Deel dit artikel
-

Rechtswinkel voor technologie, media

Onder de naam ‘de Clinic’ begint advocatenkantoor Solv in Amsterdam eind augustus 2008 de eerste gespecialiseerde rechtswinkel op het gebied van technologie, media en communicatie (TMC), ook bedoeld voor kleine bedrijven.

De Clinic zal gratis juridisch advies geven aan minder vermogende particulieren en kleine, startende ondernemingen. Het gaat om eerstelijns advies, aldus advocaat Tjalling Hylkema van Solv:

"Je moet denken aan de echt specifieke vragen op het gebied van technologie, media en communicatie. We merken in onze praktijk dat korte vragen al snel leiden tot een rekening van duizend euro die de kleine cliënten niet altijd kunnen betalen."

Immers, met uurtarieven variërend van 150 tot 350 euro voor gespecialiseerde advocatuur en de algemene rechtswinkels valt er volgens Hylkema een gat: "De rechtswinkels zijn voor personen met te weinig inkomen en vermogen. Daar komen kleine bedrijven niet voor in aanmerking terwijl ze wel op juridische problemen stuiten. En de rechtswinkels zijn vooral actief in huur- en arbeidsconflicten en veel minder in TMC-zaken."

Solv neemt dit initiatief op maatschappelijke gronden. Hylkema: "Al enige tijd is er een flinke discussie gaande over de hoge tarieven en de financiële onbereikbaarheid van hulp voor partijen die daar toch hard om verlegen zitten. We voegen nu de daad bij het woord en bieden die hulp waaraan zo’n behoefte is aan."

De rechtswinkel zal gerund worden door rechtenstudenten in de laatste fase van hun studie. Concreet, zegt Hylkema zijn het studenten die staan voor hun Masters in IT-recht of in Informatierecht. "Bijvoorbeeld vragen over het intellectueel eigendom, waar de studenten zich vaak in specialiseren, zullen goed door de Clinic afgehandeld kunnen worden."

Solv doet dit niet uit het oogpunt van werving van personeel of klanten die toch meer nodig hebben, zegt Hylkema. Wel doen de studenten de broodnodige praktijkervaring op die later tot nut strekt als ze werk voor een bureau gaan verrichten.

Het wordt een virtueel kantoor, dat de deuren opent op 28 augustus 2008. Vanaf die datum zullen rechtszoekenden op de website van de Clinic vragen kunnen stellen die worden beantwoord door de studenten. Dat kan gaan over een brede waaier aan onderwerpen zoals intellectuele eigendom, privacy, uitingsvrijheid, reclamerecht, promotionele acties, mediarecht, elektronische handel, koop op afstand en ict-geschillen en -contracten. Een team advocaten van Solv zal de studenten coachen.

De discussie over de betaalbaarheid is ingezet door Coen Drion van Kennedy van der Laan in Amsterdam. Hij kwam ook met een ‘Code Bevordering Effectieve Toegang tot de Rechtsbedeling’.

In deze Code staat dat kantoren die haar onderschrijven tegen aanzienlijk gereduceerde tarieven capaciteit beschikbaar stellen voor cliënten die geen recht hebben op gefinancierde rechtsbijstand, niet over een (ter zake dekking verlenende) rechtsbijstandverzekering beschikken en aantoonbaar niet de middelen hebben om de volle tarieven te betalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond