Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: strijd en tranen bij Microsoft

De vrienden Steve Ballmer en Bill Gates hadden in 2000/2001 heftige strijd, maar de vriendschap herstelde. Ondertussen gaat de strijd om Yahoo, dat nieuwe reclamedeals sloot, door met de aanvallende praatjesmaker Icahn. En private profielen op MySpace en foto’s van Máxima ongewild openbaar.

Het lekken van privé foto’s van MySpace van ondermeer Paris Hilton wordt toegeschreven aan slecht beveiligde softwarebruggen voor applicaties die Yahoo heeft uitgegeven. Bij de publicatie van foto’s met de hack staat: "Don’t worry about those pesky privacy settings."

Kortom, met het bouwen van al die bruggen tussen profielen en applicaties wordt het er niet veiliger op. Of dat consumenten ook het verstandige besluit doet nemen om intieme foto’s dan maar helemaal niet meer online te zetten bij profielen, moet blijken.

Yahoo overeenkomsten

Reclamecheffin Suzan Decker verhaalde op het Advertising 2.0 congres over
nieuwe reclamedeals voor Yahoo: met de grootste winkelketen Wal-Mart en metinteractief bureau Havas Digital. Yahoo gaat de reclameruimte vullen op Wallmart.com en Havas gaat met de Right Media ad exchange werken, de reclamehandel die Yahoo in 2007 kocht.

En Yahoo tekende voor het CBS Audience Network, dat wil zeggen om de tv-producties van de zender te distribueren. Exclusief is dit van geen van beide kanten. Yahoo verspreidt al video van Fox en NBC en CBS verspreidt al on-demand via AOL, MSN en kabelaar Comcast.

Yahoo strijd

Uiteraard was het publiek van het congres meer geïnteresseerd in de voortgang met Microsoft. Volgens Decker zijn de gesprekken nog gaande en meer wilde ze er niet over zeggen.

Ondertussen verhardt de strijd tussen Carl Icahn en Yahoo. Icahn zegt dat het pensioenplan dat Yahoo presenteerde om Microsoft te sarren meer weg heeft van de ‘self-destructive doomsday machines’ die hij tot nu toe alleen kende van James Bond films. Yahoo gaf zojuist aan ‘Dear Carl’ een antwoord met de beschuldiging dat Icahn de feiten verdraait. Zo is Microsoft niet meer geïnteresseerd om Yahoo te kopen. Meent Yahoo althans.

Ballmer en Gates

Bij Microsoft boterde het een periode niet tussen de Steve Ballmer en Bill Gates. Volgens Wall Street Journal droeg Gates in 2000 officieel wel het voorzitterschap van Microsoft over aan Ballmer maar niet de feitelijke macht.

Ze schreeuwden zelfs tegen elkaar tijdens bijeenkomsten en anderen moesten ingrijpen om de verhoudingen in toom te houden. De tweestrijd verlamde Microsoft voor een poosje en had invloed op het NetDocs project voor Office via internet. Het project klapte. Na een jaar, na een diner met ook hun echtgenotes erbij, begreep Gates dat hij een toontje lager moest zingen waarna de vriendschap herstelde.

Ballmer kon nu meer zijn gang gaan, zoals met decentralisatie van de macht en het schikken van rechtszaken, waar Gates zich meer tegen verzette. De twee gingen verder als ‘broers’, vaak in felle discussie, maar altijd zoekend naar een gezamenlijk standpunt.

Nu Gates weg gaat zal hij nog één dag per week bij Microsoft te zien zijn. Ballmer, die ook echt Gates’ kantoorruimte gaat betrekken, kan hem aanspreken maar hoeft dat niet meer. Tranen biggelden over de wangen van Ballmer tijdens hun laatste gezamenlijk bijeenkomst in maart voor Microsoft-directeuren. Ook tijdens een interview (video) welden Ballmers tranen op toen hij verhaalde van gezamenlijke avonturen.

Het is nog even de vraag of Gates nu echt een volgende stap terug doet, maar met de overname van Yahoo blijkt wel dat Gates de bal aan Ballmer laat. Wel ging Gates even goed na of Yahoo technisch gezien bij Microsoft kan passen.

Verizon koopt Alltel

Verizon wil Alltel, een kleinere mobiele aanbieder, en heeft daar wel een miljard of 27, 28 voor over. Dat betekent dan voor Goldman Sachs (GS) and TPG Capital wellicht een kleine winst ten opzichte van de 27,5 miljard dollar die ze in november 2007 betaalden voor Alltel. Maar investeringsbedrijven zijn al lang blij als ze momenteel geen verlies maken, ook al hebben ze ook deze financiering ‘slim’ gedaan met een grote hoeveelheid schulden.

Verizon komt met de 13 miljoen klanten van Alltel op 80 miljoen klanten en passeert daarmee dan AT&T die met een kleine 72 miljoen bellers nu de grootste is in mobiel. De eventuele overname van Sprint door T-Mobile zit ook nog in het vat.

Reclame op PlayStation

De nieuwe advertentievorm op de PS3, met online te veranderen posities in spellen, opent een belangrijke episode in de mediaexploitatie.

Sony gaat samenwerken met de relatief kleine Amerikaanse partij IGA Worldwide die wel een kantoor heeft in Londen. De eerste online reclameinbreng in een spel in het PlayStation Network zal plaatsvinden in de titel Pain. IGA tekende een overeenkomst met Electronic Arts voor dynamische reclame in de spellen.

Voor de liefhebbers: een hernieuwde recensie van PlayStation 3 op Ars Technica, omdat het systeem zoveel veranderingen heeft ondergaan.

Afgeblaft door call-centers

De Spoorwegen gaan zo zoetjesaan internet steeds beter begrijpen en komen anno 2008 met Eropuit online, de gids voor uitstapjes. NS-zus Deutsche Bahn wordt ook genoemd in verband met mogelijke spionage met telefonie.

Meer openbaar vervoer: Trouw onthult dat deskundigen van de Universiteit van Londen in april stelden dat de ov-chip meteen vervangen moest worden. Hun rapport ging echter aangepast naar de Tweede Kamer.

Privacy, what privacy? Weer moesten er foto’s van het web van de Koninklijke familie. Kunnen geen feestje meer houden zonder dat er foto’s lekken.

Wel leuk: berichten verstoppen in voip, iets dat twee Poolse wetenschappers is gelukt. Hoezo afluisteren?

Dan is er expliciet de eis voor providers als waakhonden voor de muziekindustrie die met leden ogen ziet dat piraterij nog floreert. De afweging van middel en kwaal. Ondertussen blijft provider Ziggo klappen krijgen vanwege hij reclamecampagne. Het houdt niet op.

En verkopers via de telefoon worden alsmaar brutaler volgens onderzoek. "Mensen die ongevraagd gestoord worden door een telefonische verkoper, worden ook nog eens uitgescholden en ziektes toegewenst als ze aangeven geen prijs te stellen op de verkooppraatjes."

Is dat niet boeiender dan die voorspelbare conversaties die de jongens en meisjes van het scherm voorlezen?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond