Deel dit artikel
-

Van Gaal met markt voor luxe kleding

Desinger-Vintage.com is de jongste loot aan de stam van mediaondernemer Annemarie van Gaal. Recent nog ‘cashte’ ze snel met haar aandeel in Bright, maar nieuwe bedrijven dienen zich aan, en meer in e-commerce dan in mediatitels.

Annemarie van Gaal (foto) was tot nu toe succesvol in Media met Independent Media in de Sovjet-Unie met zo’n 20 titels, en na een tussenstop bij Telegraaf Tijdschriften Groep met AM Media met AM Magazine, Tweed en Catherine. Dat zijn luxetitels, terwijl de investering in Bright één van de stappen naar internet was.

De recente verkoop van Bright betekende een snelle winst op het aandeel van 13,3 procent. Dat geld kan naar volgende investeringen die meer op het gebied van e-commerce dan van bladen liggen.

De meest opmerkelijke is Designer-vintage.com voor handel in tweedehands en anderszins niet meer gedragen spullen van luxemerken. Dit is een internationale online marktplaats waar iedereen een advertentie kan plaatsen voor tweedehands verkoop van een luxeartikel, van hoeden en handtassen tot, uiteraard, schoeisel.

In het persbericht: "Dus ook die prachtige Gucci-schoenen die je vorige week gekocht hebt en toch iets te klein blijken (herkenbaar?). Of die geweldige Chloé-tas van vorig jaar waar je op slag verliefd op werd, maar die je niet draagt omdat je er eigenlijk geen passende kleding bij hebt. Het stapelt zich allemaal op in de kledingkast terwijl je er een mede-fashionista blij mee kunt maken… In no-time sleutel je zelf een mooie advertentie in elkaar. En van de opbrengst kun je weer gaan shoppen!

Aan de andere kant worden kopers geholpen: "Ben je zelf op zoek naar die 70’s Hermès bag of to-die-for vintage belt van LV? Of kun je diemust-have Prada’s van dit seizoen nergens meer in jouw maat vinden? Zet een Wish op de site en je krijgt automatisch bericht zodra het wordt aangeboden."

De site is een idee van Karin Barnhoorn, die voorheen werkzaam was als ‘coach’ bij KLM en met een compagnon een selectiebureau voor marktonderzoek opzette: "Toen ik een Gucci tas op Marktplaats wilde verkopen, bleek dat er hier geen vergelijkbare upmarket artikelen verkocht werden. Na kort brainstormen en veel zoeken op het net, bleek dat er geen stylish website bestond voor vintage designer kleding, schoenen en tassen."

Barnhoorn en Van Gaal hebben ieder 50 procent van de aandelen in Designer-Vintage, Barnhoorn leidt het project. Van Gaal op de vraag waarom ze dit begint: "Het was er simpelweg nog niet, niet in Nederland noch internationaal…dat dacht ik ook: dat kan toch niet. Iemand moet toch al op het idee zijn gekomen. Maar je vindt veel hiervan op Marktplaats en eBay, maar niets specifiek."

In Nederland bestaat wel al sinds 2003 Netalsindefilm.nl, inmiddels Welikefashion.com van de zussen Barbara en Marianne van Leeuwen. We Like Fashion! verkoopt mode die aan de lijven van beroemdheden zijn gesignaleerd, of spullen die bij de stijl van ‘celebrities’ zouden passen. Dit is een winkel, geen marktplaats.

Een advertentie bij vintage Designer komt er twee maanden op. Dat is gratis tot een bedrag van 100 euro, van 100 tot 250 euro is de betaling 5 euro en bij meer dan 250 euro kost het 10 euro. Extra aandacht (‘go spotlight’) levert de site 5 euro extra op.

Voor 20 euro per twee maanden is er een ‘Vip’ lidmaatschap met een eigen winkeltje, onder een eigen url, bijvoorbeeld Prada.designer-vintage.com. Daarbinnen is onbeperkt adverteren mogelijk.

In de voorwaarden is een hele serie paragrafen opgenomen die moeten voorkomen dat de Vintage-Designer op de markt van Istanbul gaat lijken, waar merkvervalsingen de norm zijn. Uiteraard is de site zelf daarvoor niet aansprakelijk, anders dan volgens de e-commerce regels: dat ze bij meldingen van valse verkoop direct moet controleren of de melding klopt, voor zover mogelijk, en vervolgens moet ingrijpen.

Een tweede, of wellicht eerste uitdaging is de marketing. Annemarie van Gaal en Karin Barnhoorn zijn daar helder over: budget is er niet. Wat tegenwoordig ‘guerrilla-marketing’ heet moet het publiek aan de site binden. De dames begonnen met het uitdelen van ansichtkaarten met de url erop en melden ook online op zoveel mogelijk plekken het bestaan van hun site. Van Gaal: "Social networking in eigen kring helpt. En we melden ons op de blogs die er toe doen in deze markt met bijvoorbeeld reacties met vermelding van de site in de afzender."

Het effect is volgens Van Gaal na tien dagen operationeel zijn al ‘geweldig: "Dat gaat fantastisch. Er kwamen al vijfduizend unieke bezoekers, en reacties van Hollywood tot Moskou. Het begint als vanzelf rond te zingen en daar moeten we het voor hebben."

Van Gaal investeert ook in andere e-commerce sites zoals C-rose voor schattige kinderkleding voor ouders in Amsterdam-Zuid, Wassenaar en kralingen en het bijzondere De Nationale Echobon waar je een vermoedelijk zwangere kunt verrassen met een echo bij één van de bijna dertig gespecialiseerde praktijken in Nederland. Bovendien is Van Gaal ook digitaal met een deelneming in crossmedia titelproducent Readers House Brand Media. "En ik doe nog het een en ander in China…"

(foto: Peter Olsthoorn)

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Lex

Winst bij Bright?  Volgens mij is dat aandeel verkocht omdat ze er vanaf wilde en is er helemaal geen winst gemaakt.  p.s. leuke foto…

David de Boer

Grazia heeft tijdens de Mediaparade eerder dit jaar een soortgelijk concept gelanceerd, De Grazia Fashion Swap: http://www.grazia.nl/fashion-swap/

Angela

En volgens mij is http://www.mijngarderobe.nl ook een vergelijkbaar initiatief.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond