Deel dit artikel
-

Publieke Omroep op Hyves, minder kanalen

De publieke omroep zal snoeien in de themakanalen om meer in content en on-demand te investeren, te beginnen met een videoplayer voor Hyves. De Telegraaf maakt video tot speerpunt van de strategie.

Het zwaardere accent op Uitzending Gemist bracht de nieuwe omroepvoorzitter Henk Hagoort, ex EO-directeur en ex-blogger aldaar, naar voren tijdens het Mediaparkcongres op 17 juni 2008.

Dat de publieke omroep gaat snijden in het aantal themakanalen mag geen verrassing heten. De 17 huidige themakanalen trekken qua distributiekosten een te zware wissel op de publieke omroep, afgezet tegen de gemiddeld geringe animo. In omringende landen is het aantal al geringer, te weten negen in Duitsland en twee in Vlaanderen. "Als we het aantal kanalen indikken kan het budget per kanaal omhoog."

Bovendien, zo erkende Hagoort, is de tendens met video on-demand: klikken en de uitzending of het fragment naar wens zien. Volgens de voorzitter, staat de publieke omroep ook voor de taak om de programma’s meer onderwerp te laten worden van discussie, personalisatie en aanbevelingen, kortom van het web 2.0 verhaal.

Bepaald specifiek was Hagoort daarover niet en interviewer Twan Huys verzuimde om over vernieuwing door te vragen. Hagoort liet zich, uit eigen beweging, ontvallen dat de publieke omroep al in juli met een videospeler voor Hyves zal komen.

"Degenen met een profiel kunnen dan aan hun vrienden laten zien welke programma ze goed vinden en die ook tonen", aldus Hagoort over het verrassende initiatief voor een embedded player bij Hyves. Op de details komen we terug.

Telegraaf: video en gesponsorde redactie

Daarvóór tijdens het congres was het tijdens het betoog van de digitale cheffin van Telegraaf Media, Marianne Zwagerman, ook al video wat de klok sloeg. Al 20 procent van de digitale omzet komt van video, waaronder van video via IP voor bedrijven; zoals onder meer ‘narrowcasting’ met Librium die alleen al met McDonalds 8 miljoen Nederlanders bereikt.

De ‘voorheen adverteerder’ die De Telegraaf nu bedient is een partij die vraagt om ‘branded content’. En dat ook krijgt: de redacties werken ‘onafhankelijk’, dat wil zeggen binnen de marges die de sponsor aangeeft. "Dit hybride model is voor beide partijen ingewikkeld en dus moeten ze er wel aan wennen. Maar het is een enorme groeimotor", aldus Zwagerman.

Want het is effectief volgens de Telegraaf. De samenwerking tussen GeenStijl en Defensie was een groot succes voor beide partijen, met een record aantal rekruten van 150 voor het leger. Dus is er een vervolg in voorbereiding.

"Rutger mocht zich misdragen zoals hij dat gewend is, maar met de bedrijfsdoelen van Defensie in het oog", aldus Zwagerman die zich wederom een grote persoonlijke fan toonde van de verslaggever met de roze microfoon. Videosite Dumpert van GeenStijl is de grootste videosite na Youtube, en beter volgens Zwagerman: "Een redactie doet het voorwerk van de selectie."

Mobiel nog niet

Ook De Slimste Belegger van De Telegraaf, met negen uur online video achtereen voor alleen al de finale, was een groot succes voor sponsor ABN Amro. Met onder meer dit betaalmodel voor ‘branded content’ komt het doel van 15 procent aandeel in een 800 miljoen euro omzet voor 2009 in het vizier.

Maar er wordt ook leergeld betaald bij De Telegraaf, zoals met mobiel. De dagelijkse voetbaldienst EK-dag samen met SBS trok, voor een éénmalig abonnement van 1,10 euro, minder dan duizend klanten. Mobiel internet is het nog niet volgens Zwagerman.

Ze ziet zich een ‘enorme verandering in informatiebehoefte’ voltrekken bij consumenten: "Ze zijn informatiejunks geworden met een ziekte die we misschien wel herkennen: connectivity; altijd snel nog even e-mail of sms checken."

Ook de informatiebehoefte bij professionals blijft. Immovator en organisator en presentatrice Monique van Dusseldorp trokken ruim 600 inschrijvingen bij deze eerste editie van wat een jaarlijks congres moet worden.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

tygerlicius

Dumpert is met alle respect geen videosite wat mij betreft. Echte videosites zijn youtube, 123video, of myvideo. Dumpert is foto's, foto's, foto's, en dan ook nog video's en muziek. Groet, http://tygerlicius.123video.nl/

Rolf

"Mobiel internet is het nog niet volgens Zwagerman." Marianne is geen believer. Nooit geweest. Maar ze moet bedoelen dat betaalde content het nog niet is op mobiel internet. En dat komt ook niet, dat weten we allemaal. Beetje raar om het mobiele kanaal af te serveren omdat men niet voor content wil betalen. Dat gebeurt toch ook niet voor Telegraaf content op wide screen internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond