota van te begrijpen, zo ervoer ik met ouderen die ik op internet wilde helpen. De lust vergaat ze al snel.

De Belgische voetbalrechten gaan voor drie seizoenen naar het nationale telecombedrijf Belgacom, voor totaal bijna 45 miljoen euro per seizoen. Ondertussen blijft Deutsche Telekom negatief in het nieuws: nu met een tv-presentatrice en haar relatie met de DT-baas Obermann

Belgische kranten gaan audio: elke morgen komen De Standaard Het Nieuwsblad beschikbaar op daisy cd. Minder leuk: Opinio bankroet omdat ict-financier Roel Pieper het welletjes vond. Van de beloofde crossmedia aanpak die Pieper voorstond met onder meer mobiele distributie is nooit iets terechtgekomen De baas wil een doorstart voor Opinio.

Een waarschuwing tegen Icesave, de IJslandse internetspaarrekening met een hoge rente. De voorwaarden leiden tot argwaan. En er is geen Nederlandse bankvergunning.

Goedkope distributie van een reclamespot nodig? Keur hem af en laat hem uitlekken. Feest met de ‘homospot van Centraal Beheer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond